مسجد حظیره؛ مهمترین پایگاه مردمی انقلاب در یزد

مسجد روضه محمدیه یزد(حظیره) یکی از اولین پایگاه‌های سیاسی جنبش‌های انقلابی استان یزد به رهبری سومین شهید محراب حضرت آیت الله شهیدالله صدوقی بوده که با وجود گذشت قریب ۴۰ سال از انقلاب اسلامی، همچنان جایگاه مردمی خود را حفظ کرده است .

به گزارش یزدی نیوز این مسجد که اکنون در ضلع شرقی خیابان امام خمینی(ره) شهر یزد حد فاصل چهارراه شهدا و ابتدای خیابان مهدی(عج) واقع شده، در ابتدا مسجدی قدیمی به شکل اتاق ساده‌ با پوشش داخلی گچی بوده که پشت بام و نمایی آجری داشته است.

این مسجد در واقع از اموال حاج شمس الدین محمد بن زین الدین علیشاه میبدی در محله کنونی پیر و برج بوده که به صورت بقعه برای سکونت فقرا و عبادت در سال ۸۴۳ هجری ساخته شده است .

البته این مسجد در گذر زمان توسعه یافته و در سال‌های اخیر نیز قسمت‌های جدید و نوسازی نیز در ضلع غربی به ان اضافه شده ولی در مجموع معماری سنتی به کارگرفته شده برای ساخت، آن را منحصر به فرد کرده به گونه‌ای که با بافت تاریخی مجاورش سازگار است.

فضای کنونی مسجد دارای چند ورودی است که ورودی اصلی آن با درب فلزی بزرگی به روی خیابان امام(ره) گشوده شده و در بالای سازه‌ی سر در اصلی مسجد نیز دو مناره بلند و قطور به آسمان سربرافراشته است .

در مرکز صحن مسجد، حوض آبی قرار دارد و فضای مسقف اصلی مسجد نیز در سمت غربی صحن با سه درب چوبی بزرگ مشبک که با شیشه‌های رنگی، زیبایی چشم‌نوازی را ایجاد کرده، واقع شده است.

فضای درونی مسجد دارای ستون‌های بلند و منظمی است، دیوارها از کف تا نیمه با سنگ مرمر پوشیده شده و بخش انتهایی دیوارها تا سقف نیز با کاشی‌های آبی رنگ معرق و آمیخته با نقوش و خطوطی زیبا آراسته شده است.

این مسجد از مهمترین پایگاه‌های مردمی مبارزان انقلاب بود به نحوی که جنبش‌های عظیمی در این مکان با هدایت سومین شهید محراب آیت الله صدوقی شکل گرفت و خیلی زودتر از کشور، حکومت جور پهلوی را در این دیار از پیش رو برداشت.

این مسجد نه تنها در دوران انقلاب بلکه پس از آن مکانی برای آیت الله شهید صدوقی ار را سرنگون و شکست در دورن خود بود.

آیت الله شهید صدوقی که در آن دوران در صدر مبارزان علیه حکومت مستبد پهلوی بود، علاوه بر مبارزه علنی با رژیم شاهنشاهی، بعدها مجاهدین خلق را نیز در استان با ممانعت از ایجاد دفتر نمایندگی و فعالیت‌های این گروهک تروریستی سرکوب کرد به نحوی که همین عامل نیز باعث کینه‌توزی منافقین و سرانجام شهادت ایشان شد.

مسجد روضه محمدیه مهد پرورش مبارزان انقلابی زیادی حتی در دوران پس از پیروزی انقلاب و در طول دوران جنگ تحمیلی هشت ساله نیز بود و فعالیت‌هایی که در این پایگاه مردم انقلاب انجام می‌شود آنچنان گسترده است که گاهی میزبان حضور تمام اقشار و مردم استان است.

این مکان در دوران مبارزات انقلابی و ضدشاهنشاهی مردم یزد از سوی آیت االله شهید صدوقی به مکانی برای بسیاری از فعالیت‌های انقلابی مانند توزیع و انتشار اطلاعیه‌های امام و انقلاب و عکس‌های رهبر کبیر انقلاب به تمام استان و حتی خارج از استان تبدیل شده بود.

دعوت مردم به برگزاری تظاهرات علیه رژیم از دیگر اقداماتی بود که در این پایگاه سیاسی مردمی به رهبری آیت الله شهید صدوقی شکل می‌گرفت به نحوی که بارها ساواک و رژیم شاهنشاهی سعی در از بین بردن نقش مساجد به ویژه مسجد روضه محمدیه برای سرکوبی و ممانعت از جنبش‌های سیاسی برخواسته از این پایگاه را داشتند.

البته همانطور که گفته شد، این پایگاه مردمی پس از انقلاب نیز کارایی خود را حفظ کرد و پس از شهادت آیت الله  صدوقی در محراب شهادت، نماز جماعت این مسجد را فرزند ایشان، حجت السلام و المسلمین «محمد علی صدوقی» برعهده گرفتند.

برپایی نمازهای اعیاد مختلف مانند غدیر خم و عید فطر، برگزاری آیین‌‌های عزاداری هیات‌های مذهبی در ایام سوگواری محرم و صفر و احیای شب‌های قدر و برگزاری بسیاری از مراسم‌های ملی و مذهبی از عمده فعالیت‌هایی است که از گذشته تاکنون در این مسجد با استقبال پرشور مردم ولایت‌مدار یزد جریان دارد.

بسیاری از مسئولان نظام در سفر به یزد در وهله اول با حضور بر سر مزار سومین شهید محراب با آرمان‌های امام و شهدا تجدید میثاق می‌کنند و حتی بعضاً دیدارهای مردمی خود را در این مکان برگزار می‌کنند.

این مسجد همواره از پایگاه‌های مهم برگزاری ادوار مختلف انتخابات‌‌های ملی و بعضاً صنفی بوده و کتابخانه آن نیز از جمله کتابخانه‌های پررونق مساجد استان بوده است.

یاداور می‌شود؛‌ امامت جماعت کنونی این مسجد که هم‌اکنون بخش‌هایی از آن در حاب بهسازی و توسعه است،‌ را حج الاسلام معزالدینی امام جمعه موقت یزد و محمد صدوقی نوه شهید محراب برعهده دارند.

منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..