گزارشی آماری از جستجوی شهروندان استان یزد در گوگل

یزدی ها در اینترنت دنبال چه هستند؟

یزدی ها گویی علاقه زیادی به فیلم دارند آن هم دانلود غیرمجازش! گوگل لیست بلندبالایی از فیلم های ایرانی و خارجی را لیست کرده و می گوید. اکثر فیلم ها، موضوع طنز دارند مثل نهنگ عنبر و اکثر فیلم های خارجی آن دسته از فیلم هایی که است در جشنواره های خارجی رتبه آورده اند.

به گزارش یزدی نیوز  به نقل از هفته نامه  پرگار  فضای مجازی که شامل وب سایت ها والبته شبکه های اجتماعی است این روزها به دغدغه اصلی مسئولان و مردم تبدیل شده است؛ اما شاید جالب باشد علی رغم همه این حسیاست ها و نگرانی ها، دانستن اینکه مردم در اینترنت دبنال چه چیزی هستند، جالب باشد.

بهترین مرجع برای کشف اطلاعات واقعی در این خصوص، موتور جستجوی گوگل است. گوگل هم اکنون در رتبه یک موتور جستجو است و هر کاربر اینترنت هرچه را بخواهد در این سایت تایپ و سپس جستجو میکند. گوگل همه این کلمات و جستجوها را بر اساس شهر، کشور و ساعت و تاریخ ذخیره و آنالیز می کند و به راحتی می توان به آن دست پیدا کرد.
با آغاز سال جدید میلادی، شرکت های فناوری اطلاعات دنیا گزارش هایی در خصوص رخدادهای سال قبل منتشر میکنند. گوگل هم به رسم هر ساله خود، لغات پرتکرار و داغ جستجو شده در موتور جستجوی خود را در قالب‌های مختلف به اطلاع کاربران اینترنت می رساند.
این اطلاعات در سرویس گوگل ترند (google trends) که ماموریت آن اعلام و مقایسه میزان جستجوی عبارات مختلف در گوگل است در کشورها و شهرهای مختلف است، منتشر می شود و در دسترس همه است.
اگرچه گوگل به دلیل تحریم‌ها عبارات پرتکرار در ایران را به تفکیک نشان نمی‌دهد، اما سامانه آنلاین رصد و تحلیل محتوای فضای مجازی (پایشگر) با بررسی عبارات بیشتر جستجو شده و داغ شده سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷، محتوا و سرویس دهنده‌های بومی و برندهای ایرانی و جهانی بیشتر جستجو یا ترند شده را استخراج کرده است.
 

یزدی ها دنبال چی چیزهایی هستند؟

همانظور که می دانید هر تعداد کلمه ای که در سایت گوگل تایپ می کند مورد بررسی قرار می گیرد؛ مثلا شما دنبال جدیدترین موسیقی خواننده خاصی هستید. ممکن است بنویسید «دانلود آهنگ حامد همایون». گوگل کلمه دانلود، سپس آهنگ و بعد هم اسم خواننده را در ردیف جستجوها ذخیره می کند. بر این اساس لیست زیر شکل گرفته است.
در بین بیست پنج کلمه اولی که گوگل می گوید یزدی ها در سال گذشته میلادی سرچ کرده اند، کلمه دانلود رتبه نخست است. در دانلود م یزدی ها بیشتر به دنیال دانلود غیرمجاز خواننده های داخلی و بعضا خارجی، فیلم های روی پرده سینماها و همچنین برخی نرم افزارهای پرکاربرد بوده اند.
کلمه کلیدی یزد در رتبه دوم سرچ یزدی ها بوده استو البته گوگل با توجه به الگوریتم های هوشمندش این کلمه را به عنوان رتبه دوم می شناسد اما در بررسی جزیی تر باید گفت کلماتی که یزد نیز داشته اند در لیست گوگل قرار دارند.
کلماتی مثل دانشگاه یزد، دیوار یزد، مخابرات یزد، دانشگاه آزاد یزد، هواشناسی، آموزش و پرورش، املاک و برخی شرکتهای دیگر یزدی در این لیست قرار دارند. بیشتر این لیست شامل شرکتها و نهادهای خدمات رسان و آموزشی است.
رتبه سوم جستجوی یزدی ها در گوگل کلمه کلیدی عکس است. عکس در جایگاه سوم و میزان جستجویش کمی کمتر از نصف کلمه دانلود است و این یعنی یزدها تقریبا به میزان دو برابر علاقه مند به دانلود هستند تا پیدا کردن ودیدن عکس!
 

یزدی ها چه عکسی جستجو میکنند؟

گوگل می گوید یزدی ها بیشتر از همه، دو کلمه «عکس پروفایل» را جستجو کرده اند و این یعنی در به در دنبال عکسی می گشته اند تا در پروفایل شخصی خود در شبکه های اجتماعی بگذارند. شاید پیام این جستجو این است که خیلی از یزدی ها علاقه ای به انتشار عکس خودشان در شبکه های اجتماعی ندارند و در گوگل به دنبال عکسی مناسب برای پروفایل می گردند.
عکس نوشته، عکس زیبا، عکس عاشقانه، عکس زن، عکس تولد، عکس های غمگین، دخترانه و پسرانه از دیگر جستجوهای یزدی هاست.
رتبه چهارم جستجوی بیشتر یزدی ها آهنگ است. گوگل می گوید یزدی ها خیلی علاقه به دانلود آهنگ دارند و بیشترین جستجوهای آهنگ مردمان این دیار نشان می دهد آهنگ جدید و آهنگ شاد در صدر قرار دارد.
آهنگ خواننده های جوانی مثل مهراب، حامد همایون، آهنگ غمگین، تولد، هیراد، آهنگ های پیشواز تلفن هم از دیگر جستجوهای یزدی هاست.
رتبه پنجم بیشترین جستجو هم به بازی های رایانه ای می رسد. گوگل معتقد است یزدی ها برای بازی های سازگار به گوشی های اندرویدی، بیشترین تلاش را کرده اند و البته دانلود بازی و بازی های پرسپولیس هم در جایگاه قابل توجهی قرار دارد.
برنامه بازی های دو تیم استقلال و پرسپولیس، بازی های رایگان آنلاین، بازی کلش، نهنگ آبی و البته بازی های رایانه ای دخترانه هم در این لیست وجود دارند.
 
تلگرام در لیست جستجوی یزدی ها
کلمه تلگرام و ترکیبات این کلمه جزو هفتمین کلمه پرجستجوی مردم استان یزد در گوگل در سال ۲۰۱۷ بوده است. یزدی ها بیشتر دنبال کانال های تلگرامی تخصصی، روش حذف تلگرام، گروه های تلگرامی و کلماتی از این دست بوده اند. در واقع باید گفت بیشتر دنبال آموزش استفاده از بخش های مختلف تلگرام و همچنین کانالهای تخصصی در حوزه های مختلف بوده اند.
 

دانلود غیرمجاز فیلم در اینترنت

یزدی ها گویی علاقه زیادی به فیلم دارند آن هم دانلود غیرمجازش! گوگل لیست بلندبالایی از فیلم های ایرانی و خارجی را لیست کرده و می گوید این لیست اسامی فیلم هایی است که کاربران یزدی اینترنت در سال ۲۰۱۷ در به در دنبال دانلود آن بوده اند. اکثر فیلم هیا، موضوع طنز دارند مثل نهنگ عنبر و اکثر فیلم های خارجی آن دسته از فیلم هایی که است در جشنواره های خارجی رتبه آورده اند و اصطلاحا فیلم فاخر اونور آبی محسوب می شوند. جستجوی برای فایل زیرنویس فارسی هم در این لیست وجود دارد. هرچند هنوزم خیلی از یزدی ها دنبال فیلم هندی هستند به گونه ای که جستجوی فیلم هندی در رده های بالای این لیست است.
 

عشق بازی یزدی ها با خدمات گوگل

گوگل مجموعه ای از خدمات متنوع و بعضا رایگان را به همه مردم دنیا ارائه می دهد و یزدی ها عاشقانه این خدمات را دوست دارند.
جستجوی خدمات متنوع گوگل در رده هشتم بیشترین جستجوی یزدی هاست و البته مترجم گوگل در صدر این لیست است. گوگل مپ (نقشه راه ها) گوگل ارت (نقشه ماهواره ای زمین) و گوگل درایو (خدمات فضای ابری گوگل) هم در این لیست قرار دارند.
 

خبرخوانی یزدی ها

کلمه کلیدی خبر در جستجوی یزدی ها رتبه دهم را دارد. یه عبارت دیگر یزدی ها گویی علاقه چندانی به خبر خواندن در مقایسه با دیدن عکس و فیلم و شنیدن اهنگ ندارند.
جستجوی شبکه های خبری، سایت های خبری عمدتا شهرستانی و برخی رویدادهای خبری در این لیست جستجو قرار دارند.
 
سایر جستجوها
کلمات متعدد کلیدی دیگری هم یزدی جستجو کرده اند. کلماتی شکل گرفته از کلمه ورزش، دیوار، عاشقانه، گل، فال، اینستاگرام و فروشگاه های اینترنتی هم در این لیست قرار دارند.
کجای دنیا به دنبال یزد بوده اند؟
شاید دانستن اینکه مردم کدام کشور دنیا در اینترنت درباره یزد جستجو میکنند جالب باشد. کشور ایران که در رتبه یک جستجو درباره یزد است و البته طبیعی است. بعد از آن مردم منطقه سنت هلن در نزدیکی اقیانوس اطلس جنوبی هستند. اهالی کشورهای کنگو، آنگولا، سوئیس، هلند، استرالیا، امارات متحده عربی، بلژیک، فرانسه، سنگاپور، ایتالیا، آلمان، پاکستان، مالزی، نروژ، دانمارک، اسپانیا به ترتیب در لیست بیشترین جستجوی کلمه انگلیسی یزد (Yazd) در گوگل بوده اند.
 

ثبت جهانی و افزایش جستجوها درباره یزد

اما یک اتفاق جالب در تعداد جستجوی کلمه انگلیسی یزد (Yazd) در گوگل افتاده است. دقیقا روز ۹ جولای یعنی روز ۲۸ تیر سال ۱۳۹۶ میزان جستجوی یزد در گوگل سربه فلک کشیده است. این روز دقیقا همان روزی است که یونسکو شهر یزد را به عنوان ششمین شهر تاریخی جهان به ثبت رساند. میزان بازدید کلمه یزد البته به انگلیسی بعد از این تاریخ در مقایسه با روزهای قبل از آن قابل مقایسه نیست و نشان می دهد مردم زیادی در سرتاسر جهان به دنبال آشنایی با یزد بوده اند؛ اما سوال آنجاست که آیا مسئولان استان اطلاعات مناسبی از شهر جهانی در اینترنت قرار داده اند؟ خارجی ها کلماتی مثل درباره یزد، هتل های یزد، تورهای یزد، آب و هوای و همچنین مراکز تفریحی و موزه و البته مراکز دانشگاهی یزد را جستجو کرده اند.
 

۱ دیدگاه

  • سید هادی

    سلام. ممنون بابت این گزارش.. البته شرکتهای خدماتی مثل تورها و هتل ها اگر بیشتر در خصوص یزد اونم به انگلیسی در سایت هاشون قراربدن فکر کنم بهتر مشتری گیرشون میاد