رفع چالش های چاپ و نشر در یزد، نیازمند توجه ویژه مسئولان

استان یزد با داشتن مجوز فعالیت 102 چاپخانه و 92 ناشر از لحاظ شاخص آماری، جایگاه مطلوبی در این حوزه ها دارد اما چالش هایی از جمله کمبود تقاضا و بازار کار سبب شده بسیاری از آنها کم کار و تقریبا غیرفعال شوند.

به گزارش یزدی نیوز چاپ و نشر به عنوان صنعتی پیشرو و تاثیرگذار، سرآغاز تحولی شگرف در زندگی انسانها شد و پیشرفت بسیاری از تمدن های جهان را سرعت بخشید؛ پیشرفتی که همچنان با گسترش فناوری ها ادامه دارد.

بسیاری از صاحب نظران معتقدند این صنعت بیش از آنکه مزیت اقتصادی داشته باشد، فرهنگ و تمدن ساز است؛ از این رو باید به آن به طور ویژه توجه شود.
یزد با قدمتی چندین هزار ساله، فرهنگ و تمدنی والا و مردمانی نیکوخصلت از جمله ادیبان، روشنفکران، نویسندگان و شاعرانی بنام و آزاده ای دارد که آثار آنها برگ زرینی بر تاریخ این دیار است؛ آثاری که صنعت چاپ و نشر سبب ماندگاری آنها شده است. 
صنعت چاپ و نشر در استان یزد هر چند نسبت به گذشته ارتقا یافته اما همچنان با چالش ها و مشکلاتی مواجه است که باید برای رفع آنها چاره اندیشی شود.
نبود تشکل منسجم و اتحادیه، فشارهای مالیاتی، حقوق گمرکی چاپخانه داران، اختصاص تسهیلات صندوق توسعه ملی، آموزش اپراتورهای دستگاه چاپ و همگرایی و مشارکت صنف های مختلف مرتبط با چاپ و نشر از مسایل مهم پیش روی صنعت چاپ و نشر استان یزد است.

** مشکلات چاپ و نشر در یزد از نگاه کارشناس ارشاد 
کارشناس چاپ و نشر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: صنعت چاپ و نشر در یزد به دلیل پراکندگی از نداشتن اتحادیه مستقل رنج می برد به طوری که چاپ افست با اتحادیه فرش و لوازم التحریر و چاپ دیجیتال با اتحادیه خدمات اداری ادغام شده است.
سعید شیشه بری افزود: وضعیت چاپ در یزد با توجه به سرمایه گذاری بخش خصوصی و نصب دستگاه های جدید نسبت به سالهای گذشته رشد خوبی داشته و به وضعیت مطلوب رسیده است. 
وی مشکل عمده صنعت چاپ و نشر استان یزد را خدمات پس از چاپ و به خصوص در بخش صحافی عنوان کرد و ادامه داد: رفع این مشکل کمک زیادی به ارتقای وضعیت صنعت چاپ و نشر در یزد می کند. 
وی اضافه کرد: نبود خدمات پس از چاپ سبب شده تا بخش عمده ای کتابهای استان برای چاپ و نشر به خارج از یزد منتقل و سبب نارضایتی چاپخانه داران استان شود.
کارشناس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: راه اندازی مجتمع مدرن صحافی با همکاری چاپخانه داران استان برای آنان صرفه اقتصادی دارد و از این طریق می توان مانع خروج سفارش های چاپ کتاب از استان شد.
شیشه بری افزود: از مجموع ۹۲ واحد نشر دارای مجوز در یزد حدود ۱۰ درصد به صورت حرفه ای فعالیت می کنند و بقیه نیمه فعال و غیرفعال هستند.

** ضعف در خدمات پس از چاپ و جولان دلالان 
مدیر چاپخانه مدیران یزد گفت: ضعف در خدمات پس از چاپ سبب رشد دلالان در یزد شده و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید برای رفع این معضل چاره اندیشی کند. 
مهدی سلیمان زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: استان یزد در حوزه نشر کتاب وضعیت مطلوبی دارد اما ضعف در خدمات پس از چاپ از جمله وجود نداشتن صحافی مدرن سبب شده بخش زیادی از سفارش های در حوزه چاپ و نشر به خارج استان برود و در این بین دلالان رشد کنند. 
وی تصریح کرد: ورود افراد بدون مجوز و دلال به بازار چاپ به اکثر فعالان این عرصه ضربه زده و حمایت از چاپ و نشر در گرو برخورد جدی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با چنین افرادی است. 
مدیر چاپخانه مدیران با بیان اینکه استان یزد در سالهای اخیر با ورود دستگاه های مختلف در حوزه چاپ نیز رشد کرده است، اظهار کرد: برای اهالی چاپ و نشر استان صنف خاصی تعریف نشده و آنان زیر نظر اتحادیه کتابفروشان فعالیت می کنند؛ از این رو مشخص نبودن تکلیف اتحادیه برای این صنعت مشکل ساز شده است. 
سلیمان زاده افزود: چاپخانه های یزد برای تامین مواد اولیه به خصوص کاغذ با مشکل روبرو هستند، به طوری که فروش کاغذ در یزد منحصر به یک کاغذ فروشی شده است. 
وی ادامه داد: کاغذ باید از بندرعباس به تهران و پس از قیمت گذاری به یزد منتقل شود که این موضوع سبب افزایش قیمت کاغذ در یزد نسبت به دیگر شهرها شده است. 
وی، گران بودن ماشین آلات چاپ، معطلی به خاطر دسترسی نداشتن به تعمیرکار و به تبع آن افزایش هزینه تعمیر و سرویس دستگاه ها، بالابودن مالیات و مالیات بر ارزش افزوده را از دیگر مشکلات صنعت چاپ و نشر در استان یزد عنوان کرد. 
سلیمان زاده خاطر نشان کرد: چاپخانه مدیران با سرمایه گذاری افزون بر ۱۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای هشت نفر، تنها واحد چاپ با اطلاعات متغیر در استان یزد محسوب می شود. این نوع چاپ نیازمند توان نرم افزاری است.

** دلایل افزایش قیمت تمام شده چاپ و نشر در یزد
مدیر چاپخانه کسری نیز با بیان اینکه یزد از نظر چاپ کتاب مشکلی ندارد گفت: مواردی از جمله زیاد کمبود تقاضای چاپ کتاب، کارگر تخصصی و صحافی سبب افزایش قیمت تمام شده چاپ و نشر در یزد شده و نمی توان با شهرهایی از جمله تهران و قم رقابت کرد. 
مهدی دهقان با یادآوری اخذ مالیات زیاد از چاپخانه داران یزدی نسبت به دیگر شهرها افزود: در حالی که تعداد کارگران در چاپخانه های تهران به مراتب بیشتر از یزد است اما مالیات درنظر گرفته شده برای این چاپخانه ها به مراتب کمتر از یزد است. 
وی خاطر نشان کرد: چاپخانه کسری با سرمایه گذاری ۶۰ میلیارد ریال برای ۳۰ نفر اشتغال ایجاد کرده و امیدواریم با تغییر نگاه مسئولان استان به حوزه چاپ و نشر، شاهد ارتقای وضعیت و رضایت مندی سرمایه گذاران این بخش باشیم.
فراهم کردن زیرساختهای مناسب برای فعالیت در حوزه چاپ و نشر با توجه هزینه های گزاف سرمایه گذاری در این بخش صرفا با تکیه بر بخش خصوصی امکان پذیر نیست و رفع چالش های این صنعت نیازمند توجه و نظارت دولت و اختصاص تسهیلات ویژه است.
فعالان صنعت چاپ و نشر در استان یزد امیدوارند با حمایت های دولت و اختصاص تسهیلات ویژه برای سرمایه گذاری در این صنعت مشکلات چاپ و نشر در یزد به حداقل برسد. 

 

منبع:ایرنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..