رئیس سازمان بهزیستی کشور:

طرح دادگاه درمان‌مدار معتادان در ۶ استان اجرا می شود

رئیس سازمان بهزیستی کشور از اجرای طرح دادگاه درمان‌مدار معتادان در شش استان کشور خبر داد و گفت: این طرح در راستای پیشگیری از اعتیاد اجرا می شود.

به گزارش یزدی نیوزانوشیروان محسنی بندپی در نشست خبری با خبرنگاران استان یزد با بیان اینکه یکی از دغدغه هایی که آحاد جامعه و مسئولان نسبت به آن نگرانی دارند، رشد روزافزون آسیب های اجتماعی است.

وی عنوان کرد: اعتیاد، طلاق، کودکان کار، کودکان خیابانی و حاشیه نشینی، پنج آسیب اجتماعی است که اعتیاد و طلاق بیش از دیگر آسیب ها مورد توجه قرار گرفته زیرا این آسیب ها خود زمینه ساز سایر آسیب های اجتماعی هستند.

محسنی بندپی بیان کرد: تاکید بر این است که اقدامات پیشگیرانه در راستای کاهش این آسیب ها با جدیت انجام شود که در این راستا طرحهایی که هم صیانت و هم اطمینان در جامعه ایجاد کند را در دستور کار خود قرار داده ایم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه دیگر زمان اقدامات مداخله جویانه نیز گذشته و آزمون و خطاهای بسیاری در این زمینه انجام شده است، افزود: رویکردهای ما باید بر اساس شواهد و مستنداتی باشد که اثربخشی خود را نشان دهد.

وی، یکی از این راهکارهای کاهش اعتیاد را دادگاه درمان‌مدار اعتیاد دانست و بیان کرد: محور اصلی این طرح، دادگستری است و به این نتیجه رسیدیم که برای درمان معتادان فعلی این الگو را پیاده سازی کنیم.

محسنی بندپی تصریح کرد: غربالگری، سم زدایی، توانمند سازی و … چرخه ای است که باید در بحث اعتیاد و در چرخه دادگاه درمان محور تکمیل شود.

وی عنوان کرد: این طرح قرار است در شش استان به صورت پایلوت اجرا شود و یزد نخستین استانی است که این طرح قرار است در آن اجرایی شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: در این طرح داوطلب شدن معتادان برای ترک اعتیاد را در اولویت قرار داده ایم تا آنها بتوانند به چرخه اجتماع باز گردند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح های پیشگیری از طلاق نیز بیان کرد: آموزش های پیش از ازدواج هم برای زوج هایی است که در آستانه آغاز زندگی مشترک هستند که این آموزش ها باید از محتوا و متونی برخوردار شود که یک تغییر رفتار در افراد ایجاد کند.

محسنی بندپی ادامه داد: بحث آموزش زوج های در آستانه ازدواج نیز در یزد به صورت پایلوت در حال اجراست.

وی در مورد آزمایش ها و غربالگری ژنتیک نیز بیان کرد: شواهدی که در یزد و کرمان برای مشاوره ژنتیک داشتیم به ما کمک کرد تا غربالگری ژنتیک ازدواج را از طریق مصوبات مجلس اجباری کنیم.

محسنی بندپی در مورد استانهایی که آمار طلاق آنها از میانگین کشوری بالاتر است، افزود: ۱۱ استان در این زمره قرار دارند که از جمله آنها می توان به تهران، البرز، گیلان، مازندران، قزوین و کرمانشاه اشاره کرد.

وی یادآور شد: ثبت الکترونیکی طلاق در برخی استانها از جمله خراسان رضوی انجام شده و ویژگی این طرح این است که طلاق قبل از اینکه در دادگستری ثبت شود، در سامانه ثبت می شود و به فراخور مشکلی که ثبت شده، مشاوره برای آن انتخاب می شود و مشاوره می گیرد.

محسنی بندپی خاطرنشان کرد: طرح آموزش زوجها هم به صورت پایلوت اجرا شده که نتایج اجرای این طرح اردیبهشت ۹۷ مشخص می شود و میزان تاثیرگذاری طرح را بررسی خواهیم کرد.

منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..