امسال باروری ابرها به دلیل مشکلات مالی انجام نمی شود/عدم تمایل مسئولان یزد برای کمک به باروری ابرها

مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها گفت:امسال به دلیل وجود مشکلات مالی و عدم تامین اعتبارات هیچ پروژه باروری ابرها انجام نمی شود.

به گزارش یزدی نیوز مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها در گفتگو با خبرنگار یزد آوا، اعلام کرد: امسال به دلیل وجود مشکلات مالی و عدم تامین اعتبارات هیچ پروژه باروری ابرها انجام نمی شود اما اگر بتوانیم اقدامات و کارهای لازم را سریعتر از حد معمول انجام دهیم شاید بتوان برای سال جاری پروژه ای انجام داد.

فرید گلکار انجام پروژه باروری ابرها را با توجه به خشکسالی های اخیر ضروری دانست و افزود: هر چند باروری ابر تنها راه حل مقابله با خشکسالی نیست اما باروری ابرها به عنوان یک گزینه سریع، قابل اجرا و تجربه شده می تواند بسیار موثر و نتیجه بخش باشد اما متاسفانه به مرکز باروری ابرها به عنوان یک مرکز رسمی دولتی که توان ارائه خدمات را دارد کم توجهی می شود.

وی اظهار داشت: بیست سال است که پروزه باروری ابرها انجام می شود اما هنوز بعضی از مسئولین از وجود چنین مرکزی اظهار بی اطلاعی می کنند این درحالی است که در این مرکز هیچ پروزه محرمانه ای نیست و همه چیز به طور رسمی است و اطلاع رسانی رسمی نیز می شود. اگر بعضی نمی خواهند بشنوند نمی توان کاری کرد.

گلکار با اشاره به تلاش هایی متعدد برای تامین اعتبار گفت: قبل از این که به این وضعیت برسیم پیگیری های زیادی انجام شد و چندین جلسه با مسئولین داشتیم که متاسفانه نتیجه ای نداشت و جوابی نگرفتیم.

وی درخصوص عدم تامین اعتبار از سوی مسئولین استانی گفت: دلیلی که مطرح میکنند این است که باروری ابرها یک طرح ملی است و بودجه ملی دارد و از بودجه استان تامین نمی شود از این رو استان برای کمک به آن تمایلی ندارد.

گلکار با اظهار گلایه از مسئولین استانی گفت: هر چند دلیل آن ها منطقی است اما اگر استانی احساس نیاز کند می تواند در چارچوب قوانین اقداماتی را انجام دهد همان گونه که سال های پیش استان های مختلف برای اجرای باروری ابرها بخشی از هزینه باروری ابرها را تامین کردند و تامین هزینه از بودجه استانی چیز عجیبی نیست اما متاسفانه اکنون احساس نیازی به باروری ابرها نیست.

مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها درخصوص تامین اعتبارات این مرکز گفت: امسال اعتبارات بسیار دیر به ما تخصیص داده شد و مشکل بزرگ تر عدم نخصیص اعتبار نقدی بود. با اسناد خزانه ای که فقط مصرف داخل دارد نمی تواند ماده باروری ابر را از خارج از کشور وارد کرد.

گلکار با اشاره به روند طولانی و زمان بر خرید ماده باروری ابر تصریح کرد: تهیه ماده باروری ابر از خارج از کشور حداقل سه ماه کاری زمان می برد. تخصیص اعتبار تقریبا بعد از مهرماه عملا نوش دارو پس از مرگ سهراب است. شرایط کاری مرکز بسیار خاص است و بارها منعکس شده است اما نتوانستیم بودجه مورد نیاز را به موقع تامین کنیم.

وی با بیان این که تامین آب از منابع آب جوی بسیار با اهمیت است ادامه داد: ۵۶ کشور دنیا باروری ابرها را انجام می دهند در حالی که چند سال پیش کشورهای کمتری بودند و این اهمیت استفاده از این روش را نشان می دهد لذا باید به آن توجه بیشتری شود.

گلکار با اشاره به کمبود امکانات اذعان داشت: در ایران تنها دو هواپیمای فرسوده برای کشور وسیع با بحران آب و اقلیم بسیار متنوع وجود دارد. اما در کشوری مثل امارات شش فروند هواپیما برای این کار وجود دارد و در سایر کشورها نیز به مراتب امکانات بیشتر و بهتری وجود دارد. در کشور تایلند بیش از ۲۰ فروند هواپیما برای این کار وجود دارد و ۹ برابر ایران پروژه باروری ابرها دارند که نتیجه آن این می شود که میانگین بارندگی در آن ۹ برابر ایران می شود.

مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها در خصوص هزینه های باروری ابرها گفت: هزینه باروری ابر بسیار پایین است و صحبتهایی که در خصوص هزینه هر پرواز و … مطرح می شود به هیچ عنوان پذیرفته نیست چرا که از طریق باروری ابرها هر متر مکعبی کمتر از پنج تومان آب استحصالی تولید می شود. هیچ کجای دنیا اینقدر هزینه تولید آب از طریق باروری ابر پایین نیست و روش های دیگر تامین آب نیز به مراتب گران تر خواهد بود با این وجود به ان بی توجهی می شود.

گلکار اظهار داشت: در مرکز باروری ابرهای یزد ۳۰ نفر مشغول به کار هستند که ۱۶ نفر از آنان کارشناس هستند و از این تعداد ۸ نفر آموزش دیده دوره انتقال تکنولوژی از کشور روسیه هستند که اگر از ادامه فعالیت خود ناامید شوند و به وضعیت آن ها رسیدگی نشود نیروی جایگزینی برای آن ها وجود نخواهد داشت.

وی افزود: در خاورمیانه تنها کشور ایران و رژیم اشغالگر اسرائیل است که تکنولوژی باروری ابرها را دارند و بقیه کشورها از خارجی ها کمک می گیرند و پیمانکار خارجی برای آن ها پروژه باروری ابرها را انجام می دهد.

گلکار با اذعان به وجود مشکلات مالی در کشور گفت: کشور درگیر مشکلات مالی زیادی است اما هزینه و بودجه ای که برای باروری ابرها نیاز است قابل قیاس با سایر پروزه ها نیست. حرف ما تامین یک الی سه میلیارد تومان است در حالی که در جلسات سایرین صحبت از تامین چند صد میلیارد تومان می کنند.

بخش نظردهی بسته شده است..