رونق کشت گلخانه ای در خاتم

no-thumbs

محصولات گلخانه ای از مهم ترین ارکان بخش کشاورزی هستند و وابستگی اقتصادی بسیاری از مناطق به توسعه این صنعت کاملاً مشهود است.

به گزارش یزدی نیوزتوسعه گلخانه ها علاوه بر تحقق اقتصاد مقاومتی، راهکاری جدی در راستای صرفه جویی منابع آبی و زمینه ساز اشتغالزایی و کارآفرینی در مناطق شهری و روستایی است.
در شهرستان خاتم نیز با توجه به کم ابخواه بودن این محصولات، سطح زیر کشت آن رو به افزایش است.
ابوالفضل ابویی از گلخانه داران خاتم است که با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و نبود بازار کار برای جوانان تصمیم گرفته خودکفا شود و با تکیه بر پشتکار خویش برای خود و سایر افراد جویای کار، کارآفرینی کند.
وی روز شنبه در گفتگو با ایرنا سطح زیر کشت گلخانه فلفل دلمه رنگی خود در شهرستان را ۲ هزار متر مربع بیان کرد و گفت: این محصول با توجه به اینکه هزینه های اولیه اش نسبت به سایر محصولات گلخانه ای خیلی کمتر است و بذر و کود کمتری استفاده می شود، مدت زمانی که ما می تونیم برداشت کنیم نسبت به محصولات دیگر از جمله خیار ۲ برابر است.
وی عمده مشکل گلخانه داران شهرستان را نبود بازار فروش و فاصله زیاد آن تا مرکز استان عنوان کرد و یادآور شد: فروش در شهرستان خوب نیست و این محصول برای فروش و صادرات باید به شهرهای یزد و شیراز فرستاده شود که طول زیاد مسیر برای گلخانه دار موجب هزینه ها و مشکلات زیادی است.
وی تاکید کرد: در صورتی که سطح زیر کشت در شهرستان افزایش یابد و این محصول در شهرستان زیاد باشد گلخانه داران می توانند محصولات خود را به صورت عمده برای صادرات به شهرهای مذکور ارسال کنند که از نطر هزینه نیز با صرفه خواهد بود.
ابویی سطح تحصیلات خود را مقطع دیپلم عنوان داشت و افزود: کشت فلفل دلمه به صورت نشاکاری است یعنی نشا در ۴۵ روز تا دو ماه و بعد از آن به گلخانه منتقل می شود.
وی سطح برداشت در هر متر مربع را سالانه ۱۵ کیلوگرم عنوان و تصریح کرد: امید داریم تا مسئولان با تخصیص وام های کم بهره در این زمینه موجب افزایش کشت های گلخانه توسط جوانان جویای کار و همچنین دیگر گلخانه داران شوند.
مسئول باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی خاتم نیز سطح زیر کشت این محصول در منطقه را ۱۰ هزار متر مربع بیان کرد و گفت: بخاطر ارزش و اهمیت آب و کم آبخواه بودن کشت های گلخانه ای و همچنین برداشت بیشتر این محصول در سطح نسبت به کشت محصول در فضای آزاد ترجیح می دهیم تا کشاورزان به این گونه کشت ها روی آورند.
محمد رضا تاج آبادی اظهار کرد: در برنامه داریم که تا پایان سال جاری سطح زیر کشت گلخانه را ۲۲ هکتار افزاش دهیم.
این مسئول مزایای کشت های گلخانه ای را برداشت خارج از فصل محصول، مصرف کود و سموم کمتر و همچنین افزایش راندمان تولید نسبت به سطح کشت عنوان کرد.
خاتم در بخش محصول باغبانی با ۱۶ هزار و ۷۰۰ هکتار سطح زیر کشت و ۵۰ هزار تن محصول و با ۲۱ درصد تولید، جایگاه نخست استان را داراست و در محصول گلخانه ای با سطح زیر کشت ۳۲ هکتار جایگاه پنجم را در اختیار دارد.

منبع: ایرنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..