سرمایه گذاری روزانه حدود ۶۰ میلیارد ریال در صنعت و معدن استان یزد

ایجاد و حفظ اشتغال در استان ها با هدف توسعه اقتصادی و افزایش رفاه اجتماعی از رویکردهای اصلی بود که دولت یازدهم در سال 1392 در دستور کار قرار داد و تداوم این رویه در دولت دوازدهم نیز با جدیدت بیشتری دنبال می شود.

به گزارش یزدی نیوزاستان یزد از گذشته به استان «کار، کاریز و کاهگل» معروف است و از لحاظ کار، کوشش و کارآفرینی در عرصه ملی و بین المللی شهرت یافته است اما این استان هم اکنون با مشکلاتی چون مهاجرپذیری کارگران ساده و مهاجرت متخصصان تحصیلکرده رو به روست.

برنامه ریزی برای ایجاد مشاغل جدید در حوزه گردشگری بویژه با ثبت جهانی بخشی از بافت تاریخی شهر یزد در یونسکو و توجه به صنایع دستی فراموش شده و احیای آن و راه اندازی واحدهای بوم گردی در مناطق مختلف از جمله در روستاها نویدبخش رشد اشتغال در این بخش است.
سفرهای متعدد مسئولان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با توجه به ظرفیت بالای نیروی انسانی متخصص و وجود زیرساخت های مناسب، زمینه ساز توجه ویژه دولت به ایجاد اشتغال در شرکت های دانش بنیان نیز در این استان شده است.
یزد در حوزه صنعت و معدن چهارمین استان صنعتی و دومین استان معدنی ایران است که به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت(صمت) یزد، از ابتدای دولت یازدهم روزی ۶ شغل جدید در بخش صنعت ، معدن و تجارت و صنوف زیرمجموعه این سازمان ایجاد شده است.
محمدرضا علمدار یزدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با صدور روزانه حدود سه میلیارد ریال معافیت گمرکی برای ماشین آلات صنعتی و معدنی به طور متوسط روزانه بیش از ۶۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری صنعتی و معدنی جدید در استان در حال انجام است.
وی اضافه کرد: تاکنون هر ۱.۸ روز خط تولید یک کارخانه جدید در استان یزد به حرکت درآمده و این موفقیت همچنان با جدیت و برنامه ریزی ادامه دارد.
یکی از طرح های موفق دولت در استان یزد برای ایجاد اشتغال جدید و پایدار نگهداشتن و تثبیت مشاغل موجود، راه اندازی کارگروه های تسهیل و رفع موانع تولید و اشتغال است .
در این خصوص رئیس سازمان صمت یزد می گوید: دولت با برگزاری کارگروه های تسهیل و رفع موانع تولید و ارائه تسهیلات به این بخش به خوبی موفق شد، اشتغال این بخش را که عمدتا صنعتی است نه تنها حفظ کند بلکه آن را ارتقا دهد.
علمدار یزدی تصریح کرد: مسئولان استان توانستند با تصویب بیش از سه هزار و ۱۵۰ مصوبه و پرداخت بیش از ۱۰هزار میلیارد ریال وام در سال های ۹۵ و ۹۶، زمینه اشتغال بیش از ۴۰هزار نفر را در بخش صنعت و معدن حفظ و تثبیت کند.
وی اضافه کرد: در استان بیش از ۱۰۰هزار میلیارد ریال از سوی بخش های دولتی و خصوصی سرمایه گذاری شد که نیمی از مجموع سرمایه گذاری سهم این سازمان است.
وی تصریح کرد: استان با توجه به جمعیت یک میلیون و ۱۳۸هزار نفری، از سرمایه‌گذاری خوبی بهره‌مند است، به طوریکه با داشتن یک و سه دهم درصد از جمعیت کشور بیش از چهار درصد در استان سرمایه‌گذاری شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد می گوید: هم اکنون بیش‌ از یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تن ذخیره قطعی معادن استان است که با سرمایه ‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد ریالی در این بخش، بیش از ۱۱هزار فرصت شغلی ایجاد شده است.
علمدار یزدی درباره وضعیت اشتغال تصریح کرد: هم اکنون هزار و ۳۲۰ واحد تولیدی با پیشرفت فیزیکی ۴۰ تا ۹۹ درصدی در دست ساخت است که با سرمایه گذاری ۱۰۰هزار میلیارد ریالی زمینه اشتغال ۴۵ هزار نفر را فراهم خواهد کرد.
این مسئول در سازمان صنعت استان یزد تأکید کرد: تا پایان سال ۹۵، جمعیت شاغلان استان با رشد بیش از ۲۷ درصدی به ۳۲۶ هزار نفر رسید.
هم اکنون ۲۶ درصد جمعیت کشور را روستاییان و عشایر تشکیل می‌دهد و از جمعیت یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفری استان بر اساس سرشماری آبان ماه سال ۱۳۹۵، ۱۵ درصد در روستاها و مناطق عشایری سکونت دارند.
بر اساس آمارها، نرخ بیکاری در روستاهای استان ۹.۲ درصد است که از زمان فعالیت دولت یازدهم برنامه های مختلفی برای اشتغال این قشر و ماندگاری جمعیت در روستاها اجرا شده است.
در این ارتباط معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری با تأکید بر لزوم مشارکت مستضعفان و محرومان در امور اقتصادی در یزد گفته بود: دولت برنامه های جدیدی را با این نگاه در روستاها و مناطق محروم که برخی مشارکتی و تعدادی با وام مستقیم انجام می شود، مد نظر دارد.
سیدابوالفضل رضوی تصریح کرد: هدف تمام طرح های توسعه و اشتغال پایدار ، ماندگاری جمعیت و مهاجرت معکوس به مناطق روستایی است.
درباره اشتغال ایجاد شده در مناطق روستایی، محمد یارمند مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری یزد با بیان اینکه اشتغال خرد در روستاها مدنظر است، یادآور شد: از زمان دولت یازدهم در قالب طرح های اشتغالزایی در این مناطق، افزون ‌بر ۳۰۰ میلیارد ریال برای اشتغال یک هزار و ۱۰۰ نفر پرداخت ‌شد.
یکی از جدیدترین طرح ها در این مناطق، طرح تسهیلات اشتغال روستایی از محل صندوق توسعه ملی است.
به گفته رضوی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری در اجرای این طرح در مجموع ۱۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای اشتغال روستاییان و شهرهایی که کمتر از ۱۰ هزار نفر جمعیت دارد، در نظر گرفته شد که این مبلغ با کارمزد هشت درصد و در مناطق مرزی صفر درصد در اختیار روستاییان قرار می گیرد.
رضوی افزود: از مجموع بودجه تخصیصی برای اشتغال، توسعه پایدار مناطق روستایی، عشایری و سایر طرح های اشتغالزایی مشارکتی و غیرمشارکتی، سه هزار و ۱۷۰ میلیارد ریال آن به استان یزد اختصاص دارد.
وی تصریح کرد: از مجموع بودجه طرح یادشده ،۲ هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال اختصاص به یزد دارد که هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال مربوط به بخش کشاورزی است.
وی ادامه داد: این تسهیلات با تمرکز بر اشتغال شرکت های دانش بنیان و صنایع آی تی و نیز روش های نوین کشاورزی مرتبط با طرح های کم آبخواه و پربازده پرداخت شود.
همچنین مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری یزد اظهار کرد: ۱.۹۸ درصد معادل ۲ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال از بودجه تخصیصی برای اشتغال و توسعه پایدار مناطق روستایی، عشایری از محل صندوق توسعه ملی برای استان در نظر گرفته ‌شد.
محمد یارمند  با بیان اینکه افراد حقیقی و حقوقی در بخش‌های مختلف می‌ توانند از این تسهیلات بهره ‌مند شوند، اظهار کرد: هدف دولت در اجرای طرح‌ های متنوع و اختصاص وام کم‌بهره به کارآفرینان،اشتغال فراگیر در روستاهاست.
وی در تبیین قانون حمایت از اشتغال می گوید: دولت در قالب این طرح ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای این منظور اختصاص داد که سهم یزد با تلاش‌های صورت گرفته جذب ‌شد.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری یزد اضافه کرد: در این طرح که پنج بانک و صندوق عاملیت مشارکت پرداخت وام به روستاییان را بر عهده ‌دارند در مجموع بانک ها ۱۲۰ هزار میلیارد ریال برای ایجاد اشتغال پایدار در روستاها و مناطق عشایری اختصاص دارد.
یارمند یادآور شد: از تسهیلات کم‌ بهره اشتغالزایی علاوه بر روستاها ، ساکنان شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر نیز می‌ توانند از این وام برخوردار شوند. 
وی ادامه داد: بخشی از این تسهیلات به ‌صورت متمرکز در اختیار استان قرار دارد و مناطق مختلف می‌ توانند با توجه به ظرفیت خود، بهره بیشتری از این مزیت داشته باشند و از ویژگی‌های مؤثر مناطق روستایی برای توسعه افزون‌تر مناطق خود استفاده کنند.
همچنین مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی یزد در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: علاوه بر طرح اشتغال روستایی، ۲ طرح دیگر اشتغال فراگیر و مشاغل خانگی نیز از سوی دولت برای ایجاد شغل در کشور بویژه مناطق روستایی و عشایری ارائه شده است.
محمدحسین ریاحی افزود: پنجهزار و ۲۹۰ میلیارد ریال در قالب تسهیلات بانکی صرف ایجاد اشتغال فراگیر، مشاغل خانگی و اشتغال زایی در روستاها می شود که از این مبلغ ۲ هزار و ۳۷۰میلیارد ریال به طرح های اقتصاد روستایی اختصاص دارد که تاکنون ۸۳۰میلیارد ریال آن ابلاغ شده است.
دبیر کارگروه تخصصی اشتغال استان با بیان اینکه ۱۶۰میلیارد ریال تسهیلات برای ساماندهی و حمایت از طرح های مشاغل خانگی اختصاص یافت، یادآور شد: از سه هزار و ۵۱۰ متقاضی مشاغل خانگی ، یکهزار و ۱۰۰نفر برای دریافت وام به بانک های عامل معرفی شدند.
به گزارش ایرنا ، مدیرکل تعاون یزد، به حمایت دولت تدبیر و امید در تصویب و پرداخت وام اشتغالزایی در مناطق روستایی و عشایری و شهرهای کمتر از ۱۰هزار نفر جمعیت با نرخ ۶ درصد و شرایط آسان به متقاضیان اشاره کرد و افزود: متقاضیان برای دریافت وام به بخشداری ها و اداره های تعاون شهرستان های استان مراجعه کنند.
ریاحی ادامه داد: بر اساس این برنامه و با هدف ایجاد فرصت های شغلی پایدار، دولت طرح های اشتغالزایی خصوصی و تعاونی را که در چارچوب رسته های منتخب برنامه اشتغال فراگیر باشد در قالب برنامه های مداخله ای اشتغال و اعطای تسهیلات بانکی مورد حمایت قرار می دهد.
وی با بیان اینکه سهمیه استان در حوزه کارورزی چهار هزار و ۳۲۰ نفر و در بخش مهارت آموزی ٨٧٠ نفر است، تصریح کرد: هدف از اجرای طرح های مهارت آموزی در محیط کار واقعی و کارورزی در واقع پیوند فارغ التحصیلان مهارتی با بازار کار و ارتباط افراد با کارفرما و قرار گرفتن آنها در محیط کار واقعی است.
این مسئول با بیان اینکه در استان، حدود ۴۴ هزار نفر بیکار هستند، یادآور شد: از این تعداد ۱۸ هزار نفر دانش آموختگان مراکز دانشگاهی اند که بیش از ۱۰ هزار نفر آنها بانوان دانش آموخته اعلام شده است.
در کنار موارد یادشده با توجه به جدیت محمود زمانی قمی استاندار و علی زینی وند، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری و ایجاد تحرک در فعالیت تیم اقتصادی استان و رفع موانع کار در تهران به زودی اتفاق خوبی در حوزه اشتغال استان رخ خواهد داد .
در این خصوص زینی وند در جلسه اخیر کارگروه تسهیل رونق و رفع موانع تولید استان گفته بود: اگر مشکل بروکراتیک برخی طرح های اقتصای استان در تهران رفع شود،برای هفت تا هشت هزار نفر شغل ایجاد خواهد شد.

 

منبع:ایرنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..