همایش بین المللی توسعه گردشگری دی ماه ۱۳۹۷ در یزد برگزار می شود

همایش بین المللی توسعه گردشگری دیماه 1397با هدف استفاده مطلوب از ظرفیت ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد در حوزه گردشگری برگزار می شود.

به گزارش یزدی نیوزاین تصمیم در نشست مشورتی روزشنبه محمود زمانی قمی استاندار یزد، سیدحمید کلانتری معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جمعی از مسئولان و فعالان حوزه گردشگری استان اعلام شد.

زمانی قمی در این نشست با یادآوری اهمیت موضوع ثبت بافت تاریخی یزد در میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) گفت: باید از این فرصت به بهترین نحو برای معرفی مزیت های یزد و دعوت از تلاشگران صنعت گردشگری استفاده شود.
وی با استقبال از میزبانی یزد برای برگزاری همایش بین المللی توسعه گردشگری در سال آینده افزود: برگزاری این گردهمایی را نباید با رویکرد دولتی دنبال کرد، بلکه باید از توانمندی همه بخش ها به بهترین نحو استفاده شود. 
استاندار یزد با تاکید بر ضرورت برگزاری نشست های مستمر به منظور برنامه ریزی مناسب برای برپایی این همایش، برگزاری این نشست ها را به محسن صادقیان سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار تفویض کرد.
کلانتری معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و استاندار سابق یزد نیز در این نشست با یادآوری توانمندی های یزد در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری، بر توسعه و بهره برداری همزمان با حفظ و احیای این میراث تاکید کرد.
وی افزود: تیر ماه ۱۳۹۷ همایشی به مناسبت ثبت جهانی بافت تاریخی یزد برگزار خواهد شد که مقدمه برگزاری همایش جهانی توسعه گردشگری در دیماه همین سال در استان خواهد بود.
در این نشست همچنین مهدی جمالی نژاد شهردار یزد، فاطمه دانش یزدی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، مشاور گردشگری شورای اسلامی شهر یزد و برخی دیگر از صاحب نظران حوزه گردشگری به بیان دیدگاه های خود در خصوص برگزاری همایش یاد شده پرداختند.
بافت کهن شهر یزد یکی از منحصر بفردترین بافت های تاریخی زنده و پویای جهان است که ۱۸ تیر ۱۳۹۶ در چهل و یکمین اجلاس میراث جهانی در کراکف لهستان، با رای قاطع اکثر اعضای کمیته میراث بشری سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ثبت جهانی شد. 
با توجه به غنای یزد از لحاظ بناهای تاریخی، فرهنگی تاکنون پنج اثر استان در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید، که پیش از ثبت بافت تاریخی یزد، باغ های دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز و قنات های زارچ و حسن آباد ثبت جهانی شد. 
استان یزد ۲ هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی و ۶هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی دارد که از این تعداد تاکنون، یکهزار و ۸۵۰ اثر به ثبت ملی رسیده است. 
یزد در کنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران، مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است، به گونه ای که استقبال از این شهر تا پنج برابر افزایش یافت و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داد. 
در ۹ ماهه سال ۱۳۹۶، ۹۶هزار و ۳۰۰ گردشگر خارجی به استان سفر کردند که این تعداد در همسنجی با مدت مشابه سال گذشته ۳۴ درصد افزایش نشان می دهد. 
پارسال، ۱۱۳ هزار و ۵۰۰ گردشگر خارجی یزد را به عنوان مقصد سفر خود به ایران انتخاب کردند که از این تعداد، ۷۳ هزار نفر مربوط به ۹ ماهه سال گذشته بود. 
گذشته از سفر گردشگران خارجی، صدها هزار گردشگر داخلی سال گذشته و ۹ ماهه سال ۹۶ از بناهای تاریخی، فرهنگی و چشم اندازهای طبیعی، عرصه های بیابانی و کویری استان دیدن کردند. 
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، دارالعباده، حسینیه ایران، دوچرخه ها، شیرینی، قنات، قنوت و قناعت و آفتاب شناخته می شود.

 

منبع:ایرنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..