توانمندسازی بانوان؛ پشتوانه کارآمدی اجتماعی

هفته نامه یزد بیدار در نخستین شماره خود در مطلبی با عنوان « توانمندسازی بانوان؛ پشتوانه کارآمدی اجتماعی» به قلم فاطمه شریفی با پرداختن به برخی قابلیت های زنان، راهکارهایی نیز برای توانمندسازی بیشتر آنان در جامعه ارائه کرد.

به گزارش یزدی نیوزدر این مطلب آمده است: توانمندسازی بانوان با رفاه و توسعه جوامع ارتباط تنگاتنگی دارد زیرا زنان نیز از سرمایه ‌های انسانی ارزشمند و نقش ‌آفرین محسوب می ‌شوند، ارتقای وضعیت زنان برای حضور موثر در بخش ‌های مختلف اجتماعی از جمله خانواده یکی از مهم ‌ترین عوامل شتاب بخشیدن به فرآیند توسعه محسوب می‌شود که نیازمند توجه هر بیشتر لایه ‌های مختلف اجتماعی و اجرایی است.

از این رو فراهم کردن شرایط برای ارتقای پایگاه و موقعیت اقتصادی – اجتماعی زنان در جامعه از طریق ایجاد فضایی امکان ‌پذیر است که در آن قابلیت اجرای سیاست ‌های چند جانبه برای رشد و توسعه بر مبنای ظرفیت ‌های این گروه از افراد جامعه به میزان قابل قبول میسر باشد.
با شناخت، درک و رصد مشکلات زنان بهتر می ‌توانیم آنها را به سوی توانمندسازی سوق دهیم و برای تحقق این مهم باید در مرحله نخست پتانسیل، ظرفیت و محدودیت ‌های مناطق مختلف مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان بر مبنای نقشه راه موجود گامی به سمت توانمندسازی متکی بر آموزش و مهارت برداشت.
امروزه توجه به زنان به عنوان یک گروه مشخص و اثربخش در خانواده و جامعه نه به عنوان یک ضرورت بلکه به عنوان یک نیاز مطرح می‌باشد. 
پذیرفتن این امر که زنان گروهی پویا، پرتحرک و با انگیزه ‌های فراوان هستند می ‌تواند در مشارکت آنان در تصمیم‌گیری ‌ها و سرنوشتشان که به سرنوشت کل جامعه گره خورده است، بسیار موثر افتد.
هر چند توانمندسازی ضرورت پیش روی تمام افراد جامعه فارغ از جنسیت، قومیت، استعداد و سایر مؤلفه‌ های مورد نظر می‌ باشد و فرآیندی چند جانبه و اجتماعی است که به مردم کمک می‌کند تا بتوانند بهتر زندگی کنند اما به دلیل نقش هدایتگر بانوان در خانواده و برخی شرایط و غفلت ‌های موجود در جامعه توجه به این موضوع، مهم می‌ نماید.
آموزش ‌های مهارت و دانش ‌بنیان از برنامه‌هایی هستند که جامعه زنان را به رشد در کارآمدی اجتماعی می ‌رسانند و مهارت ‌های مختلف خانوادگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی اگر با روش‌ های صحیح و جذاب در برنامه‌ های آموزشی مختلف و متداوم ارائه شوند، بدون شک اثرات چشم ‌گیر و مثبتی را برای جامعه به همراه خواهند داشت.
بر این اساس شکی نیست سرمایه انسانی فعال یکی از مهم ‌ترین عوامل شتاب بخشیدن به پیشرفت در موضوعات مختلف و مرتبط با زندگی بشری به حساب می‌آیند و هر چه بتوانیم مهارت و قابلیت‌های بانوان در موضوعات مختلف را به مدد آموزش و تمرین ارتقا بخشیم رشد مقبول ‌تری را از نهاد خانواده تا سایر بخش‌های اجتماعی شاهد خواهیم بود.
یکی از مهم‌ترین معیارها جهت سنجش درجه توسعه یافتگی میزان اهمیت و اعتباری است که زنان در فعالیت ‌های اجتماعی دارا می‌باشند و این نقش مستقیماً به هدف توسعه اجتماعی و اقتصادی بستگی داشته و از این رو در تحول همه جوامع انسانی عاملی بنیادی محسوب می ‌شود.
حضور زنان در عرصه های مختلف به ویژه در جوامع مدرن که آموزش و مهارت ورزی را مورد توجه قرار داده و به اجرا رسانده ‌اند، تحولات زیادی در کلیه فعالیت های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و غیره به وجود آورده و به عنوان مهمترین ابزار کارآفرینی مورد توجه قرار گرفته است.
زنان با داشتن دیدی خلاق و برخوردار از مهارت های بالا، به عنوان عامل اصلی تربیت فرزندان نقش بسیار مهمی در جامعه دارند و در جامعه اسلامی وجود و حضور آنها حتی در تمامی دستاوردهای پیشرفته امروزی نباید نادیده گرفته شود.
اجرای برنامه‌ های آموزشی و تمرین ‌های مهارتی بر سایر سیاست ‌های اجرایی پیشی گیرد تا نسبت به گذشته و پس از اجرای برنامه ‌های کارشناسی شده در زمینه توانمندسازی بانوان فعالیت‌ های مثبت و شاخصه‌ های ارزشمند بیشتری را شاهد باشیم.
هفته نامه یزد بیدار به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی امیر شیخ علیشاهی در گستره استان یزد، منتشر و توزیع می شود.
استان یزد ۱۵۳ رسانه دارای مجوز دارد که از این تعداد ۱۱۴ مجوز برای نشریات مکتوب، ۲۶ مجوز برای رسانه های برخط (خبرگزاری و پایگاه خبری) و ۱۳ مجوز برای رسانه های الکترونیک – غیربرخط صادر شده است.

منبع:ایرنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..