یاداشت سیاسی:

چرا شورش اخیر به نتیجه نمی رسد؟/شباهت رای ایالت اوهایو آمریکا و نظرات سیاسی مردم یزد

تجربه می گوید این اعتراضات به نتیجه نخواهد رسید. چرا؟ باید بگویم چون مردم یزد تا این لحظه هنوز به خیابان نیامده اند! مهم است بدانید که بر اساس مطالعات صورت گرفته، رای مردم یزد، نشانگر متوسط آرای ایرانیان است. میزان الحراره کل کشوراست.

به گزارش یزدی نیوز  محسن ماندگاری سردبیر سابق روزنامه جام جم نوشت: اعتراضات اخیر در نقاط مختلف کشور از نظر حجم و گستردگی بی سابقه است. بعد از انقلاب اسلامی چنین شورش هایی با این ابعاد سابقه نداشته. مردم خشمگینی که عمدتا به دلایل معیشتی به خیابان ریخته اند و در ادامه، ناراضیان سیاسی نیز به آنها پیوسته و بر دامنه آن افزوده اند. اما شواهد و قرائن نشان می دهد اگر بی تدبیری خاصی از طرف حاکمیت صورت نگیرد این اعتراضات به تدریج فروکش کرده و متوقف خواهد شد. چرا؟ به دلیل اینکه اعتراضات اخیر، احساسی و فاقد رهبری سیاسی است و هیچ برنامه مشخص و منسجمی جز آزار دادن حکومت ندارد. مهمتر آنکه تقریبا هیچ یک از نخبگان داخل کشور، چه طرفدار و چه مخالف حاکمیت نیز از آن حمایت نکرده اند.

اما مگر اعتراضات احساسی و فاقد رهبری یا شورش طبقه تهیدست در دنیا هیچکدام به انقلاب ختم نشده؟ مگر در تونس، انقلاب با خودسوزی بوعزیزی سبزی فروش آغاز نشد؟ بله اما ایران تونس نیست و افزایش قیمت تخم مرغ، مبدا انقلابی دیگر در ایران نخواهد بود؛ ایرانی که به فرهنگ و تمدن چند هزار ساله خود افتخار و به آن می بالد نمی تواند تخم مرغ را نقطه عطف تاریخ خود قلمداد کند! مهمتر آنکه اگرچه اعتراضات پرشور است اما تنها بخش کوچکی از مردم در شهرهای مختلف به خیابان آمده اند.
 
تجربه من می گوید این اعتراضات به نتیجه نخواهد رسید. چرا؟ اگر متهم به احساسات ناسیونالیستی نشوم! باید بگویم چون مردم یزد تا این لحظه هنوز به خیابان نیامده اند! مهم است بدانید که بر اساس مطالعات صورت گرفته، رای مردم یزد، نشانگر متوسط آرای ایرانیان است. میزان الحراره کل کشوراست. اگر رای ایالت اوهایو در آمریکا پیش بینی کننده پیروزی نامزدهای انتخابات است، در ایران، رای مردم یزد، رئیس جمهور را انتخاب می کند! در هیچ یک از ادوار گذشته انتخابات، نامزدی بدون پیروزی در یزد، مرکز ایران، رئیس جمهور نشده. بنی صدر، رجایی، آیت الله خامنه ای، هاشمی، خاتمی، احمدی نژاد و روحانی.
 
پس چه خواهد شد؟ اگر در برخورد با اعتراضات تدبیر شود و حاکمیت اجازه دهد مردم اعتراضات فروخورده خود را بروز دهند و بغض های تلنبار شده اشان بشکند به تدریج از حجم اعتراضات کاسته خواهد شد.
مهم آن است حاکمیت از این بحران درس عبرت بگیرد.
 
 
منبع: کانال شخصی ماندگاری
 

بخش نظردهی بسته شده است..