عضو هیئت‌علمی دانشگاه یزد:

شیرکوه نباشد یزدی هم وجود نخواهد داشت / کم‌لطفی مسئولین یزد نسبت به مسائل زیست‌محیطی

عضو هیئت‌علمی دانشگاه یزد گفت: مسئولین در حال حاضر کجا هستند، انتظار حمایت بیشتری از آن‌ها در مسائل زیست‌محیطی و بها دادن به کوهستان شیرکوه داریم؛ چراکه اگر شیرکوه نباشد یزدی هم وجود نخواهد داشت.

به گزارش یزدی نیوزعلی طالبی  در همایش روز جهانی کوهستان که در دانشگاه یزد برگزارشده بود با اشاره به اهمیت تولید آب در منطقه شیرکوه، گفت: اهمیت شیرکوه بر کسی پوشیده نیست اما با سرکوب کوهستان شیرکوه زیر لودرها و همچنین جایگزین شدن ویلاهای لوکس به‌جای درختان کهن‌سال از اهمیت این کوهستان هرروز کاسته می‌شود.

وی افزود: چهار دهه است که راستای حفظ منابع طبیعی در کشور تلاش‌های زیادی صورت گرفته است اما درنتیجه بر تعداد سیلاب‌ها افزوده‌شده است؛ به‌طوری‌که در سه دهه اخیر ۲۵۰ درصد بر تعداد سیلاب‌ها افزوده‌شده است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه یزد بابیان اینکه کشور ایران در فرسایش خاک در جهان مقام اول را کسب کرده است، اظهار داشت: این وضعیت خوبی نیست که در این وضعیت بخشی از آن دست متخصصینی است که در سیاست هیچ دستی ندارند و اما ما را در این راستا واقعاً چه شده است؟ چرا باید سال‌به‌سال بر بودجه ستاد حوادث غیرمترقبه افزوده شود اما خروجی آن‌ها افزایش تعداد سیلاب‌ها و تخریب در طبیعت باشد.

طالبی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سازندهای سخت از منابع مهم ذخیره آب در دنیا هستند، پتانسیل آب زیرزمینی در سنگ‌های گرانیتی منطقه شیرکوه واقع در جنوب غرب یزد مورد ارزیابی قرارگرفته است؛ به‌گونه‌ای که این منطقه ازلحاظ اهمیت اصلی‌ترین منبع تغذیه آبخوان آبرفتی دشت یزد اردکان است.

این استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: سال‌های سال است که سمینارهای مختلفی در این راستا تشکیل می‌شود اما چرا هیچ‌یک از این‌ها خروجی مناسبی نداشته و سال‌به‌سال بر تخریب‌های محیط‌زیست افزوده می‌شود؛ همچنین تحقیقات جدید نشان می‌دهد انسان هم‌اکنون مهم‌ترین عامل فرسایش خاک‌های سطحی زمین محسوب می‌شود و نقش تخریبی آن در این زمینه از نقش عوامل طبیعی بیشتراست.

وی با تأکید بر اینکه امروزه بهترین راهکارها در خصوص بهره‌برداری مناسب و پایدار از منابع طبیعی در سطح دنیا، مدیریت یکپارچه در حوزه آبخیز است، اذعان کرد: کوه‌های ایران تأمین‌کننده بیش از ۷۰ درصد منابع آبی است و همه شهرهای واقع در فلات مرکزی ایران پشتشان به کوه وصل است؛ به‌گونه‌ای که کوهستان شیرکوه یک پناهگاه تاریخی بازمانده دوران چهارم برای جویندگان ایران است و همچنین یک جزیره ثبات در اقیانوس متلاطم فلات مرکزی ایران به‌حساب می‌آید.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه یزد بابیان اینکه سلامت آبخیز به‌عنوان شاخص از اهمیت خاصی برخوردار است، بر لزوم تغییر نگرش جامعه به‌عنوان تنها راهکار مناسب در این راستا تأکید کرد و ادامه داد: در جامعه جهانی در بحث‌های مشارکت مردمی موضوع تغییر نگرش‌ها به‌خوبی جاافتاده است که ما هم نسبت به این مهم نباید از هیچ تلاشی دریغ کنیم؛ چراکه حفظ طبیعت در فلسفه وجودی انسان‌ها نهادینه‌شده است

طالبی در پایان ضمن گلایه از حضور مسئولین در این همایش، خاطرنشان کرد: مسئولین در حال حاضر کجا هستند، انتظار حمایت بیشتری از آن‌ها در مسائل زیست‌محیطی و بها دادن به کوهستان شیرکوه داریم؛ چراکه اگر شیرکوه نباشد یزدی هم وجود نخواهد داشت.

فارس

بخش نظردهی بسته شده است..