معاون شهردار یزد خبر داد:

کاهش ۴۰ درصدی استقبال یزدی از ناوگان اتوبوسرانی/ضرورت بازبینی طرح جامع ترافیک شهر

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری یزد با اعلام کاهش 40 درصدی استقبال شهروندان یزدی از ناوگان اتوبوسرانی شهر علی‌رغم اقداماتی نظیر نوسازی این ناوگان، بازبینی طرح جامع ترافیک شهر را از رویکردهای جدید شهرداری ذکر کرد.

به گزارش یزدی نیوز«محمود دهقان» با بیان این که امروزه موضوع ترافیک در معابر شهر به یکی از دغدغه‌های قابل لمس شهروندان یزدی تبدیل شده است، گفت: به همین دلیل نیز موضوع بازبینی طرح جامع ترافیک شهر به عنوان یک رویکرد جدید شهرداری مورد توجه قرار گرفته که امیدواریم با این رویکرد، سیاست‌گذاری و اقدامات مطلوبی را در سال آینده برای این معضل شهر شاهد باشیم.

وی در این باره تصریح کرد: البته اتفاق نظر شورای شهر و شهرداری تلفیق حمل و نقل عمومی، خوردهای شخصی و استفاده از دوچرخه در معابر شهر است که در این رابطه از نقطه نظرات و پیشنهادات صاحب‌نظران استفاده و بهره خواهیم گرفت.

دهقان با اشاره به این که طی چند روز آتی مشاور بازبینی طرح جامع ترافیک شهر انتخاب خواهد شد، در مورد ایحاد زیرساخت‌های امن برای استفاده از دوچرخه در معابر شهر، گفت: قطعاً با توجه به ایجاد خیابان‌ها و هسته اصلی شهر، ایجاد چنین زیرساختی به منزله کاهش عرض معابر است که می‌تواند مشکلاتی را به دنبال داشته باشد لذا در این رابطه موضوع توجه به خواست عمومی بسیار حائز اهمیت است و رسانه‌ها در ایجاد چنین خواستی نقش موثر دارند.

وی با بیان این که در برخی کشورهای دنیا به تعداد جمعیت‌شان دوچرخه‌ وجود دارد و این خواست عمومی موجب فراهم شدن زیرساخت‌های لازم در معابر شهر شده است،  گفت: البته در عین حال موضوع ایجاد مسیر‌های دوچرخه در برخی معابر شهر انجام شده و در برخی معابر دیگر مانند بلوار جمهوری نیز در دست اجراست.

وی در مورد اقدامات صورت گرفته در رابطه با ناوگان حمل و نقل عمومی شهر برای کاهش مشکل ترافیک نیز خاطرنشان کرد: بررسی‌ها حکایت از کاهش ۴۰ درصدی استقبال شهروندان از ناوگان اتوبوس شهری دارد و متاسفانه اقداماتی نظیر نوسازی اتوبوس‌ها نیز نتوانسته جذابیت لازم را برای استفاده شهروندان از این ناوگان فراهم آورد.

وی با بیان این وضعیت در صرفه اقتصادی فعالیت این ناوگان حتی برای بخش خصوصی نیز موثر بوده است، اظهار کرد: البته در همین راستا کارگروهی ایجاد شده تا در مورد خطوط جدید و ناوگان‌های کوچکتر در این بخش تصمیم‌گیری کند.

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهر با اشاره به این که برای خیلی از مردم شهرمان هنوز موضوع زیرساخت‌های استفاده از خودروهای شخصی‌شان مانند ایجاد معبر و آسفالت دغدغه و مورد درخواست است، گفت: در برخی کشورهای دنیا تردد با وسایل شخصی به وی‍ژه در هسته مرکزی شهر به قدری هزینه‌بر است که شهروندان ترجیح می‌دهند از وسایل حمل و نقل عمومی بهره گیرند و همین موضوع نیز موجب خدمات‌رسانی مطلوب‌تر در این بخش شده است.

راه‌اندازی بی.آر.تی در یزد قطعی است

دهقان با منتفی خواندن موضوع منوریل در یزد، ایجاد اتوبوس‌های بی.‌آر.تی در شهر را قطعی دانست و تصریح کرد: مسیرهای تردد بی.آر.تی در شهر مشخص و تایید شده ولی روند اجرای طرح به دلیل هزینه‌‌های بالا و اهمیت صرفه اقتصادی برای سرمایه‌گذار خارجی هنوز تعیین نشده که امیدواریم با انجام مطالعات، در سال آینده شاهد عملیاتی شدن ان باشیم.

وی در مورد بلااستفاده مانند رودخانه مرکزی شهر نیز اظهار کرد: البته پیشنهادات زیادی اعم از استفاده از آن برای ایجاد یکی از مسیرهای بی.آر.تی، ایجاد تفرجگاه یا مسیر دوچرخه‌سواری و موارد دیگری در مورد این مکان وجود دارد ولی موضوعی که ساماندهی این مکان را از سوی شهرداری به تعویق انداخته، موضوع مالکیت این مجموعه در رابطه با آب منطقه‌ای است.

وی پیرامون سئوالی در مورد سرانجام وضعیت خیابان قیام یزد نیز عنوان کرد: سیاست کلی تبدیل این خیابان به پیاده‌راه، سیاست درستی است و خیلی از شهرهای تاریخی نیز به این سمت پیش رفته‌اند و یزد نیز تجربه موفق خیابان مسجد جامع  را دارد ولی این که این اتفاق در چه بازه زمانی روی دهد، نیازمند کار کارشناسی است ولی در مورد وضعیت خیابان، طاحی و بازطراحی آن را در دستور کار داریم.

بهره‌برداری از زیرگذر خلیج‌فارس تا نوروز ۹۷

معاون شهردار در ادامه به برخی طرح‌های عمرانی شهرداری نیز اشاره و یکی از مهمترین آنها را زیرگذر خلیج فارس در بلوار مدرس خواند که با سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد تومان در دست اجراست.

وی با بیان این که قسمت زیرگذر این طرح دارای ۷۰ درصد پیشرفت است ابراز امیدواری کرد که تا قبل از نوروز ۹۷ این طرح آماده بهره‌برداری شود و تا تیرماه ۹۷ سایر دسترسی‌های و بخش‌های آن نیز مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی از دیگر طرح‌های عمرانی شهرداری که در آستانه بهره‌برداری است را زیرگذر مهرآوران ذکر کرد و گفت: این طرح با مشارکت شهرداری، راهداری و دانشگاه آزاد یزد در مرحله اتمام بتن‌ریزی قرار دارد که با توجه به قریب الوقوع بودن افتتاح نمایشگاه بین‌المللی یزد راه‌اندازی آن حیاتی است و دسترسی‌های مردمی به میدان میوه و تره‌بار نیز به راحتی فراهم می‌شود.

دهقان از نهایی شدن طرح زیرگذر شهید قهاری سعید به صورت مشترک بین راه‌اهن و شهرداری خبر داد و گفت: این طرح با همکاری خوب شهرداری حمیدیا در مرحله پایانی قرار دارد و تنها بخشی جزئی از مسیرهای دسترسی  نیاز به آزادسازی دارد.  

معاون شهرداری در پایان نیز ابراز امیدواری کرد که با همکاری پیمانکار جدید پارکینگ طبقاتی خیابان فرخی، فاز نخست این طرح که در مجموع دارای ظرفیت ۹۲۰ خودرو است، برای نوروز ۹۷ آماده بهره‌برداری و تا نوروز ۹۸ به طور کامل افتتاح شود.

 

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..