مدیرعامل آب منطقه ای یزد:

بحران آب در استان یزد هفت ساله شد/ خاموشی چاههای آب ۶۰ روزه می شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد با تاکید بر اهمیت فرهنگ سازی در برداشت منابع آبی گفت: طی هفت سال گذشته با بحران جدی آب در استان روبرو هستیم.

به گزارش یزدی نیوزمحمدمهدی جوادیان ‌زاده، در نشست شورای حفاظت آب و شورای هماهنگی دشت پایلوت در ابرکوه با بیان اینکه برای برداشت صحیح منابع آب، فرهنگ سازی نشده افزود: مصرف،یک نوع رفتار است .

وی با بیان اینکه باید قدردان کشاورزان استان بخاطر همکاری در خاموشی چاههای کشاورزی باشیم تصریح کرد: جهاد کشاورزی در اجرای این طرح، همکاری خوبی داشته است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد با اشاره به اینکه برداشت بی رویه آب، خیانت به نسل های بعدی است یادآورشد : نیاکان ما در مصرف و برداشت آب بخوبی مدیریت می کردند و از آب قنوات چندین بهره را علاوه بر مصرف دربخش کشاورزی می بردند.
جوادیان زاده بابیان اینکه سال گذشته با خاموشی چاههای کشاورزی استان یزد ۴۵میلیون مترمکعب آب صرفه جویی شد تصریح کرد: امسال با خاموشی ۴۵ روزه چاههای کشاورزی استان بیش از ۷۰میلیون متر مکعب آب صرفه جویی خواهد شد.
وی افزود: بخاطر تداوم خشکسالی و بحران آبی، خاموشی چاههای کشاورزی استان به ۶۰ روز افزایش خواهد یافت. 
محمد کاظمی نسب سرپرست فرمانداری ابرکوه هم گفت: این شهرستان با سه دهه بحران آبی با مشکلات عدیده ای روبروست و کشاورزان بیش از پیش باید در برداشت آب مدیریت کنند.
رئیس اداره منابع آب ابرکوه نیز با اشاره به بحرانی بودن آب دربخش کشاوری ابرکوه گفت: ۱۳۰ مصوبه برای مدیریت برداشت آب در این بخش، مصوب شده است. 
محمد حسین باقری به موفقیت طرح خاموشی چاههای کشاورزی که نقش بسزایی درحفاظت منابع آب زیرزمینی داشته اشاره و اظهار کرد: با اجرای این طرح ۲۹ سانیمتر سطح آب زیر زمینی افزایش یافته است.
وی افزود: از سال ۱۳۹۳ در راستای اجرای طرح ملی احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی، با افزایش نظارت وکنترل بر بهره برداری و برداشت از منابع آب زیرزمینی با نصب و راه اندازی کنتورهای هوشمند، اقدامات شاخصی انجام شد که تجهیز ۸۸ درصد ۶۵۸ حلقه چاه اب به کنتور هوشمند از جمله آنهاست. 
سالانه از ۱۵هزار هکتار اراضی زیرکشت ابرکوه بیش از ۱۹۰ هزار تن محصول زراعی و باغی تولید می شود. 
مرکز شهرستان ۵۳ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

 

منبع:ایرنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..