جایگاه نهم یزد در سطح ملی از لحاظ تولید محصولات کشاورزی

no-thumbs

رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: این استان با وجود محدودیت های منابع آب های زیرزمینی و نیز کاهش بارندگی در 20سال اخیر، هم اکنون از لحاظ تولید محصولات کشاورزی و دامی در جایگاه نهم کشور قرار دارد.

به گزارش یزدی نیوزسیدجمال سجادی پور در جمع تعدادی از کارشناسان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان ، افزود: این در حالی است یزد از نظر سطح اراضی کشاورزی در جایگاه شانزدهم قرار دارد.
وی با بیان اینکه رتبه تولید محصولات کشاورزی و دامی یزد بالاتر از بسیاری استان های مستعد و برخوردار از منابع آب و خاک است، بر ضرورت تعامل و همکاری مراکز تحقیقاتی و بخش اجرایی به ویژه در مباحث کشاورزی تأکید کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، لازمه حضور در بازارهای جهانی و استاندارد سازی در عرضه محصولات بخش کشاورزی را انجام پژوهش های بنیادی و ارائه راهکار های علمی و عملی به دست اندرکاران این عرصه دانست .
سجادی پور در ادامه تلاش های علمی بیشتر و ارائه ایده های جدید در موضوعاتی چون مبارزه با آفات و بیماری های گیاهی، افزایش کمی و کیفی پرورش و تولید پرنده بلدرچین، تقویت فعالیت در عرصه آبزیان به ویژه ماهی تیلاپیا، پژوهش پیرامون گیاهان مقاوم به شوری آب و خاک از جمله کینوا و بهره وری در مصرف بهینه آب کشاورزی را خواستار شد.
وی با بیان اهمیّت موضوع آب مجازی در بخش کشاورزی نیز گفت: در بخش هایی همچون دام و طیور و گلخانه ها با چهار درصد آب مصرفی ، نزدیک به نیمی از تولید به دست آمد، ضرورت دارد پتانسیل استان به این سمت سوق داده شود.
۶۶ درصد اراضی قابل کشت استان یزد به محصولات باغی اختصاص دارد و این استان در تولید محصول پسته ، انار و زرد آلو به ترتیب رتبه سوم ، چهارم و ششم کشور و در محصولات گلخانه ای رتبه نخست را دارد.
از ۱۵۸ هزار و ۵۶۵ هکتار اراضی قابل کشت استان یزد ، ۱۱۸هزار هکتار آن کشت می شود و سالانه بیش از یک میلیون تن انواع محصولات کشاورزی از این اراضی تولید می شود، در بقیه اراضی به دلیل کمبود منابع آبی ، کاهش بارندگی و تداوم ۲دهه خشکسالی، کشت نمی شود .

منبع: ایرنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..