شهردار یزد:

فرسودگی در بافت شهری یزد متوجه بافت‌های حاشیه‌ای است

شهردار یزد گفت: بخش اعظم بافت قدیم شهر یزد تاریخی و ارزشمند محسوب می‌شود، از این‌رو فرسودگی در بافت شهری در یزد به طور عمده متوجه بافت‌های حاشیه‌ای شهر است.

به گزارش یزدی نیوز مهدی جمالی نژاد در جمع اعضای دبیرخانه پنجمین جشنواره سال راه و ساختمان با اشاره به اینکه خوشبختانه در حال حاضر وسعت بافت فرسوده در شهر یزد به نسبت بسیاری از شهرهای کشور کم بوده و بخش اعظم بافت قدیم شهر، تاریخی و ارزشمند محسوب می‌شود، اظهار داشت: فرسودگی در بافت شهری در یزد به طور عمده متوجه بافت‌های حاشیه‌ای شهر است.

وی ادامه داد: برای بهبود وضعیت بافت فرسوده و البته بافت تاریخی و ارزشمند شهر همچنین به ‌منظور ممانعت از گسترش فرسودگی‌ها، اقدامات کالبدی و غیرکالبدی مدنظر شهرداری قرار گرفته است، ضمن اینکه در ارتباط با ایمن‌سازی در این‌گونه بافت‌ها، نظارت بیش از پیش بر حسن اجرای قوانین ساخت‌وساز از جمله مقررات ملی ساختمان و آیین‌نامه ۲۸۰۰ می‌تواند مثمرثمر واقع شود.

شهردار یزد با بیان اینکه بخش اعظمی از بافت قدیم شهر یزد ارزشمند و تاریخی بوده و در فهرست میراث جهانی قرار گرفته است، تصریح کرد: به این دلیل نمی‌توان تمامی ضوابط موجود را به این بافت تسری داد و در نتیجه مشارکت در انجام پژوهش‌هایی در باب مصالح بومی پایدار، به ‌گونه‌ای که ضمن پاسخگویی به هویت این محدوده نیازهای مقاوم‌سازی و ایمنی را پوشش دهد، الزامی است.

جمالی‌نژاد ادامه داد: در امر بهسازی چه در محلات فرسوده شهر و چه در محلات جدید به‌ویژه در محلات تاریخی شهر، طرح‌های احیا و بازآفرینی مراکز محلات پیگیری می‌شود، به ‌علاوه نیازسنجی در سطح محلات شهری و انجام اقداماتی فراخور نیاز امروز شهروندان و توجه به معاصرسازی در توسعه فضاها و خدمات شهری، پاسخی بهینه به این امر است.

وی با بیان اینکه ظرفیت بالای شهر یزد در زمینه گردشگری و صنایع‌دستی، زمینه مناسبی برای تحقق درآمد پایدار شهرداری است، گفت: در صورتی‌که تأمین زیرساخت‌های توریستی و گردشگری مدنظر شهرداری قرار گیرد، مشارکت شهرداری با بخش‌های خصوصی و دولتی در گسترش فضاهای اقامتی و هتل‌ها، می‌تواند درآمد جاری سازمان را پایدار کند.

شهردار یزد عنوان کرد: متأسفانه در شهر یزد، با وجود تأمین خدمات فضاهای توریستی و گردشگری توسط شهرداری، عوارضی که از بازدیدکنندگان و مراجعه‌کنندگان گرفته می‌شود در اختیار این ارگان قرار نمی‌گیرد؛ این در صورتی است که این موضوع، قسمتی از هزینه‌های شهرداری را به خود اختصاص می‌دهد از این‌رو سهیم بودن در عوارض این مکان‌ها در قبال تأمین هرچه بهتر خدمات و زیرساخت‌ها از سوی شهرداری، می‌تواند بخشی از هزینه‌های پرداخت شده را بازگرداند.

جمالی‌نژاد همچنین با اشاره به اینکه منابع طبیعی آلودگی هوا نسبت به سایر شهرهای کشور بسیار ناچیز است، تصریح کرد: متأسفانه بخش عمده آلودگی شهر ناشی از منابع انسانی به‌ویژه آلاینده‌های حاصل از حرکت خودروها است، در این راستا توسعه انواع مدهای حمل‌ونقلی به‌گونه‌ای که در شریان‌های اصلی شهر تکمیل‌کننده یکدیگر باشند، بسیاری از مشکلات مربوط به آلودگی هوا را کاهش می‌دهد.

وی با اشاره به ‌صورت توسعه و ترویج فرهنگ پیاده‌مداری و استفاده از دوچرخه تأکید کرد: شهرداری از سویی به دنبال ایجاد زنجیره‌ای به هم‌پیوسته و تکامل‌یافته از مدهای حمل‌ونقلی پایدار بوده و از سوی دیگر، اقدامات فرهنگی در راستای توسعه و ترویج استفاده از این مدل‌های عمومی را در دستور کار خود قرار داده است.

شهردار یزد خاطرنشان کرد: از دیگر مواردی که در کاهش آلودگی هوای شهرها مفید است، توسعه شهر از درون و کاهش فواصل سفر است؛ با توجه به اینکه شهر یزد پتانسیل بسیار بالایی برای توسعه از درون دارد، این امر می‌تواند با ممانعت از گسترش بیش از اندازه شهر و  محدود کردن ساخت‌وسازها به اراضی درونشهری، کارساز باشد.

به گزارش مهر، زمان رای‌گیری انتخابات پنجمین جشنواره چهره سال راه و ساختمان از هفتم تا ۱۵ اسفندماه امسال خواهد بود و هدایای چهره‏های برتر نیز در مراسمی در ۱۷ اسفندماه اهدا می‌شود.

منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..