سه خبر کوتاه از بافق و ابرکوه

مدرسه 12 کلاسه خیری تحت عنوان دبستان قرآنی یاران مهدی(عج) 10 توسط مجتمع معدنی و صنعت آهن و فولاد بافق ساخته شد.

به گزارش یزدی نیوز به گزارش روابط عمومی مجتمع معدنی و صنعت آهن و فولاد بافق این مدرسه خیری در زمینی به مساحت سه هزار و ۹۰۰ مترمربع و هزینه ای بالغ بر ۲۵ میلیارد ریال توسط این مجتمع در مدت زمان ۱۱ ماه ساخته شده است.

این مجتمع با ظرفیت سالیانه ۵۵۰ میلیون تن، در سایت معدن سنگ آهن چغارت بافق در ۱۴ کیلومتری این شهر قرار دارد.
ین محموله کارخانه نورد این مجتمع به میزان ۱۰هزار تن در سال ۹۵ به کشور عراق صادر شده است.
مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری شرق یزد قرار دارد.

***
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه با اشاره به اجرای قطع برق دو مرحله ۴۵روزه ۶۵۸حلقه چاه های کشاورزی گفت: حدود ۲۰میلیون مترمکعب آب به این وسیله صرفه جویی شده است. 
مهدی غیب الهی روز دوشنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: اجرای برنامه خاموشی چاههای کشاورزی شهرستان ابرکوه ، تدبیری برای غلبه بر بحران آب در این شهرستان است. 
وی با قدردانی از همراهی و همکاری کشاورزان در اجرای طرح مدیریت برداشت و طرح خاموشی چاههای کشاورزی اظهارکرد: اجرای خاموشی چاه های کشاورزی تاثیر بسزایی در تقویت سفره های آب زیر زمینی است . 
وی با اشاره به تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی و مدیریت برداشت ، تاکنون ۸۸ درصد از چاههای کشاورزی به کنتور هوشمند تجهیز شده است و با برنامه ریزی انجام شده است کلیه چاههای کشاورزی سال آینده به کنتور مجهز می شوند. 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ابرکوه ادامه داد: بحران آب در این شهرستان با عرصه های متعدد بیابانی، زنگ خطری است که باید مورد توجه بیشتر کشاورزان و بهره برداران قرار گیرد. 
وی با بیان اینکه با توجه به تجربه کشاورزان ابرکوهی شیوه آبیاری سنتی غرقابی برای تولید محصول زراعی و باغی جوابگو نیست، یادآور شد: کشاورزان برای افزایش بهره وری آب ، با مدیریت برداشت از بحرانی تر شدن این چالش جلوگیری و سیستم آبیاری نوین را جایگزین شیوه معمول کنند. 
غیب الهی با اشاره به اینکه اینکه ۱۴۰ میلیون متر مکعب از منابع آب های زیر زمینی دشت ابرکوه سالانه استحصال می شود و ۹۲ درصد آن در بخش کشاورزی به مصرف می رسد، اظهار کرد: کشاورزان حدود ۲دهه خشکسالی و با توجه به کاهش بارندگی و برداشت بی رویه آب با کمبود این ماده دست و پنجه نرم می کنند. 
آب مورد نیاز ۱۵هزار هکتار از زمین های کشاورزی با بهره برداری از ۶۵۸حلقه چاه و ۱۱رشته قنات تامین می شود. 
سالانه بیش از۱۹۰هزار تن محصول در ابرکوه برداشت می شود و این شهرستان یکی از مناطق عمده تولید محصول کشاورزی استان یزد به شمار می رود. 
مرکز شهرستان ۵۳ هزار نفری ابرکوه در۱۴۰کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد. 

***
امام جمعه و سرپرست فرمانداری ابرکوه در پیام مشترکی بابیان اینکه حضور مردم شهرستان در راهپیمایی یوم الله ۲۲بهمن بی نظیر و تماشایی بود،از حضور حماسی مردم این شهرستان در این همایش ملی قدردانی کردند. 
در پیام روز دوشنبه حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی و محمد کاظمی نسب آمده است: مردم ولایتمدار و همیشه در صحنه ابرکوه و شهر مهردشت علاوه بر حضور باشکوه درآیین های گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ۱۴نقطه این شهرستان با راهپیمایی باشکوه خود در۲۲بهمن تمام معادلات دشمن را به هم زدند. 
در ادامه این بیانه آمده است : مردم این شهرستان باشکوه تراز سال های گذشته در راهپیمایی باشکوه ۲۲بهمن آمدند و به آرمانهای امام راحل (ره)، شهدا و منویات مقام معظم رهبری تجدید عهد و پیمان بستند و بار دیگر توطئه های دشمنان را نقش بر آب کردند. 
در این پیام همچنین آمده است : حضور همین مردم در صحنه های انقلاب باعث شده است امروز انقلاب اسلامی به قدرت بزرگ منطقه و جهان تبدیل و دشمن نیز از این اتحاد و همبستگی خشمگین شود. 
مرکز شهرستان ۵۳ هزار نفری ابرکوه در۱۴۰کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد. 

 

منبع:ایرنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..