معاون وزیر تعاون:

اختیارات استانداران در بخش اشتغال افزایش یافت

معاون وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گفت: اختیارات استانداران در بخش اشتغال با دستور رئیس جمهوری برای تسریع در فعالیت ها بیشتر شد.

به گزارش یزدی نیوز سید حمید کلانتری روز شنبه در نشست کارگروه تخصصی اشتغال استان یزد گفت: در جلسه اخیر استانداران با دکتر روحانی با افزایش اختیارات استانداران و کارگروه های زیرمربوطه در بخش اشتغال موافقت شد و اعتقاد بر این است که کار در استانها انجام می شود.

وی با بیان اینکه اشتغال جزو ابرچالش های امروز کشور است ، افزود: مسئولان در این بخش به عنوان یک مسئولیت و تعهد در ایجاد اشتغال نگاه کرده و در این خصوص جدی بوده و دانه به دانه شغل ایجاد کنند.
معاون وزیر تعاون تأکید کرد: باید برای ایجاد شغل در طرحهایی که واقعا جوابگوست حرکت و در آنها سرمایه گذاری کرد و این طرحها در شهرستانها شناسایی شوند.
کلانتری تصریح کرد: در اشتغال روستایی اولویت با شرکت های تعاونی های موجود است بنابراین باید از ظرفیت این بخش برای تعداد بالای شغل استفاده کرد که در قالب تعاون روستا می توانند توسعه داشته باشند.
وی اضافه کرد: این تعاونی ها می توانند در رسته های موجود وارد شوند و وزیر تعاون اعلام آمادگی کرده این رسته ها در چارچوب سیاست های کلی اصلاح و تکمیل شود.
این مسئول با تأکید بر لزوم اطلاع رسانی به مردم برای ثبت نام در کارها و استفاده از تسهیلات برای ایجاد شغل در مناطق روستایی گفت: باید رسته ها به گونه ای انتخاب شود تا حداقل ۵۰ درصد طرحهای ارائه شده تصویب شوند.
معاون وزیر تعاون ادامه داد: در جاهایی هم که ظرفیت ایجاد تعاونی جدید وجود دارد باید با استفاده از فرصت باقیمانده این کار صورت گیرد و برای ارائه طرحهای اشتغالزا و جذب تسهیلات اقدام شود.
کلانتری در ادامه پیشنهاد کرد تا فرمانداران هر شهرستان با تفکیک بخش های خصوصی و تعاونی ، طرحها را برای تصویب در هر رسته ارائه کرده و با توجیه افراد برای جذب ۱۰۰درصدی اعتبارات اقدام کنند.
وی در پایان با اشاره به وضعیت اشتغال و نرخ بیکاری استان یزد هم گفت: واقعیت ها را قبول داریم و اینکه بخش عمده نرخ بیکاری این استان بخاطر این است که اشتغال غیریزدی ها در یزد در کنار بیکاری بومی ها و یزدی ها آمار بالایی را به خود اختصاص داده است.
نرخ بیکاری استان یزد در پنج سال گذشته رشد حدود ۲ برابری داشته به گونه ای که نرخ بیکاری در سال ۹۲ در کشور ۱۸.۹ درصد بوده در پایان سال ۹۵ به ۲۰ درصد رسیده اما در استان یزد از ۱۰.۹ درصد در سال ۹۲ به ۱۸.۲درصد رسیده است.
عمده بیکاری استان یزد را قشر دانش آموخته دانشگاهی و بانوان تشکیل می دهد .
هم اکنون ۴۴هزار نفر در استان یزد بیکار اعلام شده که بیش از ۱۸ هزار نفر دانش آموخته دانشگاهی هستند و از این تعداد ۱۰ هزار نفر بانوان دانش آموخته هستند.

 

منبع:ایرنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..