استاندار:

یزد استان کم آبی است/پایین آمدن کیفیت ۱۳۰ منبع آبی استان یزد

استاندار یزدبا بیان اینکه این منطقه هرچند از مناطق کم آب نیست، اما بی آب است، گفت: برای توسعه و اشتغال پایدار به ویژه در مناطق روستایی و عشایری برای ایجاد مشاغل و صنایع پرآبخواه در بخش کشاورزی مناسب نیست.

به گزارش یزدی نیوزمحمود زمانی قمی در نشست تخصصی توسعه و سرمایه‌گذاری در روستاهای استان که با حضور سید ابوالفضل رضوی ، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، افزود: فرمانداران و بخشداران باید مشکل کار و اشتغال مناطق روستایی و عشایری را حل کنند و این امر یکی از محورهای ارزیابی آنهاست.
وی افزود: این دولت ، دولت تدبیر و امید است و نباید مردم را ناامید کرد و مسئولان تلاش کنند تا با انتخاب مسیر منطقی ، آیین نامه تکلیفی توسعه و اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری را با صبر و بردباری دنبال کنند.
به گزارش ایرنا، وی با تشریح مزیت های مختلف استان بر لزوم پرداختن به اشتغال خرد در منطقه تأکید کرد و ادامه داد: استان با هموار کردن مشکل مسیرهای توسعه و با بهره گیری از پتانسیل های مختلف همچون اقتصاد مقاومتی، آماده بهره‌گیری از ظرفیت‌های روستایی است.
زمانی قمی با قدردانی از معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری نسبت به ارائه طرح های متنوع برای ماندگاری جمعیت در روستاها، یادآور شد: با تلاش های این مجموعه نگاه دولتمردان به روستاها تغییر کرد و نگاه ها به توسعه مناطق تبدیل شد و به همین دلیل معتقدیم جلسات اقتصاد مقاومتی می تواند در مناطق محروم نیز برگزار شود.
وی به طرح حمایت از توسعه و اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با اعتبار صندوق توسعه ملی و اعتبارات بانک ها اشاره کرد و افزود: توسعه روستاها و ایجاد زمینه‌های اشتغال پایدار در روستاها نقش مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی ایفا می‌کند.
به گزارش ایرنا، استاندار یزد در ادامه با بیان اینکه حمایت از اشتغال‌های خرد از جمله راهکار های مقاوم‌سازی اقتصاد در کشور است، اضافه کرد: از این رو چابک‌سازی نظام اقتصادی و پرداختن به این نوع اشتغال ها در مناطق محروم در دستور کار استان و شورای برنامه ریزی و کارگروه اشتغال است.
استاندار یزد به ظرفیت میراث جهانی شدن یزد اشاره کرد و یادآور شد: باید الگوی جهانی شدن یزد از روستاهای ثروتمند استان معرفی شود و در کنار آن برای استفاده اشتغال قشر دانش آموخته دانشگاهی با استفاده از تسهیلات موجود معاونت روستایی نهاد ریاست جمهوری در حوزه های کشاورزی نوین ، میراث فرهنگی ، فناوری های نوین و صنایع آی تی ارائه کنیم.
زمانی قمی یکی از موانع پیشرفت استان را کم آبی عنوان کرد و گفت: به همین منظور مدیریت استان تمام مسیرهای انتقال آب به یزد را بررسی کرد و هیچ مسیری را کنار نخواهیم گذاشت، اما در کنار آنها تغییر الگوی مصرف را نیز مدنظر خواهیم داشت.
وی مردمانی پرتلاش ، نیروی انسانی توانا ، تمدن شناخته شده و زیرساخت‌های مناسب در حوزه‌های مختلف را از جمله مزیت‌های استان معرفی کرد و افزود :‌ استفاده از تمام ظرفیت‌ های موجود برای توسعه روستاها در دستور کار مدیریت کلان استان یزد است.

** پایین آمدن کیفیت ۱۳۰ منبع آبی استان یزد
همچنین در ادامه نشست یادشده سرپرست معاونت عمرانی استانداری یزد با بیان اینکه در توسعه روستاها علاوه بر حفظ و ماندگاری جمعیت ، مباحث امنیتی در تمام بخش ها مدنظر است، گفت: یکی از این مشکلات ، تداوم ۲دهه پدیده خشکسالی ، کاهش بارندگی و کم آبی است.
سیدرضا خادمی افزود: از ۴۲۰ منبع آبی روستاهای استان یزد ۱۰۰منبع خشک شد، ۸۰ منبع در حال خشک شدن است و ۱۳۰ منبع نیز با کاهش کیفیت مواجه است.
وی با بیان اینکه اعتبار راه های روستایی استان اختصاص نیافته است، اضافه کرد: در ۲۰ دهستان محروم استان باید به سمت ماندگاری جمعیت روستایی با حل مشکلات آب ، راهها و اشتغال پایدار رفت.

** اجرای طرح های اشتغالزایی و پرداخت وام به روستاییان / آبرسانی سیار به ۳۳۰ روستا
همچنین مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری یزد با بیان اجرای طرح های مختلف اشتغالزایی و پرداخت تسهیلات به روستاییان در دولت تدبیر و امید اظهار کرد: این استان ۱۰ شهرستان ، ۴۵ دهستان ، یکهزار و ۱۰۱ آبادی ، ۳۵۱ دهیاری و ۳۹۲ شورای اسلامی روستایی با یکهزار و ۲۱۲ عضو دارد.
محمد یارمند افزود: یکهزار و ۳۰۰ خانوار عشایری با ۶ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت در استان زندگی می کنند که با وجود جمعیت کم ، بیش از ۲۵ درصد گوشت قرمز و ۲۰ درصد فرآورده های لبنی استان را تولید می کنند.
وی در ادامه با تشریح طرح های مختلف اشتغال زایی در مناطق روستایی و عشایری از استاندار یزد در حمایت از اشتغال پایدار و توسعه مشاعل خرد و کوچک در این مناطق تشکر کرد.
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری یزد اختصاص سریع اعتبارات عمرانی در روستاها برای مشکلات کم آبی و راه های روستایی استان را خواستار شد و اظهار کرد: ۳۳۰ روستای این استان به صورت سیار آبرسانی می شود و امسال نیز متوسط بارندگی ها یک میلیمتر بود.
یارمند همچنین طرح احصاء مکان یابی اشتغال در مناطق روستایی را تشریح و بر لزوم دستور به بانک ها برای تسهیل و تسریع در فرآیند پرداخت تسهیلات روستایی تاکید کرد.

** لزوم توجه به اشتغال ، آموزش و پرورش و بهداشت در روستاها
همچنین فرماندار اردکان در این نشست اظهار کرد: اگر بخواهیم توسعه پایدار داشته باشیم، باید به روستاها توجه ویژه ای شود، چون توسعه این مناطق ، زمینه ساز توسعه شهرهاست.
هادی مقیمی افزود: زیرساخت های زیادی از جمله گاز رسانی انجام شد، ولی اشتغال در این مناطق برای ماندگاری و مهاجرت جمعیت باید معکوس شود.
وی بر لزوم توجه به اشتغال ، آموزش و پرورش و ایجاد مدارس راهنمایی و بهداشت و درمان در روستاها و مناطق محروم تأکید کرد و گفت: روستاها به ویژه در مناطق بیابانی به منزله پادگان و روشنایی هر چراغ در خانه های روستایی به منزله یک سرباز است که باید از آنها حفاظت کرد.
هم اکنون ۲۶ درصد جمعیت کشور را روستاییان و عشایر تشکیل می‌دهد.
از جمعیت یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفری استان یزد بر اساس سرشماری آبان ماه سال ۱۳۹۵، ۱۵ درصد در روستاها و ۸۵ درصد در ۲۱ شهر زندگی می کنند و بر اساس آمارها نرخ بیکاری در مناطق روستایی استان ۹.۲ درصد است.

منبع: ایرنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..