مسئولیت اجتماعی در استان یزد

مدت هاست در دنیا مفهومی به بنام مسئولیت اجتماعی یا CSR رواج یافته است. این مفهوم به بیان یک هویت دیگری از افراد یا شرکت ها اشاره می کند. مسئولیت اجتماعی! مسئولیت اجتماعی مدت زمانی کوتاهی است در ایران در حال مد شدن است اما در اکثر مناطق جهان شرکت های معظم و شخصیت های مطرح و حتی شهروندان عادی جوامع ...

به گزارش یزدی نیوز  مهدی زمانزاده در هفته نامه پرگار نوشت: مدت هاست در دنیا مفهومی به بنام مسئولیت اجتماعی یا CSR  رواج یافته است. این مفهوم به بیان یک هویت دیگری از افراد یا شرکت ها اشاره می کند. مسئولیت اجتماعی!

مسئولیت اجتماعی مدت زمانی کوتاهی است در ایران در حال مد شدن است اما در اکثر مناطق جهان شرکت های معظم و شخصیت های مطرح و حتی شهروندان عادی جوامع بر سر بهتر بودن، خلاق بودن و موثر بودن رقابت عیانی در حال تکمیل است.
از نظر اجتماعی مسئول بودن یعنی آدمها و سازمان‌ها می‌بایست با اخلاق و با حساسیت نسبت به مسائل اجتماعی، فرهنگی و محیطی اطراف خود حساس باشند.
تلاش برای برقراری مسئولیت اجتماعی، به افراد، سازمان‌ها و دولت کمک می‌کند تاثیری مثبت بر پیشرفت، کار و جامعه داشته باشند.
در برخی مناطق جهان، مسئولیت اجتماعی به سبکی از زندگی تبدیل شده است. به قدری این واژه برای جوامع مهم است که تاثیر مستقیمی درتجارت هم پیدا کرده و شرکت های بزرگ دنیا برای اقبال بیشتر در بازار در حوزه مسئولیت اجتماعی خود رقابت جدی آغاز کرده اند.
مسئله تا جایی مهم است که معمولا شرکت های بزرگ چند ملیتی، سالانه گزارش مسئولیت اجتماعی (CSR Annual Report) را منتشر می کنند تا به مخاطبان خود (اعم از سهامداران یا ذی نفعان و حتی رسانه ها) اعلام کنند که فعالیت یکسال اخیر آنها، تا چه اندازه محیط زیست و استانداردهای زیست محیطی و اجتماعی را حمایت کرده و محصول نهایی آنها، عاملی تخریبی برای آینده بشریت نبوده است.
حرف حساب مسئولیت اجتماعی در چند جمله زیر خلاصه می شود:
اگر شرکتی، کالا یا خدماتی تولید می کند، این تولیدات، چه اندازه مخرب محیط زیست نبوده است.
چه اندازه یک بنگاه اقتصادی، برابری جنسیتی و تساوی میان کارکنانش را در رفتار سازمانی خود لحاظ می کند.
چه اندازه یک شرکت توانسته آلاینده های زیست محیطی کمتری تولید یا مدیریت کند.
چه اندازه یک شرکت توانسته آلودگی صوتی کمتری را برای همسایگان به ارمغان آورد.
آیا کالا یا خدماتی که یک شرکت تولید کرده است، حقوق دیگر انسان ها در سرزمین های دیگر را نقض کرده است؟
آیا ماحصل فعالیت تجاری یک شرکت در طول یکسال گذشته، با مصرف کاغذ کمتری همراه بوده است؟
چقدر یک شرکت توانسته است تا مدیریت بهینه مصرف گاز و برق و آب را در دستور کارش قرار دهد؟
سودی که به سهامدار پرداخت شده است، حقوق ذی نفعان (مردم) را نقض کرده است یا خیر؟
آیا شرکت توانسته فرهنگ اخلاق مداری را در کسب و کار خود نهادینه کند؟
این شرکت در طول یکسال اخیر برای توسعه فرهنگ شهرنشینی و حمایت از محیط زیست چه گام هایی برداشته است؟
در استان یزد با هزاران شرکت کوچک و بزرگ صنعتی و غیرصنعتی اش متاسفانه شرکت های با رزومه مسئولیت اجتماعی کمی وجود دارند. از دیگر سود استان یزد به دلایل مختلف درگیر مسائل کلان در حوزه های زیرمجموعه مسئولیت اجتماعی است. باید گفت اگر بتوان فرهنگ CSR  را در جامعه کارآفرین یزدی مد کرد و از طرفی جامعه مصرف کننده و خریدار را نسبت به این مسئله حساس کرد می توان به اقبال بیشتر جامعه به این مسئله خوش بین بود.
همچنین فرهنگ سازی در خصوص مسئولیت اجتماعی تک تک اعضای جامعه یزدی می تواند رهگشا باشد. خوشبختانه این مسئله اندکی در نسل جدید در حال رواج است. گروه هایی مردمی که خود به حیات وحش کمک می کنند، زباله های یک منطقه تفریحی را جمع آوری می کنند، نسبت به آلودگی زیستی در منطقه ای، حساس هستند، همه نشانه های بیدار شدن روح خفته مسئولیت اجتماعی افراد است. البته باید گفته نشانه های این رفتار در جامعه چند دهه قبل یزد هم می تون کاوید اما امروز با توجه به حجم نگرانی ها به گسترش این ایده نیازمندیم. نهادهای مسئول، شرکت های صنعتی، رسانه ها و مردم باید در کنار هم برای جامعه و رخدادهای آن احساس مسئولیت کنند.
 

بخش نظردهی بسته شده است..