افزایش ۵۷ درصدی بهره وری مصرف آب کشاورزی درابرکوه

مدیر جهادکشاورزی ابرکوه گفت: با اجرای طرح آبیاری نوین(بارانی و قطره ای) میزان بهره وری مصرف آب در باغ ها و مزارع این شهرستان 57 درصد افزایش یافت.

به گزارش یزدی نیوزمهدی غیب الهی روز دوشنبه  از اجرای طرح آبیاری نوین تاکنون در سه هزار هکتار مزارع و باغ ها خبر داد و افزود: با اجرای طرح یادشده علاوه بر افزایش راندمان آبیاری و تولید در واحد سطح، در مصرف آب نیز صرفه جویی شده است.

به گفته وی هم اکنون حدود یکهزار هکتار اراضی برای تجهیز به آبیاری نوین در دست اجراست. 
وی صرفه جویی در مصرف آب تا ۷۰درصد، جلوگیری از رویش علف های هرز، کاهش هزینه کارگری و تغذیه بهتر مزرعه با کودهای شیمیایی قابل حل در آب، مدیریت بهتر آبیاری مزرعه، افزایش محصول و درآمد کشاورزان را از مزایای طرح یادشده ذکر کرد.
به گفته غیب الهی، سالانه ۱۴۰میلیون مترمکعب آب از منابع آبی دشت ابرکوه استحصال می شود که ۹۶ درصد آن در بخش کشاورزی به مصرف می رسد.
وی اظهار کرد: با توجه به تداوم حدود ۲ دهه پدیده خشکسالی و کاهش بارندگی و برداشت بی رویه آب، کشاورزان منطقه با کمبود جدی این ماده حیاتی رو به رو هستند.
وی با اشاره به اینکه ابرکوه یکی از کم بارش ترین شهرستان های ایران است، یادآور شد: بخش کشاورزی با مشکل کمبود آب روبه روست،کشاورزان اجرای طرح آبیاری نوین و تغییر الگوی کشت محصول را در دستور کار قرار دهند. 
وی بابیان اینکه برای حفظ منابع آب های زیرزمینی با همکاری شرکت آب منطقه ای استان یزد تدابیری اندیشده شد،تاکید کرد: با اجرای قطع برق ۶۵۸حلقه چاه های کشاورزی در سال جاری در ۲ مرحله ۴۵ روزه ، ۱۵میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شد.
غیب الهی ، تجهیز ۸۸ درصد از چاه های کشاورزی به سامانه کنتور هوشمند و تغییر الگوی کاشت محصولات زراعی و باغی را از دیگر اقدامات برای غلبه با بحران آبی ذکر کرد. 
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه ادامه داد: بحران آب در این شهرستان با توجه به وجود عرصه های متعدد بیابانی، زنگ خطری است که باید مورد توجه بیشتر کشاورزان و بهره برداران قرار گیرد.
وی گفت: با توجه به تجربه کشاورزان شیوه آبیاری سنتی برای تولید محصول زراعی و باغی جوابگو نیست،کشاورزان برای افزایش بهره وری آب ، با مدیریت برداشت از بحرانی تر شدن این چالش جلوگیری و سیستم آبیاری نوین را جایگزین شیوه معمول کنند.
در شهرستان ابرکوه با وجود بحران آبی با ۱۵هزار سطح زیرکشت ، سالانه بیش از ۱۹۰هزار تن محصول برداشت می شود و یکی از مناطق مهم تولید محصولات کشاورزی استان یزد است.
هزینه زندگی هفت هزار خانوار کشاورز و روستایی شهرستان به اقتصاد کشاورزی وابسته است. 
مرکز شهرستان ۵۳ هزار نفری ابرکوه در۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد. 

 

منبع:ایرنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..