سخنگوی شورای شهر خبر داد؛

ساماندهی گذر فرهنگی مازاری‎ها به منظور احیای مشاغل اصیل یزدی

سخنگوی شورای اسلامی شهر یزد، گفت: گذر مازاری ها از گذرهای قدیمی شهر یزد به شمار می‌رود که یکی از صنوف تاریخی یزد هنوز در آن زنده و نفس می‌کشد.

به گزارش یزدی نیوز«محسن عباسی هرفته» در حاشیه بازدید از طرح های عمرانی سطح شهر در گفت و گو با خبرنگاران، اظهار کرد: متاسفانه با این‌که گردشگران داخلی و خارجی از این کوچه بازدید دارند، وضعیت سیما و منظر آن نابسامان و آشفته بود لذا در راستای تداوم و تقویت مشاغل سنتی و مرمت ابنیه مرتبط با آن ها، گذر مازاری ها با هدف بستر سازی برای تشویق مالکین در حفظ، مرمت و توسعه پیشه حناسابی و ابنیه مربوط بدان، توسط شهرداری یزد و با مشارکت مالکین و کسبه گذر درحال باز زنده سازی و ساماندهی است.

 
وی افزود: با توجه به وجود چندین رستوران سنتی، چند واحد مازاری زنده، یک واحد فرهنگی در دست اجرا، طول کوتاه معبر و اعلام آمادگی مالکین پلاک‌های مجاور آن برای پیاده محوری، این پتانسیل وجود داشت که در زمانی کوتاه و با صرف هزینه ای معقول در محدوده ای خارج از بافت تاریخی، معبری اصیل، ساماندهی شود و به یک ارزش افزوده برای شهر تاریخی یزد تبدیل شود.
 
سخنگوی شورای اسلامی شهر یزد گفت: علاوه بر ابنیه ویژه موجود در این گذر و عطاری هایی که به بخشی از میراث ناملموس شهر خواهند پرداخت، وجود رستوران‌های سنتی که به ارائه و معرفی غذاهای سنتی یزد به عنوان وجهی دیگر از میراث فرهنگی ناملموس خواهند پرداخت و یک واحد فرهنگی ویژه کتاب و محصولات وابسته بدان که در دست اجراست، این گذر تاریخی را به گذری فرهنگی تبدیل خواهند کرد که گردشگران و نسل جوان یزدی می توانند در آن با گوشه هایی از فرهنگ یزدی و داشته های تمدنی این شهر آشنا شوند.
 
عباسی تصریح کرد: مطمئنا در ایام نوروز و بعد از آن، گردشگران زیادی از این کوچه، رستوران ها و مازاری های آن بازدید می کنند و این نوع کارها به نفع اشتغال شهر و در جهت رونق اقتصادی کل شهر است.
 
گفتنی است؛ از مهمترین مولفه‌ها در تعریف طرح‌های عمرانی برای شهرداری یزد، مشارکت مادی و معنوی شهروندان مستقر در یک منطقه و اعلان آمادگی ایشان است و مطمئنا شهرداری یزد از اجرای چنین طرح‌هایی برای سایر مناطق شهر نیز که قابلیت توسعه در زمینه پیاده محوری، میراث فرهنگی و گردشگری داشته باشند، استقبال خواهد کرد. 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..