طی مناظره ای:

آزادی و حقوق شهروندی محور مناظره زیباکلام و قدیری ابیانه در یزد

مناظره سیاسی صادق زیباکلام و محمدحسن قدیری ابیانه با موضوع `آرمان های انقلاب، حقوق شهروندی، قانون اساسی و واقعیت های موجود` در یزد برگزار شد.

به گزارش یزدی نیوزدر این مناظره ۶۰ دقیقه ای که در تالار شهید پاکنژاد دانشگاه فرهنگیان یزد برگزار شد، زیباکلام استاد دانشگاه تهران و قدیری ابیانه کارشناس مسائل استراتژیک دیدگاه های خود درباره آرمان های انقلاب، قانون اساسی و حقوق شهروندی مطرح کردند.
** آزادی، مهمترین هدف انقلاب بود
استاد دانشگاه تهران در این مناظره، آزادی در حوزه های مختلف از جمله آزادی بیان و مطبوعات را مهمترین هدف مبارزه مردم ایران با رژیم شاهنشاهی عنوان کرد و گفت: اهداف و آرمان های انقلاب با بازخوانی قطعنامه های مردم در راهپیمایی ها و مطالب مطبوعات در نیمه دوم سال ۱۳۵۷ مشخص است.
صادق زیباکلام افزود: پس از پیروزی انقلاب به مواردی از جمله غرب ستیزی، صدور انقلاب و مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل به عنوان گفتمان غالب پرداخته شد و کمتر به گفتمان پیش از انقلاب مانند آزادی توجه شد.
وی با انتقاد از نحوه استخدام و گزینش افراد متقاضی شغل در کشور مدعی شد: در قانون اساسی به موضوع پاسخگویی مسئولان نیز آنچنان که باید وشاید توجه نشده است.
زیباکلام با ابراز ناخرسندی از تعلیق عضو زرتشتی شورای اسلامی شهر یزد توسط شورای نگهبان گفت: طبق قانون مراجع چهارگانه (دادگستری، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و ثبت احوال) برای احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات اعلام نظر می کنند و شورای نگهبان موظف به اعلام دلایل احراز نشدن صلاحیت افراد است.
** هدف انقلاب دموکراسی غربی نبود
کارشناس مسایل استراتژیک نیز در این مناظره اظهارکرد: مردم ایران در مبارزه با رژیم شاهنشاهی به دنبال آزادی در چارچوب اسلام بودند و دموکراسی غربی جزو آرمان های انقلاب نبود.
محمدحسن قدیری ابیانه افزود: پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با نظر چندین حقوقدانان و بر اساس قوانین فرانسه تهیه شده و موارد اسلامی نیز در آن گنجانده شد.
وی ادامه داد: البته هر قانونی به مرور زمان نیازمند اصلاح و انجام برخی تغییرات است و مواردی مانند پاسخگو بودن مجلس و امکان برگزاری انتخابات زودرس باید در قانون اساسی لحاظ شود.
قدیری ابیانه اضافه کرد: تفسیر قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است و جلوگیری از فعالیت عضو زرتشتی شورای اسلامی شهر یزد توسط این شورا جنبه قانونی دارد.
بر اساس رای شعبه ۴۵ دیوان عدالت اداری دستور موقتی مبنی بر توقف فعالیت سپنتا نیکنام عضو شورای اسلامی شهر یزد تا تعیین تکلیف نهایی پرونده صادر شده که بازتاب زیادی در رسانه های داخلی و بین المللی داشته است.
استان یزد با یک میلیون و ۱۳۸هزار نفر جمعیت، حدود ۱۰۰ هزار دانشجو دارد که در ۶۰ مرکز آموزش عالی مشغول تحصیل هستند.

منبع: ایرنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..