هنر کهن سفالگری میبد در سایه فراموشی

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان میبد با اشاره به قدمت بالای هنر اصیل سفالگری در این شهرستان از بی‌مهری‌ها نسبت به این هنر و البته اقداماتی که برای زنده نگه داشتن آن در حال انجام است، سخن گفت.

به گزارش یزدی نیوز«رسول مشتاقیان» :با اشاره به قدمت هنر سفالگری به عنوان یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی کشورمان که مورخان آن را هنری رایج در کشورمان حتی تا هشت هزار سال قبل از میلاد نیز تخمین می‌زنند، اظهار کرد: شهرستان میبد اصلی‌ترین پایگاه از هنر کهن در استان یزد بوده و امروز نیز همچنان از مهمترین مراکز این هنرصنعت در کشور به شمار می‌آید.

وی هنر سفالگری را جزو هنرهای آبا و اجدادی مردمان میبد دانست و گفت: این هنر از نسل‌های پیشین تا به امروز در بین مردم این منطقه سینه به سینه حفظ شده به نحوی که در برخی خانواده‌های میبدی به صورت موروثی پابرجا مانده است .

به گفته وی، قدیمی‌ترین نشانه‌های سفال میبد در بین دیواره‌های قطور کهن دژ نارین قلعه یافت شده که مربوط به دوران آل‌مظفر دارد و بیانگر ریشه داشتن این هنر در میبد است.

رییس میراث فرهنگی میبد از عمده دلائل به منصه ظهور رسیدن هنر سفالگری در این منطقه از کشورمان را وجود مواد خام و خاک مستعد به وفور در این شهرستان ذکر کرد.  دانست.و ادامه داد:

وی به ویژگی طرح‌ها و نقوش خاص این هنر در سفال‌های میبد نیز اشاره و عنوان کرد: نقش و نگار‌های سفال میبد از حال و هوای کویر و زندگی در کویر نشات گرفته و هر کدام از این نقش‌ها بیانگر ویژگی خاصی از اقلیم و ارزش‌های این دیار و سرزمین است.

مشتاقیان در این رابطه به طرح معروف «خورشید خانم» به عنوان یکی از طرح‌های ماندگار در این هنر اشاره کرد که به گفته وی، الهام گرفته از خورشید درخشان مناطق کویری است و برای اولین بار نیز توسط «سید مرتضی آقایی» در این منطقه طراحی و مورد توجه قرار گرفته است.

وی با باین این که طرح مذکور در سال ۱۹۷۱ از سوی نمایشگاه بین‌المللی مونیخ آلمان صاحب مدال طلا شد، افزود: البته علاوه بر این نقش و البته رنگ آبی فیروزه‌ای که نماینگر آسمان آب کویر است، نقوش دیگری مانند «گل و مرغ» و «ماهی» از دیگر نقوش سفال میبد است که هر کدام در نوع خود بی‌نظیر است .

مشتاقیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر۴۰ کارگاه در شهرستان میبد در زمینه تولید سفال و سرامیک فعالیت دارند که از این تعداد هفت کارگاه مربوط به سفال و مابقی در حوزه تولید سرامیک مشغول به کار هستند.

وی با ابراز گله از بی‌توجهی و بها ندادن به این هنر اصیل که این روزها آن را در سایه رکود و فراموشی قرار داده است، اظهار کرد: هر چند که میبد را از گذشته‌های دور با هنرهای دستی معروف آن یعنی سفال و زیلویش می‌شناختند ولی امروز ورود ظروف چینی، کریستال و نظایر آنها و البته بی‌توجهی به این هنر و نبود بسته‌بندی مناسب در این هنرصنعت، بازار سفال میبد را بی‌رونق کرده است به نحوی که روزهای بدی را سپری می‌کند .

مشتاقیان در این رابطه خواستار توجه بیشتر مسئولان به این هنر ماندگار و اصیل شهرستان میبد شد و در پایان ابراز امیدواری کرد که با اقداماتی که برای بسته‌بندی و برند‌سازی این محصول علی‌رغم کمبود اعتبارات در دست اقدام است، شاهد گام‌های موثرتری برای زنده نگه داشتن این صنعت و معرفی آن به بازارهای داخلی وخارجی و حمایت از فعالان این حوزه باشیم.

منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..