هندبال یزد و آرزویی که بر باد رفت

تیم هندبال پیشگامان کویر یزد با قبول 2 شکست پی در پی در مرحله نهایی هجدهمین دوره لیگ دسته یک باشگاه های ایران از صعود به لیگ برتر بازماند تا آرزوی 10 ساله حضور مجدد تیمی از مرکز استان در سطح اول هندبال ایران بر باد برود.

به گزارش یزدی نیوزهندبال یزد که در گذشته با نام شهید قندی در لیگ برتر باشگاه های ایران و حتی جام باشگاه های آسیا شرکت کرده بود، سال ۱۳۸۶ با نام تربیت بدنی در لیگ برتر کشور شرکت کرد و پس از آن، امتیاز این تیم به سنگ آهن بافق واگذار شد.

شهر یزد که بیش از نیمی از جمعیت استان ساکن آن هستند، در ورزش های توپی و گروهی مانند فوتبال، والیبال، بسکتبال و هندبال از داشتن نماینده در سطح اول کشور محروم است که این موضوع سبب ناخرسندی بسیاری از علاقه مندان به ورزش در این خطه شده است.
تیم هندبال پروفیل کیهان یزد از باشگاه ایرانیان آرمان پاد سال گذشته برای تحقق انتظارهای بحق اهالی و دوستداران ورزش مرکز استان در لیگ دسته یک شرکت و با اقتدار و کسب پیروزی مقابل همه حریفان به لیگ برتر صعود کرد، اما به دلایلی امسال در لیگ برتر شرکت نکرد.
از مجموع یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفر جمعیت استان یزد، ۶۵۶ هزار نفر در مرکز استان ساکن هستند. تعداد ورزشکاران بیمه شده استان ۶۵هزار نفر است.
پس از سقوط آزاد فوتبال یزد در لیگ های کشوری، اینبار هم هندبال این شهر نتوانست به آرزوی ۱۰ ساله حضور مجدد در لیگ برتر کشور جامه عمل بپوشاند.
هندبال یزد از مدتی پیش روند سقوط در پیش گرفته است، طوری که نمایندگان لیگ برتر، دسته یک و رده های سنی پایه استان در مسابقات کشوری سقوط می کنند، با وجود صعود، در رقابت ها حاضر نمی شوند و یا حتی با بهره گیری از بازیکن کمکی هم توان عرض اندام مقابل حریفان ندارند.
باید پذیرفت هندبال استان یزد فاصله زیادی تا سطح اول این رشته در کشور دارد و برگزاری دوره های آموزشی داوری و مربیگری غالبا درجه سه و شعار بومی گرایی نمی تواند زمینه ساز پیشرفت باشد؛ مسولان هیات هندبال یزد که از ابتدا با شعار تمرکز و توجه به رده های سنی پایه گام به میدان گذاشته اند پس از پنج سال باید نتایج عملکرد خود را به صورت ملموس و نه روی کاغذ ارایه کنند.
اخیرا احسان ابویی مهریزی که به همراه علی اکبر خوشنویس زارچ از چهره های اخلاق مدار و افتخارآفرین هندبال و ورزش استان محسوب می شود و همراه با تیم ملی کشورمان به مدال نقره بازی های آسیایی گوانگ ژو چین در سال ۲۰۱۰ دست یافته، در عین شایستگی به دلایل نامعلومی از تیم ملی کنار گذاشته شد.
فارغ از عملکرد ضعیف نمایندگان رده های سنی پایه هندبال استان در مسابقه های کشوری، در فهرست ۳۱ نفره بازیکنان دعوت شده از منطقه جنوب کشور به اردوی اخیر تیم هندبال نونهالان ایران، نامی از بازیکنان یزدی به چشم نمی خورد و تنها نکته قابل توجه اخیر در هندبال یزد دعوت محمد خانی به مرحله دوم اردوی تیم ملی هندبال ساحلی ایران است.
وقتی در سال های اخیر حتی یک دوره مسابقه استانی هندبال در رده سنی بزرگسالان برگزار نشده و برخی رقابتهای رده های سنی مختلف از جمله لیگ نونهالان بدون هدف و به طور ناقص برگزار می شود، چگونه می توان انتظار پیشرفت این رشته ورزشی داشت؟.
امید می رود مسئولان هیات هندبال یزد با تجدیدنظر در افکار و رفتار خود و اتخاذ راهکارهای مناسب، همه تلاش و تمرکزشان را به پیشرفت این رشته در استان معطوف کنند و دمیده شدن روحی تازه در کالبد این رشته مهیج در یزد به واقع و نه در شعار مشاهده شود.
مرحله نهایی لیگ دسته یک هندبال از ۱۸ تا ۲۴ بهمن با شرکت هشت تیم در ۲ گروه چهار تیمی به صورت متمرکز به میزبانی مرودشت استان فارس در حال برگزاری است و ۲ تیم برتر این رقابت ها به لیگ برتر صعود می کنند. 
تیم پیشگامان کویر یزد که در گروه نخست این مسابقه ها با تیم های اسلام آباد غرب، قصر نشاط بهبهان، ایل باصری مرودشت هم گروه است، روزهای پنجشنبه و جمعه به ترتیب با نتایج ۳۲ بر ۲۸ و ۲۶ بر ۲۵ مقابل تیم های قصر نشاط بهبهان و ایل باصری مرودشت شکست خورد و از صعود به جمع چهار تیم برتر رقابت ها بازماند. 
آخرین بازی تیم پیشگامان امروز (شنبه) مقابل تیم پرقدرت اسلام آباد غرب برگزار می شود که صعودش به جمع چهار تیم برتر مسابقه های دسته یک با توجه به کسب ۲ پیروزی پی در پی در بازی های قبلی قطعی شده است.
تیم های پدافند قرچک، نجف آباد، فراز بام خایز دهدشت و ستارگان دشتستان نیز در گروه دوم مرحله نهایی لیگ دسته یک هندبال ایران به مصاف یکدیگر می روند. 

 

منبع:ایرنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..