رییس گروه تغدیه مرکز بهداشت استان:

۵ درصد نوجوانان و جوانان یزدی کم خونی دارند

رییس گروه تغدیه مرکز بهداشت استان یزد گفت: براساس آخرین آمار، پنج درصد نوجوانان و جوانان گروه سنی 14 تا 20 سال و 9.5 درصد مادران باردار این استان با کم خونی ناشی از فقر آهن روبرو هستند.

به گزارش یزدی نیوزیوسف نقیایی افزود: با اجرای طرح آهن یاری در مدارس دخترانه، درصد افراد کم خون در استان کاهش یافته و در صورت اجرایی نشدن این طرح انتظار افزایش این کمبود را می توان پیش بینی کرد.
وی با بیان اینکه آهن یک ماده معدنی مورد نیاز بدن تمام افراد است اظهار داشت: برخی از گروه ها بیشتر از سایر افراد از جمله دختران نوجوان ، زنان باردار و کودکان زیر دوسال در معرض خطر فقر آهن قرار می گیرند و دچار کم خونی می شوند.
این متخصص تغدیه اظهار کرد: به همین منظور برای پیشگیری از بروز این نوع کم خونی، طرح سراسری آهن یاری در مدارس دخترانه در حال اجراست که بر اسا آن هفته ای یک قرص آهن در بین دانش آموزان توزیع و مورد مصرف قرار می گیرد.
نقیایی گفت: همچنین برای زنان باردار و کودکان زیر دوسال هم توزیع مکمل ها در مراکز بهداشتی و درمانی صورت می گیرد.
رییس گروه تغدیه مرکز بهداشت استان یزد مصرف انواع گوشت ها ، برخی حبوبات چون عدس، برخی سبزیجات چون اسفناج در رفع کم خونی موثر دانست و خاطر نشان کرد: همچنین باید از برخی عادت نادرست غذایی که مانع جذب آهن چون استفاده از نان های خوب تخمیر نشده (ور نیامده) ، چای ، قهوه ، کاکائو، بعد و قبل از غذا می شود خود داری شود.
تقیایی اضافه کرد: استفاده برخی از مواد غذایی به افزایش جذب آهن چون مرکبات، ترکیب کردن منابع گوشتی و حبوبات مانند عدس پلو ، مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C چون گوجه و توت فرنگی کمک می کند.
این متخصص تغذیه خاطر نشان کرد: البته مصرف بی رویه قرص های آهن منجر به مسمومیت و مشکلات جدی برای فرد می شود، بنابراین توصیه می شود که مصرف هرگونه مکمل آهن زیر نظر پزشک یا متخصص تغدیه صورت گیرد.
استان یزد یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفر جمعیت دارد که حدود ۲۶ درصد آن را نوجوانان و جوانان تشکیل می دهند .

منبع: ایرنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..