همایش ملی یزد میراث جهانی گشایش یافت

همایش ملی « یزد میراث جهانی، فرصت ها و ایده های توسعه با رویکرد گردشگری»، امروز چهارشنبه به مدت 2روز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد گشایش یافت.

به گزارش یزدی نیوزدر این گردهمایی ۴۰۰ ایده و ۱۵۰ مقاله به دبیرخانه ارسال شد که از این تعداد، پنج ایده و ۲۰ مقاله به صورت شفاهی و ۳۰ ایده و ۶۰ مقاله به صورت پوستر ارایه و منتشر می شود.

هدف اصلی این گردهمایی توجه بیشتر به بافت تاریخی شهر یزد، ایجاد زیرساخت ها، رونق گردشگری و حمایت از ایده های مطرح برای اجرا عنوان شده است.
برگزاری مسابقه عکاسی موبایلی از شهر یزد و نمایشگاه یزد شناسی شامل کتاب های منتشر شده در باره این شهر از جمله برنامه های جنبی همایش یادشده است.
کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو ۱۸ تیر ماه در چهل و یکمین نشست خود در کراکوف لهستان، با اجماع، شهر تاریخی یزد را در فهرست میراث جهانی ثبت کرد. 
با توجه به غنای استان یزد از لحاظ بناهای تاریخی، فرهنگی تاکنون پنج اثر فاخر آن در فهرست جهانی میراث به ثبت رسید که پیش از این باغ های دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز و قنات های زارچ و حسن آباد ثبت جهانی شد.
استان یزد ۲ هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی و ۶هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی دارد که از این تعداد تاکنون، یکهزار و ۸۵۰ اثر به ثبت ملی رسیده است.
یزد در کنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران، مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است، به گونه ای که استقبال از این شهر تا پنج برابر افزایش یافت و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داده است. 
پارسال، ۱۱۳ هزار و ۵۰۰ گردشگر خارجی یزد را به عنوان مقصد سفر خود به ایران انتخاب کردند.
گذشته از گردشگران خارجی، صدها هزار گردشگر داخلی سال گذشته و ۶ماهه نخست سال ۹۶ از بناهای تاریخی، فرهنگی و چشم اندازهای طبیعی ، عرصه های بیابانی و کویری استان دیدن کردند. 
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کاریز و کاهگل، دارالعباده ، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می شود. 

 

منبع:ایرنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..