گپ و گفت خودمانی با مدیر مسئول اولین روزنامه محلی یزد به بهانه ربع قرن تلاش؛

مسعود ارکان: روزنامه نگاری عشق می‌خواهد نه مدرک

«محمدمسعود ارکان» مدیر مسئول روزنامه پیمان یزد است که اولین بار 25 سال پیش در چنین روزی (9 اسفندماه سال 1372) و پس از مشقت‌های فراوان، این نشریه را در قالب هفته‌نامه منتشر کرد و سپس با تغییر مجوز آن به شکل روزنامه، چاپ اولین روزنامه استان یزد را رقم زد. او دانش‌آموخته رشته روزنامه‌نگاری نیست اما...

به گزارش یزدی نیوز این روزها در عصری که به عنوان عصر اطلاعات نام گرفته است، بشر در سیطره منابع اطلاعاتی مختلفی اعم از دیداری و شنیداری، مکتوب و مجازی قرار گرفته که هر یک سهمی را در این فضای اطلاعرسانی ایفا می‌کنند ولی همچنان در این میان نقش مطبوعات بسیار پررنگ است.

شاید افزایش شمار نشریات در دنیای امروز که اطرافمان را منابع اطلاعاتی احاطه‌ کرده‌اند اصلاً به چشم هم نیاید اما تصور این که ۲۵ سال پیش، جوانی سختی‌های بسیاری را متحمل شد تا اولین روزنامه استانی را برای تلاش در عرصه فرهنگ به چاپ برساند، بسیار لذت‌بخش است .

«محمد مسعود ارکان» مدیر مسئول روزنامه پیمان یزد در آستانه ربع قرن فعالیت خود به عنوان مدیر مسئول نخستین روزنامه محلی یزد در گفت‌وگوی صمیمی با خبرنگار ایسنا – منطقه یزد، در مورد شروع فعالیت خود در این حوزه می‌گوید: حدود ۳۵ سال پیش به عنوان خبرنگار مستقل روزنامه کیهان در یزد فعالیت خود را آغاز کردم و بارها و بارها مقامات استان گلایه‌مند بودند که چرا خبرها دیر به چاپ می‌رسد یا مطلب مورد نظر آنها به چاپ نرسیده است لذا به فکر ایجاد نشریه‌ای استانی و البته متفاوت‌تر از آنچه در استان فعالیت می‌کردند، افتادم .

وی ادامه می‌دهد: زمانی که تقاضای مجوز نشریه را دادم، دانشجو بودم لذا یک تیم بسیار خوبی از دانشجویان را به گردهم آوردم اما از زمان تقاضا تا صدور مجوز، پنج سال طول کشید و در این مسیر فراز و نشیب‌های بسیاری را تحمل کردم .

مدیر مسئول روزنامه پیمان یزد می‌افزاید: پرونده درخواست مجوز را ابتدا با نام «کویر یزد» پیشنهاد دادم اما پرونده در روند بررسی‌ها گم شد لذا در ادامه نام «پیمان یزد» به عنوان پیمان با مردم یزد را انتخاب کردم و این بار پرونده را مستقیم به تهران ارسال کردم .

ارکان بیان می‌کند: در ادامه نیز با پیگیری‌های بسیار و سختی‌های آن زمان برای گرفتن مجوز، موفق شدم تا مجوز انتشار هفته‌نامه «پیمان یزد» را دریافت کنم .

وی اضافه می‌کند: بعد از اطلاع از صدور مجوز، برای انتشار پیش‌شماره دست به کار شدم و نشریه را برای چاپ آماده کردم اما با توجه به دستور وزارت ارشاد به چاپخانه‌ها، چاپخانه باید از اداره ارشاد استان استعلام می‌گرفت اما استان از صدور مجوز مطلع نبود و جلوی چاپ آن را گرفتند .

وی با بیان این که در آن موقع تنها چاپخانه «خرد تفت» امکانات چاپ روزنامه را داشت، می‌گوید: پس از ممانعت از چاپ روزنامه برای بررسی مشکل به اداره ارشاد یزد رفتم اما این که دارای مجوز هستم را از من نپذیرفتند و حتی حاضر نشدند از تهران به صورت تلفنی استعلام بگیرند .

این فعال رسانه‌ای استان اعلام می‌کند: به همین دلیل به منزل بازگشتم و خودم با وزارتخانه تماس گرفتم و با دادن شماره فاکس اداره ارشاد، از انها خواستم تا مجوز من را برایشان ارسال کنند که پس از این پیگیری توانستم پیش‌شماره روزنامه را چاپ و منتشر کنم.

وی به مشکلات مالی انتشار این نشریه در شرایطی که تا ۲ سال ابتدای فعالیت از دریافت آگهی‌های ثبتی محروم بوده است سخن می‌گوید و تصریح می‌کند: آن موقع خبرگزاری ایرنا تنها منبع خبر بود که به صورت تلکس اخبار را ارسال می‌کرد و به ازای استفاده از اخبارش باید هزینه پرداخت می‌کردیم ولی به هر ترتیب که بود با مشقت هفته‌ای یک شماره منتشر می‌کردیم .

وی در همین رابطه از ورود ایسنا به عرصه اطلاعرسانی به عنوان یک تحول اساسی در این حوزه به وی‍ژه در استان یاد می‌کند و ایسنا را منبع موثق خوبی برای اخبار استان می‌داند .

وی در ادامه از این که در این مدت حتی در شرایط بیماری و مشکلات زندگی حتی یک شماره از نشریه به هیچ بهانه‌ای تعطیل نشده است ابراز خرسندی می‌کند و می‌افزاید: با هر سختی که وجود داشت ۸ صفحه نشریه را حتی گاهاً بدون تضمین مالی چاپ کردم اما خداوند را از این جهت همیشه شاکرم که بارها و بارها، کار روزنامه به مو رسید اما پاره نشد .

ارکان اما از همراهی و همکاری همسرش به عنوان یک همراه شکیبا و صبور در این فعالیت رسانه‌ای خود نیز قدردانی می‌کند و ادامه می‌دهد: در ابتدا کارهای روزنامه را در منزل مسکونی خودم انجام می‌دادیم که جا دارد از شکیبایی همسرم که پا به پای من پیش آمد، سپاسگزاری کنم چرا که بر این باور دست یافتم که حقیقتاً پشت هر مرد موفقی، زن موفقی است.

وی با اشاره به ارتقای مجوز هفته‌نامه به روزنامه و ادامه روند فعالیت «پیمان یزد» در سال‌های بعد، می‌گوید: بعد از این که به عنوان اولین روزنامه یزد  مجوز گرفتم، ابتدا برای مدت یکسال هفته‌ای سه شماره را منتشر کردیم تا زیرساخت‌های لازم را فراهم آوریم چرا که با توجه به کمبود امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری چاپ روزانه بسیار دشوار بود .

مدیر مسئول پیمان یزد عنوان می‌کند: البته با توجه به افزایش رفت و آمدهای کاری در منزل، ادامه فعالیت دشوار بود به همین دلیل نیز دفتر کنونی روزنامه را برای ادامه فعالیت تدارک دیدیم و در جایگاه فعلی مستقر شدیم که زیرزمین آن برای ایجاد چاپخانه نیز مناسب بود اما غافل از این که صدای چاپخانه، همسایگان را آزار می‌دهد .

وی در این رابطه خاطرنشان می‌کند: به همین منظور مکان جدیدی را برای فعالیت چاپخانه به عنوان شعبه دیگری از دفتر روزنامه آماده کرده‌ام که سال آینده به عنوان اولین شعبه روزنامه و چاپخانه راه‌اندازی خواهد شد تا به عنوان پیگیری حق و حقوق مردم حداقل حقوق همسایگان خود را با ایجاد صدای چاپخانه ضایع نکرده باشیم.

مدیر مسئول اولین روزنامه محلی یزد درباره کیفیت این نشریه و دیدگاه مخاطبان نسبت به آن هم می‌گوید: هر کار مشکلات خاص خودش را دارد و خوشحال هستم که از حداقل امکانات در مسیر فعالیت حداکثر استفاده را برده‌ام.

وی ادامه می‌دهد: از شهروندان و مخاطبان پیمان یزد پوزش می‌طلبم که نمی‌توانم آنچه در خور شان آنهاست را در دسترسشان قرار دهم هر چند که بضاعات روزنامه پیمان نیز در همین حد است و این که هفته‌ای ۶ شماره از روزنامه را چاپ و منتشر می‌کنیم واقعاً کار دشواری است .

وی در این مورد اظهار می‌کند: تیم روزنامه پیمان یزد در طول هفته از ساعت ۸ صبح  تا ۱۲ شب در حال فعالیت هستند و شاید روزنامه‌ی ما همچنان سنتی باشد و زیبایی لازم را نداشته باشد ولی باید در نظر داشت که روزنامه‌های قدیمی دیگر نیز همانند کیهان و اطلاعات نیز همچنان به سبک و سیاق قدیمی خود چاپ می‌شوند چرا که مخاطبان به این سبک و سیاق عادت کرده‌اند .

ارکان تاکید می‌کند: البته بارها برای تغییرات اساسی دور‌خیز کردیم اما متاسفانه مشکلات بسیار به ویژه مسائل و دغدغه‌های مالی مانع این تغییرات شده است .

مدیر مسئول پیمان یزد درباره تامین نیروی کار خبری در استان و مشکلات نشریات در این حوزه نیز می‌گوید: نبود نیروی متخصص از جمله مشکلات نشریات استان است به طوری که در بسیاری از اوقات فارغ التحصیلان رشته روزنامه‌نگاری و علوم ارتباطات برای کار به دفتر مراجعه می‌کنند ولی وقتی از آنها می‌خواهم که مطلب یا گزارشی را بنویسیند، بارها شده است که از این کار عاجز بوده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: بعضاً حتی سوژه هم به آنها پیشنهاد داده‌ام اما دیگر برای ادامه همکاری بازنگشته‌اند لذا معتقدم حرفه خبرنگاری و روزنامه‌نگاری عشق می‌خواهد نه مدرک و متاسفانه بسیاری که در این رشته وارد شده‌اند فقط برای کسب مدرک و نه از روی عشق و علاقه در این رشته تحصل کرده‌اند. ای کاش زمانی برسد که دانشگاه‌ها دانشجویان را از روی عشق نه از سر ناچاری در رشته‌ای بپذیرند .

وی در مورد وضعیت کنونی نشریات استان نیز می‌گوید: با توجه به گرانی کاغذ، هزینه چاپ و دستمزد بالا و بسیاری از هزینه‌های دیگر، فعالان نشریات استان متناسب با وسع مالی خود فعالیت خوبی دارند چرا که اغلب از سفره خانواده و از جیب برای چاپ نشریاتشان هزینه می‌کنند و در جهت ارتقای فرهنگ گام برمی‌دارند.

ارکان با تاکید بر این که نشریات یزد جایگاه بسیاری خوبی دارند و به وسع خودشان خوانندگان خاص خودشان را دارند، می‌افزاید: دست همه همکاران را می‌بوسم که با سختی‌های بسیار در این مسیر قدم برداشته‌اند .

وی به مشکلات فراوان این حوزه از جمله افزایش سه برابری و یک باره قیمت کاغذ در همین دولت و همچنین افزایش هزینه‌های چاپ و فیلم و زینک اشاره و عنوان می‌کند: هر کسی که ادعایی دارد باید وارد گود شود تا بفهمد کار مطبوعاتی بسیار دشوار است و فقط عشق می‌خواهد .

ارکان ابراز می‌کند: وقتی می‌بینم مخاطبانم روزنامه را خریداری و مطالعه می‌کنند، خستگی از تن من در می‌رود به همنی خاطر هم بارها روزنامه را خودم توزیع می‌کنم که این تصویر را ببینم، لذتی که قابل قیاس با هیچ چیز دیگری برایم نیست .

وی افتخار می‌کند که در عمر ۲۵ ساله این نشریه وارد هیچ دسته و گروهی نشده و روزنامه را به صورت مستقل بدون وابستگی به هیچ گروه و جناح منتشر کرده است.

مدیر مسئول پیمان یزد در پایان نیز از بزرگان این عرصه نیز یاد می‌کند و با ذکر خاطره‌ای از مرحوم استاد عسکری کامران از پیشکسوتان فقید عرصه رسانه‌ی استان، وی را همواره مشوق خود برای ادامه فعالیت در عرصه مطبوعات می‌داند.

وی همچنین موفقیت خود در این عرصه را مدیون حمایت‌های شادروان «حسن خردمند» صاحب چاپخانه خرد تفت بیان می‌کند و معتقد است که اگر حمایت‌های وی نبود، این موفقیت‌ها شاید حاصل نمی‌شد .

ارکان در پایان از تلاش‌های «علی محمد قادریان» از پیشکسوتان ورزش و رسانه استان که از ابتدای فعالیت روزنامه جانانه یک صفحه روزنامه را در دست گرفته و همچنان استوار در این راستا تلاش می‌کند نیز قدردانی کرد.    

منبع:ایسنایزد

 

بخش نظردهی بسته شده است..