مدیر عامل توزیع برق یزد در جمع خبرنگاران:

روستای بالای ۱۰ خانوار فاقد نعمت برق نداریم/نرخ خاموشی‌های استان ۱۰ برابر کمتر از میانگین کشوری

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان یزد با اشاره به افتتاح 73 طرح برق‌رسانی استان با اعتبار قریب 150 میلیارد ریال، اظهار کرد: در حال حاضر افزون بر 99 درصد از روستاهای استان از نعمت برق برخودار هستند.

به گزارش یزدی نیوز«محمدرضا صحتی» امروز به مناسبت سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در جمع خبرنگاران از بهره‌برداری ۷۳ طرح برق‌رسانی استان در این ایام الله مبارک خبر داد و تصریح کرد: این طرح‌ها که شامل ۳۳ طرح توسعه و ساخت شبکه شهری و روستایی، ۲۷ طرح حوزه اصلاح و بهینه‌سازی شبکه شهری و روستایی، ۲۲ طرح تامین روشنایی معابر شهری و روستایی و یک مورد طرح برق‌رسانی به مسکن مهر است، با سرمایه‌گذاری ۱۴۹ میلیارد و  679 میلیون ریال آماده بهره‌برداری شده است.

وی در ادامه با اشاره به افزایش تعداد مشترکین برق استان به بالغ بر ۶۴۰ هزار مشترک، گفت: بیشترین مشترکان برق استان به تعداد ۵۱۹ هزار و ۶۰۴ مشترک یعنی ۸۱.۲ درصد در بخش خانگی هستند، تجاری ۱۳.۴ درصد، صنعتی ۱.۷ درصد و عمومی و کشاورزی نیز به ترتیب ۲.۳ و ۱.۴ درصد را شامل می‌شوند.

صحتی افزود: البته در بخش فروزش برق بیشترین سهم انرژی استان در این حوزخ مربوط به بخش صنعت با ۴۹ درصد به میزان دو میلیون و ۸۵۰ هزار مگاوات در شش ماهه اول سال جاری بوده است.

وی ادامه داد: در بخش مصرف، پس از صنعت به ترتیب بخش‌های خانگی با ۲۳ درصد، کشاورزی با ۱۷ درصد، عمومی با شش درصد و تجاری با پنج درصد قرار دارند.

مدیر عامل توزیع برق استان با تشریح چشم‌انداز این شرکت در افق ۱۴۰۴ مبنی بر افزایش رضایت مشتریان با حذف مراجعات حضوری از طریق سرآمدی شرکت در تمام فعالیت‌ها، کاهش تلفات انرژی به پنج درصد و ۲۱ دقیقه عدم استمرار انرژی به ازای هر مشترک، به اقدامات شاخص استان در جهت کاهش شاخص تلفات انرژی در استان اشاره کرد.

وی در این باره تصریح کرد: در حالی وزارت نیرو درصدد کاهش تلفات انرژی کشور از ۱۰ تا ۱۱ درصد کنونی به تک رقمی است که شرکت توزیع برق استان از سال‌ها پیش به این هدف دست یافته به نحوی که اکنون این رقم ۷.۲ درصد که در جشم‌انداز باید به ۶.۸ درصد کاهش یابد.

وی از مهمترین اقدامات صورت گرفته در این باره به اصلاح شبکه‌های فشار متوسط و ایجاد رینگ‌های شبکه فشار متوسط، جابجایی نترانسفورماتورها و نصب ترانس‌های کوچک و همچنین جایگزینی کابل‌های خودنگهدارنده به جای کابل‌های مسی و نیز تعویض ۲۰ هزار کنتور معیوب از سال ۹۴ تاکنون اشاره کرد.

صحتی یکی از طرح‌های در دست اقدام وزارت نیرو را طرح فها نام برد و گفت: در قالب این طرح تاکنون ۴۸۰۰ دستگاه کنتور هوشمند به رغم سهمیه یک‌هزار کنتور برای استان، نصب شده که شامل ۷۲۰ مورد در بخش کشاورزی، ۳۹۷۰ مورد در بخش صنعتی و ۱۱۰ کنتور نیز برای مشترکین اداری و تجاری بوده است.

وی یکی دیگر از سیاست های وزارن نیرو را توسعه نیروگاه‌های تولید پراکنده ذکر و در مورد اقدامات صورت گرفته در استان تصریح کرد: ‌‌خوشبختانه استقبال خوبی در این حوزه انجام شده به طوری که در استان ۲۳ مجوز با ظرفیت ۹۲ مگاوات صادر شده که ۱۹ مورد آن با ظرفیت ۸۱ مگاوات در دست ساخت است.

وی در این رابطه از انعقاد هفت مورد قرارداد خرید تضمینی در استان با ظرفیت ۴۳ مگاوات در این بخش خبر داد و گفت: البته تاکنون ۵ مورد از این نیروگاه‌ها به ظرفیت ۳۲ مگاوات مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

مدیر عامل توزیع برق استان در بخش دیگری از گزارشش به پتانسیل بالای استان یزد با وجود ۳۰۰ روز آفتابی در جهت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر اشاره کرد و در این رابطه گفت: ظرفیت تولید نیروگاه‌های تجدیدپذیر دارای مجوز استان ۳۳.۹ مگاوات است که ۱۱ مگاوات آن در حال ساخت است و با چهار نیروگاه نیز قرارداد خرید تضمینی به ظرفیت ۱۳.۸ مگاوات منعقد شده است.

این مسئول در مورد نیروگاه‌های فتوولتاییک زیر ۱۰۰ کیلووات استان نیز گفت: در این بخش تاکنون ۵۵۰ مجوز به ظرفیت ۲۶۰۰ کیلووات صادر شده و با ۱۰۹ نیروگاه نیز قرارداد خرید تضمینی به ظرفیت ۱۳۱۰ کیلووات منعقد شده است که البته از این تعداد ۲۰ مورد به بهره‌برداری رسیده که به احتساب ۱۴۰ نیروگاه یارانه‌ای مورد بهره‌برداری از قبل، مجموع این نیروگاه‌های فعال در استان به ۱۶۰ مورد با ظرفیت تولید ۷۲۰ کیلووات می‌رسد.

وی از انعقاد قرارادادهایی با شرکت پیشگامان برای نصب یکهزار نیروگاه در منازل مسکونی شهروندان و نیز کمیته امداد در راستای ایجاد اشتغال برای افراد تحت پوشش خبر داد و گفت: البته کمیته امداد استان به رغم پیگیری‌هایی که داشته‌ایم، در مقایسه با سایر استان‌ها مانند کرمان و فارس بسیار کند عمل کرده که مورد گلایه است.

صحتی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر این که بیش از ۹۹ درصد از روستاهای استان دارای نعمت برق هستند به نحوی که هیچ روستای بالای ۱۰ خانوار استان فاقد برق نیست، در این باره تصریح کرد:  973 روستا در استان وجود دارد که ۹۲۲ مورد از آنها از نعمت برق برخوردارند و مابقی نیز عموماً زیر ۱۰ خانوار یا به صورت فصلی در آنها اقامت وجود دارد.

وی یکی از اقدامات سال‌های اخیر را افتتاح دیسپاچینگ نوین و اتوماسیون تجهیزات شبکه توزیع بوده که با هدف دسترسی سریع به محل عیب در شبکه و رفع به موقع آن راه‌اندازی شده است و از نتایج آن می‌توان به کاهش نرخ خاموشی و افزایش رضایت مردمی اشاره کرد.

وی اقداماتی نظیر استفاده  از روش خط گرم جهت سرویس و نگهداری شبکه در کنار اتوماسیون کردن شبکه‌ها را نیز در این رابطه موثر خواند و افزود: میزان خاموشی به ازاری هر مشترک در استان در سال گذشته ۸۸ دقیقه بوده در حالی که میانگین کشوری آن ۸۸۰ دقیقه است.

این مسئول به اقدامات پیک‌زدایی در استان شامل طرح تعمیرات و تعطیلات صنایع، طرح ذخیره عملیاتی، طرح دیزل ژنراتور صنایع و خاموشی چاه‌های کشاورزی اشاره کرد و گفت: در این طرح‌ها به  ترتیب ۱۰۰، ۶۱ و ۳۸ واحد صنعتی و ۱۰۷۵ چاه کشاورزی با شرکت توزیع برق در سال جاری همکاری داشته‌اند که در قالب آنها مجموعاً کمتر از دو میلیارد تومان پاداش پرداخت شده است.

وی افزود: بر همین اساس نیز علی‌رغم این که پیک شرکت توزیع برق برای تابستان امسال استان۸۴۹ مگاوات در نظر گرفته شد ولی این میزان در نقطه اوج خود به ۸۱۷ مگاوات یعنی ۳۰ مگواوات کمتر رسید.

به گفته وی، پیش‌بینی می‌شود پیک بار استان در سال ۱۴۰۰ به ۱۲۰۰ مگاوات افزایش یابد که شرکت توزیع برق استان برای کنترل این وضعیت نیز برنامه‌ریزی دارد.

صحتی در پایان نیز راه‌اندازی نرم افزار موبایل برق جهت مشاهده اطلاعات صورتحساب و امکان پرداخت صورتحساب و مشاهده سوابق پرداخت و مصرف ، واگذاری خدمات شرکت به بیش از ۸۰ دفاتر پیشخوان خدمات دولت، کاهش زمان واگذاری انشعاب به ۳روز و انجام بازدید از محل جهت واگذاری انشعاب با استفاده از بستر GIS و بدون نیاز به  حضور فیزیکی در محل را از خدمات جدید به شهروندان نام برد .

مدیر عامل توزیع برق استان همچنین پاسخگویی به ۵۵۰ مشترک برق در روز با استفاده از  سامانه متمرکز اتفاقات و عملیات (تلفن ۱۲۱) در ساعات شبانه‌روز از طریق مرکز استان و پاسخگویی به تمام شهرستان‌ها را از خدمات جدید شرکت برشمرد و  گفت: براساس نتایج نظرسنجی سالیانه از ذینفعان شرکت، عدد رضایت‌مندی مردم از ۵۶.۴  در  سال ۸۸ به  85.3 در سال ۹۵ رسیده است.

منبع:ایسنایزد

 

 

بخش نظردهی بسته شده است..