شرح چند خبر اقتصادی در استان:

آمار های اقتصادی قابل تامل برای استان

بانک مرکزی در گزارش های آماری خود گوشه چشمی به وضعیت اجاره در استان یزد کرده است و در با بررسی شاخص های این پارامتر مهم اقتصادی در جامعه خبر از افزایش قابل تامل اجاره در پاییز سال جاری در استان داده است.

به گزارش یزدی نیوزاین روزها ملت ایران عادت کرده اند اخبار منفی بشوند چه از سقوط هواپیما چه تنش های بازار اقتصادی ایران همچون نرخ دلار که حتی روی نان شب  مردم اثر مستقیم دارد. اما در هفته ای که گذشت چند خبر آماری از  اقتصاد استان در رسانه ها منتشر شد که دست کمی از خبرسقوط هواپیما برای فعالان اقتصادی ندارد.

 

افزایش اجاره در استان یزد

بانک مرکزی در گزارش های آماری خود گوشه چشمی به وضعیت اجاره در استان یزد کرده است و در با بررسی شاخص های این پارامتر مهم اقتصادی در جامعه خبر از افزایش قابل تامل اجاره در پاییز سال جاری در استان داده است.

بر اساس این آمار شاخص بهای اجاره مسکن سه ماهه سوم سال ۱۳۹۶ نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل ۹/۷ درصد در مناطق شهری استان یزد افزایش داشته است.

این در حالی است که طبق سرشماری سال ۹۵ بر اساس نحوه تصرف محل سکونت، خانوارهای شهرستان یزد با ۳۳.۶ درصد بیشترین سهم را در منازل استیجاری دارد و شهرستان خاتم با ۱۳.۵ درصد کمترین سهم مستاجری را دارد. در بین شهرهای استان نیز، حمیدیا با ۳۹.۸ درصد بیشترین سهم را در این رابطه دارد که این افزایش اجاره بها نقش مهمی در سایر هزینه های زندگی مستاجران ایفا می کند.

هرچند بررسی ها نشان می دهد این افزایش نسبت به مدت مشابه در سال ۹۵ کمتر بوده است. به بیان دیگر میزان اجاره در سال جاری نسبت به سال قبل حدود دو و نیم درصد» کمتر گران « شده است.

 

پینک پنگ بازی دو آمار مهاجرت وبیکاری در یزد

بازهم آمارهای ارائه شده نشان می دهد استان یزد جزو پنج استان با بیشترین نرخ بیکاری در پاییز هزار رنگ امسال بوده است.

 کرمانشاه، چهار محال و بختیاری، آذربایجان غربی، خوزستان و یزد در حال حاضر بالاترین نرخ بیکاری را دارند. شهر یزد در پایان دوره اصلاحات نرخ بیکاری تک رقمی داشت و در بین استان ها پایین جدول بیکارها بود اما با توسعه ناهمگن صنعتی در دولت احمدی نژاد در استان و نیاز شدید به نیروی کارگر، موجب دعوت به کار نیروهای کارگر از استان های دیگر کشور به یزد شد.

این درحالی است که بین سال های نود تا نود و پنج، استان یزد سومین استان کشوراز لحاظ مهاجرپذیری در کشور بوده است که طبق آمار رسمی نزدیک به ۳۹ هزار نفر در استان یزد از مردم استان های دیگر مشغول به کار شده اند.

از طرفی میزان فعلی افراد بومی بیکار در استان یزد حدود ۴۵ هزار نفر است که حدود ۱۸ هزار نفر از آنان مدرک دانشگاهی دارند.

 در نتیجه باید گفت به دلیل توسعه صنعتی ناهمگن و ایجاد شرکت هایی که فقط کارگر ساده می خواهد و عدم سرمایه گذاری در حوزه های مرتبط با رشته های «های تک»، استان پذیرای ۳۹ هزار کارگر غیربومی است و در عین حال ۱۸ هزار یزدی باسواد و ۲۷ هزار کارگر یزدی از کار بیکار شده اند.

می توان نتیجه گرفت اگر در مدل استراتژیک توسعه صنعتی در استان، نگاه دقیق تری صورت گرفته بود آمار بیکاری استان اکنون کمتراز ۱۰ هزار می بود.

 

یزدی ها خوش حساب ترین های کشور

در دوران مختلف در بازار و تجارت از یزدی ها به عنوان خوش حساب ترین مردمان یاد می کرده اند. این صفت همچنان مستدام است چرا که آمار بانک مرکزی هم این ادعا را اثبات کرده است.

به عنوان مثال طبق آمار ارائه شده در دی ماه سال جاری حدود ۱۲ درصد چک یزدی ها برگشت خورده است و از این تعداد در رتبه نخست کشور از لحاظ خوش حسابی قرار گرفته اند.

آمار می گوید بیش از ۸۸ درصد از چک ها وصول شده است و مابقی برگشت خورده که در مقایسه با سایر استانها قابل تقدیر است.

 

منبع:هفته نامه پرگار

بخش نظردهی بسته شده است..