معوقات ۸۰ میلیاردی تأمین اجتماعی در ابرکوه

no-thumbs

رئیس اداره تأمین اجتماعی ابرکوه گفت: مطالبات معوقه تأمین اجتماعی در این شهرستان 80 میلیارد ریال است.

به گزارش یزدی نیوزعباس حمیدی زاده رئیس اداره تأمین اجتماعی شهرستان ابرکوه جمعیت تحت پوشش این بیمه در کل کشور را حدود ۴۲ میلیون نفر اعلان کرد و گفت: در استان یزد ۷۳ درصد جمعیت و در شهرستان ابرکوه از جمعیت بیش از ۵۰ هزار نفری ۶۳ درصد جمعیت از خدمات بیمه تأمین اجتماعی بهره‌مند می‌شوند.

حمیدی زاده تصریح کرد: جمعیت خانواده‌های مستمری‌بگیر در شهرستان بالغ‌بر ۵ هزار و ۲۶۰ نفر است که در ۸ ماه ابتدایی سال مبلغ ۱۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان مستمری به آنان پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه یک شعبه از تأمین اجتماعی در بخش بهمن (در روزهای مشخص‌شده) دایر می‌شود، اذعان کرد: با اجرای طرح ارائه خدمات غیرحضوری میزان ۹۵ درصد از مراجعات مردمی به شعبه کاهش‌یافته و آنان دیگر محصور در چارچوب زمان و مکان نیستند.

رئیس اداره تأمین اجتماعی ابرکوه افزود: طرح‌های پرونده الکترونیک (بیمه‌شده می‌تواند از تمام شعب سراسر کشور خدمات بگیرد)، ساختار نوین (مراجعه‌کننده می‌تواند در یک باجه تمام‌کارهای خود را انجام دهد)، کارت سلامت (استفاده از کارت الکترونیک که شامل کلیه اطلاعات پزشکی فرد است، به‌جای دفترچه بیمه) در دستور کار سازمان قرار دارد که با عملی شدن آن‌ها، بسیاری از مشکلات بیمه‌شدگان برطرف می‌شود.

حمیدی زاده واگذاری شماره اختصاصی را یکی از زیرساخت‌های طرح پرونده الکترونیک عنوان کرد و گفت: شماره اختصاصی بدین‌صورت است که هر فردی در سازمان تأمین اجتماعی شماره مخصوص به خود را دارد (مانند شماره ملی) که استان یزد در اجرای این طرح مقام اول را به نام خود ثبت کرد و شهرستان ابرکوه نیز جزء ۵ شعبه اولی بود که در کوتاه‌ترین زمان ممکن این کار را به بهترین شکل انجام داد.

وی از طرح بیمه کارگرهای ساختمانی و امتیازات ویژه آن خبر داد و خاطرنشان کرد: تاکنون هزار و ۲۶۰ نفر از کارگرانی که دارای کارت مهارت صنعت ساختمان بوده و به همین شغل نیز اشتغال دارند، با همکاری انجمن صنفی کارگران تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفته‌اند. در این طرح که حق بیمه آن ۳۰ درصد است، ۲۳ درصد را دولت پرداخت کرده و فقط ۷ درصد آن بر عهده شخص بیمه‌شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: به جز بیمه اجباری افرادی که در کارگاه‌های مشمول تأمین اجتماعی شاغل هستند، انواع خاص بیمه تحت حمایت این سازمان عبارت‌اند از: آزاد، اختیاری، رانندگان، قالیبافی، خادمین مساجد، هنرمندان و… که بخشی از حق بیمه را دولت پرداخت می‌کند.

حمیدی زاده با بیان اینکه مطالبات معوقه تأمین اجتماعی در شهرستان حدود ۸ میلیارد تومان است، تصریح کرد: ضمانت اجرای تأمین اجتماعی در پرداخت حق بیمه توسط کارفرمایان آیین‌نامه اجرایی ماده ۵۰ قانون تأمین اجتماعی است که اسناد سازمان را جزء اسناد لازم‌الاجرا تلقی می‌کند. با توجه به اینکه تأمین اجتماعی یک سازمان درآمد هزینه‌ای است و باید مطالباتش پرداخت شود تا بتواند خدمات مختلف ارائه دهد و از سوی دیگر این معوقات بعضاً حق کارگرانی است که ضعیف‌ترین و زحمت‌کش‌ترین قشر جامعه هستند، تلاش داریم با برقراری تعامل با کارفرما بهترین خدمات را به جامعه هدف ارائه دهیم.

وی اضافه کرد: هر چه میزان اطلاعات افراد از حقوق خودشان بیشتر باشد سطح فرهنگی جامعه افزایش می‌یابد؛ در همین راستا تأمین اجتماعی در کارگاه‌ها اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی مختلف می‌نماید. ضمن اینکه افراد می‌توانند جهت بهره‌مند شدن از مشاوره کارشناسان مربوطه به شعب سازمان تأمین اجتماعی در شهرستان مراجعه کنند.

منبع: فارس
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..