تخصیص ۱۶۰ میلیارد تومان عوارض خروج از کشور به حوزه گردشگری

رئیس امور فرهنگ، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه گفت: مبلغ 160 میلیارد تومان عوارض خروج از کشور در سال 97 به حوزه گردشگری اختصاص یافته است.

به گزارش یزدی نیوزرضا معصومی راد، روز پنجشنبه در حاشیه نخستین همایش ملی «یزد میراث جهانی، فرصت ها و ایده های توسعه با رویکرد گردشگری» در گفت و گو با خبرنگاران افزود: برای گسترش مشارکت بخش خصوصی در حوزه میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی کشور، سه ردیف عمرانی در نظر گرفته شده است. 

وی با اشاره به اینکه علاوه بر بودجه های عمرانی، کمک های فنی اعتباری گردشگری در سه قسمت تفکیک شده است، افزود: این تسهیلات برای ساخت هتل ، اقامتگاه ها ، کمپ ها و تاسیسات گردشگری اختصاص می یابد.
رئیس امور فرهنگ، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: کمک های یادشده در حوزه صنایع دستی به افرادی که نسبت به راه اندازی بازارچه ها و کارگاه صنایع دستی اقدام می کنند، پرداخت می شود، بدین ترتیب فرد به بانک معرفی ،سود تسهیلات توسط دولت از محل کمک های فنی و اعتباری پرداخت می شود.
معصومی راد، یادآور شد: همچنین در بخش موزه های خانگی، مرمت آثار و بناهای تاریخی، صندوق احیای آثار تاریخی راه اندازی شد و هزینه ها برای مرمت آثار از ردیف کمک های فنی اعتباری پرداخت خواهد شد.

** از هر ۱۰ شغل، یکی مربوط به حوزه گردشگری است
وی با بیان اینکه بر اساس آمارهای جهانی از هر ۱۰ شغل یکی مربوط به گردشگری است ، افزود: ایران از لحاط جاذبه های تاریخی، طبیعی و گردشگری جزو ۱۰ کشور برتر دنیاست،زیرا کشورمان از جمله تمدن های کهن هست و سرزمینی است که تاریخ و فرهنگ بسیار دیرینه ای دارد. 
وی یکی از ضعف های حوزه گردشگری را حساب های اقماری در این بخش دانست و گفت: به همین دلیل نمی توانیم آمار دقیقی از درآمدها را در این بخش ارائه کنیم. 
وی تعداد گردشگران جهان را بیش از یک میلیارد نفر بیان کرد و یادآور شد: براساس متوسط آمارهای جهانی به ازای ورود هر گردشگر به کشور ، یکهزار و ۵۰۰ دلار درآمد بر آورد می شود. 
وی تعداد گردشگران خارجی به کشور را در سال جاری حدود پنج میلیون نفر بیان کرد.
همایش یادشده روزچهارشنبه در یزد شروع به کار کرد و از ۴۰۰ ایده و ۱۵۰ مقاله ارسالی به دبیرخانه ، پنج ایده و ۲۰ مقاله به صورت شفاهی و ۳۰ ایده و ۶۰ مقاله به صورت پوستر ارایه و منتشر شد. 
هدف اصلی این گردهمایی توجه بیشتر به بافت تاریخی شهر یزد، ایجاد زیرساخت ها، رونق صنعت گردشگری و حمایت از ایده های مطرح برای اجرا عنوان شده است. 
برگزاری مسابقه عکاسی موبایلی از شهر یزد و نمایشگاه یزد شناسی شامل کتاب های منتشر شده در باره این شهر از جمله برنامه های جنبی همایش بود. 
یونسکو، ۱۸ تیر ماه ۹۶در چهل و یکمین نشست خود در کراکوف لهستان، با اجماع شهر تاریخی یزد را در فهرست میراث جهانی ثبت کرد. 
تاکنون پنج اثر فاخر یزد در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید که پیش از این باغ های دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز و قنات های زارچ و حسن آباد ثبت جهانی شد. 
استان یزد ۲ هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی و ۶هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی دارد که از این تعداد تاکنون، یکهزار و ۸۵۰ اثر به ثبت ملی رسیده است. 
یزد در کنار فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران، مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است، به گونه ای که استقبال از این شهر تا پنج برابر افزایش یافت و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داده است. 
پارسال، ۱۱۳ هزار و ۵۰۰ گردشگر خارجی یزد را به عنوان مقصد سفر خود به ایران انتخاب کردند. 
گذشته از گردشگران خارجی، صدها هزار گردشگر داخلی سال گذشته از بناهای تاریخی، فرهنگی و چشم اندازهای طبیعی ، عرصه های بیابانی و کویری استان دیدن کردند. 
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، دارالعباده ، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها معروف است. 

 

منبع:ایرنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..