رئیس سازمان مدیریت یزد: باید تغییر استراتژی بدهیم و برای زنان تحصیلکرده شغل ایجاد کنیم

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی یزد گفت: رویکرد اشتغال زایی استان در سال آینده باید دانش آموختگان دانشگاهی و زنان با تحصیلات عالی را مورد توجه قرار دهد.

به گزارش یزدی نیوز حمیدرضا نصیری زاده روز شنبه در یازدهمین جلسه شورای توسعه و برنامه ریزی استان افزود: از مجموع جمعیت بیکار، ۱۸هزار و ۲۰۵ نفر تحصیلات عالی دارند که از این تعداد، ۱۰ هزار و ۸۱۵ نفر یعنی ۶۰ درصد آنان را زنان تشکیل می دهند 

وی با اشاره به نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ استان گفت: جمعیت استان در سال گذشته یک میلیون و ۱۳۸ هزار و ۵۳۳ نفر بود که از این تعداد، ۹۱۶ هزار و ۴۸۹ نفر جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر بود.
وی درباره جمعیت فعال اقتصادی استان اظهار کرد: بر اساس آمار سرشماری از مجموع جمعیت ۳۷۰ هزار و ۳۹۰ نفر، جمعیت فعال هستند که ۴۴ هزار و ۸۱۳ نفر از این تعداد بیکار هستند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی یزد جمعیت فعال اقتصادی برای افراد دارای بیش از ۱۰ سال سن، جمعیت آنها را ۹۱۶ هزار و ۴۸۹ نفر اعلام کرد و افزود: ۲۲۲ هزار و ۴۴ نفر در استان جمعیت غیرفعال است که بیشتر آنها سربازان، دانشجویان و زنانه خانه‌دار هستند.
به گفته وی ، هم اکنون ۶۶ هزار و ۳۳۱ زن و ۳۹ هزار و ۳۳۳ مرد در استان با تحصیلات عالی، بدون شغل هستند که برای اشتغال آنها در لایحه بودجه سال ۹۷ برنامه های گسترده در حوزه اشتغال از جمله اشتغال فراگیر ، روستایی و عشایری و اشتغال حمایتی پیش بینی شد.
نصیری زاده اضافه کرد: افراد شاغل استان ۵۴۱ هزار و ۷۶۴ نفر است که ۱۰۵ هزار و ۶۶۶ نفر از آنها دارای تحصیلات عالی و ۴۳۶ هزار و ۹۸ نفر فعالان بدون تحصیلات عالی یعنی دیپلم و زیردیپلم هستند.
وی ادامه داد: با توجه به بیکاران دانش آموخته دانشگاهی توجه اصلی دولت به این بخش و به ویژه جمعیت زنان دارای تحصیلات عالی است که ۶۴درصد جمعیت استان را شامل می شود.
دبیر شورای برنامه ریزی استان در تشریح برنامه های دولت تدبیر و امید برای ایجاد اشتغال در کشور و یزد افزود: در این بخش، اشتغال فراگیر، اشتغال روستایی و عشایری و اشتغال حمایتی پیش بینی شده که بخش فراگیر حدود نصف اشتغالزایی امسال را شامل می‌شود و نیم دیگر آن برای سال آینده در نظر گرفته شده است.
نصیری زاده اضافه کرد: در طرح اشتغال فراگیر ۲۰ هزار میلیارد تومان در کشور در نظر گرفته که سهم استان یزد از این بخش ۲۲۷ میلیارد تومان و ایجاد ۹هزار و ۲۲ نفر برای سال جاری بوده است.
وی سهم استان از اشتغال روستایی و عشایر را ۲۳۷ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: در بخش اشتغال حمایتی هم برخی مشاغل از سوی کمیته امداد و بهزیستی تعریف شده است.
دبیر شورای برنامه ریزی استان یزد در عین حال با بیان اینکه منابع ایجاد طرح های اشتغالزایی ، نفت و حذف یارانه ثروتمندان است ، ادامه داد: در مجموع ۶۷ هزار میلیارد تومان در کشور برای ایجاد اشتغال از سوی دولت در نظر گرفته شده است.
به گزارش ایرنا، نصیری زاده فعالیت دیگر در حوزه اشتغال را ، رویکرد دولت در مشارکت عمومی و خصوصی در اجرای طرح های عمرانی است ،گفت: هم اکنون ۷۱ هزار طرح نیمه تمام شامل ۶ هزار طرح ملی و ۶۵هزار طرح استانی در کشور داریم به همین دلیل در دولت تدبیر و امید، طرح جدیدی تا پایان طرح‌های نیمه تمام، تعریف نشده است.
وی ادامه داد: در این خصوص در استان هم یکهزار و ۸۰۰ طرح ناتمام وجود دارد که ۳۸۵مورد آن قابل واگذاری و عمدتا غیراقتصادی است و نیازمند ایجاد مشوق‌هایی برای واگذاری به بخش خصوصی یا سرمایه‌گذار داخلی و خارجی است.
این مسئول در ادامه در تشریح لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ اظهار کرد: دولت تدبیر و امید در بودجه ریزی لایحه ۹۷ به شفاف سازی و ارائه به موقع آن برای تأثیرگذاری در توسعه کشور توجه کرده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی یزد اصلاح ساختار در تدوین بودجه، توجه ویژه به تولید و اشتغال، توجه ویژه به عدالت اجتماعی و توجه به اولویت های برنامه از مهمترین ویژگی های یکساله کشور یا همان لایحه بودجه سال آینده است.
وی افزود: این لایحه همچون همه کشورها مبتنی بر چهار هدف اقتصادی تهیه
شده است که محور نخست آن رسیدن به تعادل داخلی یا اشتغال کارآمد و و ثبات
قیمت‌ها و دومین محور آن تعادل خارجی با یکسان شدن ارزش کالاهای صادراتی
و وارداتی است.
نصیری زاده در ادامه سومین هدف را توزیع عادلانه درآمدها و چهارمین هدف را رشد منطقی تولیدات داخلی عنوان کرد و ادامه داد: دولت در تهیه لایحه بودجه سال ۹۷ اصلاح ساختاری در بودجه مبتنی بر عملکرد ، اصلاح فرآیند توزیع اعتبارات ، اصلاح فرآیند نظارت و اجرا را به صورت جدی و ویژه مدنظر داشته است.
دبیر شورای توسعه و برنامه ریزی استان یزد با بیان اینکه سال آینده بودجه۳۴۰ دستگاه کشوری بر مبنای بودجه مبتنی بر عملکرد ارائه می شود ، تاکید کرد: در استان یزد نیز تاکنون اعتبارات ۱۱ دستگاه بر این مبنا تدوین شده است یعنی بودجه ریزی بر اساس برنامه های کلان و بالادستی و وظایف هر دستگاه و قیمت تمام شده فعالیت ها توزیع می شود.
نصیری زاده افزایش شفافیت و انضباط اجتماعی را از محورهای مهم بودجه سال آینده عنوان کرد و گفت: در این خصوص ردیف‌های اصلی و متفرقه بودجه ساماندهی خواهند شد که بر این اساس، اصلاح جداول و نمودارها انجام شده و ردیف های متفرقه از ۳۳۷ ردیف به ۱۳۸ ردیف کاهش و ۱۹۹ ردیف دیگر حذف یا انتقال یافته است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی یزد یکی دیگر از محورهای لایحه بودجه را حرکت به سوی تمرکز زدایی دانست و اضافه کرد: سهم استانها در اعتبارات سرمایه ای در سال آینده به ۳۰ درصد افزایش یافته در حالی که قبلا هشت درصد بود ضمن آنکه ۸۸۸ طرح تملک دارایی هم به استانها تعلق گرفته است.
نصیری زاده در ادامه با بیان اینکه پیش بینی می شود، ۶۰۰تا ۸۰۰ هزار خانوار زیرخط مستمری در کشور باشند، اظهار کرد : محور اصلی کار دولت در تدوین لایحه بودجه ، توجه ویژه به عدالت اجتماعی و حذف خط فقر مطلق و بهبود بهداشت و سلامت مردم است که در این بخش به عنوان مثال پرداخت حدود۷۰۰هزار تومان به یک خانواده پنج نفره زیر خط فقر( مستمری بگیر) مدنظر است .
از جمعیت یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفری استان یزد بر اساس سرشماری آبان ماه سال ۱۳۹۵، ۱۵ درصد در روستاها و ۸۵ درصد در ۲۱ شهر زندگی می کنند و بر اساس آمارها نرخ بیکاری در مناطق روستایی استان ۹.۲ درصد است.

بخش نظردهی بسته شده است..