سوپرمارکت‌ها در سایه فروشگاههای بزرگ

۱۲۰ سوپر مارکت یزد در یک و نیم سال گذشته تعطیل شده است

فروشگاههای بزرگ و تخفیفهای متنوع و متمرکز شدن خدمات، برای هر کسی لذت بخش باشد، برای صاحبان مغازههای سوپر مارکت لذت بخش نبوده و نیست. این افراد که زمانی با شغلشان سفره خانهها را رنگین میکردند، امروز سفرهشان کوچکتر از همیشه است و در یک و نیم سال گذشته شاهد تعطیلی 120 سوپر کارکت در شهرستان یزد بوده ای...

به گزارش یزدی نیوز فروشگاههای بزرگ و تخفیفهای متنوع و متمرکز شدن خدمات، برای هر کسی لذت بخش باشد، برای صاحبان مغازههای سوپر مارکت  لذت بخش نبوده و نیست. این افراد که زمانی با شغلشان سفره خانهها را رنگین میکردند، امروز سفرهشان کوچکتر از همیشه است و در یک و نیم سال گذشته شاهد تعطیلی ۱۲۰ سوپر کارکت در شهرستان یزد بوده ایم.
در حالی که رکود حاکم بر جامعه سبب کاهش قدرت خرید مردم شده و برخی از کارگاه‌های کوچک و بزرگ در بخش‌های مختلف تولیدی و اقتصادی نیز دچار مشکل و یا تعطیل شده‌اند، امروز در یزد شاهد تعطیلی شمار زیادی از فروشگاه‌های کوچک با سرمایه‌های محدود، به دلیل راه اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ با توان مالی و اقتصادی بالا هستیم.
این روزها در بیشتر نقاط شهر فروشگاه‌های زنجیره‌ای دیده می‌شود که در کنار راحتی افراد برای دسترسی به اقلام مصرفی زندگی، فعالیت بسیاری از سوپرمارکت داران و خوارو بار فروش‌ها را تحت تاثیر خود قرار داده است.
در حال حاضر این فروشگاه‌ها به سرعت در حال گسترش هستند و واحدهای صنفی کوچک مانند سوپر مارکت‌ها از این امر آسیب فراوانی می‌بینند زیرا با احداث یک فروشگاه زنجیره‌ای، بسیاری از این واحدها به دلیل سرریز شدن مشتری به سمت این فروشگاه‌ها مجبور به تعطیلی می‌شوند.
در کنار راحتی افراد برای خرید و دسترس بودن تمام اقلام مصرفی با تخفیف‌های قابل توجه مثلا تا ۵۰ درصد و تنوع محصولات، دیگر توان رقابتی برای سوپرمارکت‌ها و خواربار فروشی‌ها باقی نمی‌ماند.
درحال حاضر این فروشگاه‌های زنجیره‌ای با داشتن تمام ‌مایحتاج مصرفی خانوار از مواد پرتئینی و لوازم خانگی گرفته تا میوه و سبزی خانوار را تامین می‌کنند و این امر درحالی به واحدهای خرده فروشی آسیب می‌رساند که با احداث یک فروشگاه بزرگ تعداد زیادی از واحدها از جمله خواربارفروشی‌ها، میوه فروشی، قصابی و فروشگاه‌های لوازم خانگی به تعطیلی کشیده می‌شوند.
تعداد فروشگاه‌های بزرگ روز به روز در حال افزایش است چرا که بسیاری از شهروندان خرید از فروشگاه زنجیره ای را به دلیل تنوع بالا، تخفیفات ویژه، سهولت در انتخاب محصول و در دسترس بودن تمام اقلام مصرفی از خوارو بار، مواد پروتئینی، سبزی و صیفی گرفته تا لوازم خانگی و دیگر اقلام مصرفی ترجیح می‌دهند.
وجود ۱۴۰۰ فروشگاه در سطح استان
رئیس اتحادیه سوپرمارکت و لبنیات یزد با بیان اینکه فروشگاه‌های بزرگ مشکلاتی بسیاری را برای فعالان صنف لبنیات پدید آورده‌اند میگوید: این مشکلات در کنار پرداخت مالیات و همچنین برداشتن حریم صنفی باعث حذف و ورشکستگی بسیاری از سوپرمارکت‌ها شده‌اند.
«سید ضیاء فروزانی» می‌گوید: در حال حاضر ۱۴۰۰ فروشگاه سوپر مارکت در شهرستان یزد وجود دارد که حدود ۲۰۰ فروشگاه فاقد پروانه هستند و این فروشگاه‌هادر حال شناسایی و گرفتن اخطار هستند.
تعطیلی ۱۵ مغازه به ازای هر فروشگاه زنجیرهای
رئیس صنف سوپر لبنیات‌های یزد بابیان‌ افزایش بی رویه صدور مجوز فروشگاه‌های بزرگ میگوید: گسترش فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای موجب اعتراض همه صنوف شده اما بیشترین ضربه را به صنف سوپر لبنیات‌ها وارد شده است.
وی ادامه می‌دهد: تاکنون اعتراض‌های بسیاری در این رابطه داشتیم اما نمی‌دانم براساس کدام سیاست دلیل اعتراض‌ها شنیده نمی‌شود.
وی میافزاید: ازدیاد فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای موجب ورشکستگی تعداد زیادی از کسبه یزدی شده است که یا مغازه خود را جمع کرده‌اند و یا با مشکلات فروان دست و پنجه نرم می‌کنند.
وی با بیان اینکه در یک و نیم سال گذشته ۱۲۰ سوپر مارکت تعطیل شده است، میگوید: ۷۰ سوپرمارکت در سال ۹۵ و ۵۰ تای آنها در ۶ ماهه امسال تعطیل شدند که مهمترین دلیل این تعطیلیها فروشگاههای بزرگ است به طوری که به ازای هر فروشگاه بزرگ ۱۵ مغازه تعطیل میشود.
فروزانی با اشاره به اینکه امسال شاهد کاهش صدور پروانه نیز بودهایم، میافزاید: به نسبت مدت مشابه سال گذشته، صدور پروانه در صنف سوپر مارکت ۴۰ درصد کاهش داشته است.
وی با بیان اینکه در ۸ ماهه نخست امسال فروش مواد لبنی ۵۰ درصد کاهش داشته است، می‌افزاید: این کاهش فروش ناشی از رکود حاکم بر بازار است.
رئیس صنف سوپر لبنیات‌های یزد ادامه میدهد: اعتراض‌ و شکایت‌های بسیاری از سوی اتحادیه  صورت گرفته است اما مسئولان تدبیری در این خصوص نیندیشیدند.
وی ادامه میدهد: فروشگاه‌های بزرگ برای تبلیغ برخی از کالاهای خود را زیر قیمت به فروش رسانده و مشتری را با تبلیغات تلوزیونی و غیر تلوزیونی و گذاشتن جایزه به سمت خود جذب کرده و سود کلانی به جیب می‌زنند. از طرفی این ارزان فروشی، دیگر فروشندهها را بدنام می‌کند که باید برای مقابله با آن تدبیری اندیشید.
وی میگوید: اگر سوپرمارکت‌داران نتوانند با فروشگاه‌های زنجیره‌ای رقابت کنند مطمئنا در آینده‌ای نزدیک، همه واحدهای این صنف تعطیل خواهند شد و عده بسیاری بیکار می‌شوند.

در ادامه گزارش به سراغ تعدادی از کسبه صنف لبنیات رفتیم تا از خود آن‌هانیز اوضاع را جویا شویم.
گلایهها فروشندگان
در این میان یکی از سوپرمارکت داران در محدوده بلوار نواب صفوی که در نزدیکی یک فروشگاه بزرگ تازه تاسیس قرار دارد در گفت‌وگو با پرگار میگوید: پس از اخراج از کارخانه زمینی را که با پساندازهایم خریده بودم فروختم و مغازهای برای خود دست و پا کردم. با تاسیس فروشگاه زنجیره ای در این محله، فروش من از روی ۵۰۰ هزار تومان به ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافته است و روز به روز نیز کمتر می‌شود از طرفی هزینه برق، مالیات و اجاره مغازه در حال افزایش است و  ادامه این شغل را برای ما روز به روز غیر ممکن تر می‌شود.
یکی دیگر از سوپرمارکت‌داران خیابان امام خمینی(ره) که مردی ۳۰ ساله همراه با  3 کارگر است، میگوید: در این سوپر مارکت امکان تخفیف‌های بالا وجود ندارد به همین دلیل مشتری‌ها با مقایسه اجناس ترجیحا خرید از فروشگاه زنجیره‌ای را انتخاب می‌کنند.
وی میافزاید: در این رابطه درخواست تجمیع چند فروشگاه را در بین کسبه مطرح کردیم که برای عملی شدن آن به سرمایه و حمایت دولت نیاز داریم تا در پی رشد فروشگاه‌های زنجیره ای، بیکار نشویم.
مدیریت مجوز فروشگاه‌ها
«محمد رضا سعیدی» یکی از مغازه‌داران محدوده بلوار دهه فجر یزد در این رابطه میگوید: وضع کاسبی خیلی مناسب نیست و دستگاه‌های مسئول با صدور مجوزهای بی حدو حساب به فروشگاه‌های بزرگ، زندگی را به کام ما تلخ کردهاند.
وی با بیان اینکه من با همسرم در مغازه کار میکنیم میافزاید: چند ساعت است هیچ فروشی نداشته‌ام و این روزها فقط مردم از سوپرمارکت‌ها بستنی و نوشابه می‌خرند.
این مغازه‌دار می‌گوید: مغازه‌های کوچک بودجهای برای رقابت با این فروشگاه‌ها و تخفیفهای آنچنانی ندارند. به عنوان مثال چند وقت پیش یکی از فروشگاههای بزرگ اقدام به فروش ارزان شیر کرد. در همان روز ۱۵ بسته شیر خالی کردم فقط ۵ عدد فروش رفت و بقیه را به خانه بردم، ماست هم که کلا از سبد خرید حذف شده است.
این مغازه دار یزدی میافزاید: در دخل مغازه ۱۰۰ هزارتومان هم ندارم و با توجه به شرایط موجود تا چند ماه دیگر باید مغازه را جمع کنم. به امید شلوغی در این منطقه مغازه گران قیمت اجاره کردم ولی با این شلوغی، مشتری نداریم.
وی درباره مشکلات خود میگوید: چند سال پیش در یک شرکت پخش مواد غذایی کار می‌کردم اما صاحب شرکت هر ۸ نفر کارگر خود را اخراج کرد و وقتی دلیل را جویا شدیم گفت نمی‌تواند از پس مالیات و بیمه بربیاید. من هم آن زمان طلای همسرم را فروختم و سوپرمارکت را زدم که از چاله درآمده به چاه افتادم. این همه فروشگاه بزرگ برای چه؟ همه ناراضی‌اند، یکی باید جلوی بدبخت شدن مردم را بگیرد!
یکی دیگر از کسبه یزدی نیز به خبرنگار پرگار می‌گوید: اوضاع مناسب نیست مردم توان خرید ندارند و همان مقدار کم خریدشان را نیز از فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای تهیه می‌کنند. در حال حاضر کار دیگری ندارم و در مخارج زندگی مانده ام. در شرایط فعلی اصلا کاسبی خوب نیست و ما نمی‌توانیم زیر قیمت کالا بفروشیم زیرا در آن صورت توان پرداخت هزینه کرایه و آب و برق مغازه را نداریم.
وی ادامه میدهد: شکی نیست که کاهش چشمگیر درآمد محدود مردم در شرایط اقتصاد فعلی و رکود بازار، متقاضیان کالا و خدمات را با تبلیغات ارزان فروشی و تخفیفات قابل توجه، جذب این فروشگاه‌ها کرده ولی مسئولان باید فکری به حال ما هم بکنند.

 

بخش نظردهی بسته شده است..