کاهش آبدهی منابع آبی در روستاهای استان یزد

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی (آبفار) استان یزد گفت: توان تولید منابع آب های مورد بهره برداری شرکت در سال 1395در زمان پیک مصرف 740 لیتر بر ثانیه بود که این عدد در حال حاضر با 35 درصد کاهش به 480 لیتر بر ثانیه رسید.

به گزارش یزدی نیوزسید هادی موسوی با بیان لزوم سنجش دبی منابع آبی استان، افزود: آب تولیدی روستاها از ۳۳۳منبع آبی شامل چاه ها ، قنات و چشمه ها تأمین می شود .

وی در همین حال ثبت اطلاعات میزان آب تولیدی و مصرفی برای تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات سرانه مصرف و محاسبه مقدار آب هدر رفت را ضروری دانست.
موسوی تاکید کرد:کارشناسان نسبت به تامین آب شرب روستاها باید از میزان دبی منابع آبی روستاها، آگاهی داشته باشند که همه ساله این امر با همکاری آبداران روستاها انجام می شود.
معاون شرکت آبفار یزد ادامه داد: در این شرکت، دبی سنجی منابع آبی در ۲ دوره زمانی در فصل های تابستان و زمستان انجام که نتیجه آن در اجرای طرح های آبرسانی و تامین آب استفاده می شود.
موسوی با اشاره به اینکه مقدار آبی که در یک ثانیه از منبع آبی جریان پیدا می کند، دبی گویند، تصریح کرد: دبی سنجی در محل هایی که کنتور حجمی نصب است به راحتی انجام و در سایر نقاط از سطوح مدرج استفاده می شود.
این مسئول بیان کرد: در صورتی که نتایج دبی سنجی نبود توازن بین تولید و مصرف را نشان دهد، ممکن است هدر رفت آب بصورت واقعی یا ظاهری باشد.
وی تاکید کرد که هدر رفت واقعی آب ناشی از خطاهای اندازه گیری دبی سنجی یا شکستگی لوله ها یا سرریز مخازن و یا مشکل در خطوط انتقال و شبکه باشد.
موسوی ادامه داد: احتمال دارد، آب شرب به صورت غیر مجاز برای مصارفی به غیر از شرب استفاده شود یا بحران کم آبی در روستای فوق وجود دارد که در هر صورت نتایج در برنامه ریزی های بعدی مدنظر خواهد بود.
معاون آبفار یزد یادآورشد : میزان آب تجدید پذیر هر ایرانی در سال ۱۹۶۰میلادی یک دوم جهان بود، پیش بینی می شود با توجه به رشد جمعیت ، رفاه اجتماعی و خشکسالی های اخیر ، این عدد در سال ۲۰۲۰ به یک چهارم جهان برسد به همین دلیل مدیریت مصرف آب یکی از انکار ناپذیرترین راه حل ها برای برون رفت از بحران آب است.
وی در این ارتباط آماری ارایه نداد.
استان یزد بر پایه سرشماری آبان ماه سال ۱۳۹۵، یک میلیون و ۱۳۸هزار نفر جمعیت دارد که ۱۵ درصد در روستاها و آبادی ها و بقیه در ۲۱شهر سکونت دارند.
با توجه به ادامه ۲دهه خشکسالی هم اکنون آب شرب ۳۳۰ روستای استان با تانکر تامین می شود که ۵۵ درصد این روستاها در شهرستان تفت قرار دارند.
همچنین بر اثر تداوم ۲دهه پدیده خشکسالی و کاهش بارندگی یکهزار و ۳۰۰ میلیارد ریال خسارت به تاسیسات آب شرب روستایی استان وارد شده است .

 

منبع:ایرنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..