بازار رنگ پریده لوازم آرایشی در یزد

 

محترم مسقطی‌باف/همشهری
رکود سال‌های اخیر موجب کاهش ۵۰درصدی فروش لوازم آرایشی و بهداشتی شد. این رکود به حدی بود که از ابتدای سال ۱۰ درصد از فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی اقدام به ابطال پروانه و تغییر کسب و کار خود کردند.ایران یکی از پر مصرف‌‌ترین کشورها در مصرف لوازم آرایشی است؛ هرچند رکود بازار موجب کاهش خرید نشده، ولی باعث هدایت خریداران به سوی اجناس بی‎‎کیفیت و ارزان شده است.

فشار رکود و تداخل صنفی
رئیس اتحادیه لوازم آرایشی یزد با بیان اینکه تمام صنوف و حوزه‌ها با رکود جدی مواجه هستند، بیان می‎‎کند: صنف لوازم آرایشی هم همچون صنوف دیگر در سال‎‎های اخیر با رکود مواجه شده، به طوری که از سال ۹۳ تاکنون، درآمد بسیاری از فعالان این صنف تا ۵۰ درصد کاهش یافته است.«محمدعلی عبقری» ادامه می‎‎دهد: یکی دیگر از مواردی که به رکود در بازار لوازم آرایشی و بهداشتی دامن زده، افزایش قیمت برندهای معروف است. قدرت خرید پایین شهروندان نیز باعث کاهش فروش این برندها شده است.
وی یکی از مهم‌ترین معضلات این اتحادیه را تداخل صنفی ذکر و عنوان می‌‌کند: بسیاری از فروشگاه    ‎‎های بزرگ، خرازی    ها، داروخانه‎‎ها و برخی صنوف دیگر نیز اقدام به فروش لوازم آرایشی می‎‎کنند که این امر نیز برخورد با متخلفان را بسیار دشوار کرده است.
عبقری با بیان اینکه در جلسه کارگروه بهداشت، از مسئولان استانی خواستار توقف فروش لوازم آرایشی از سوی داروخانه‎‎ها شده است، از مخالفت با این درخواست خبر می‎‎دهد.
وی اظهار می‎‎کند: همچنین اتاق اصناف اعتقاد دارد که فروشگاه‎‎ها به دلیل وجود رکود بازار می    توانند برای بقای خود، اقدام به فروش دیگر کالاها کنند که این کار مغایر با قانون است و باعث ورشکستگی اصناف قانونمند می‎‎شود.
وی می‎‎افزاید: فروشندگان دارای پروانه کسب خرازی نیز لوازم آرایشی می    فروشند و گاهی که بازرسان اتحادیه برای تذکر به آنها مراجعه می‎‎کنند، مشاهده می    شود که نامه اخطار اتحادیه را پاره و عنوان می‎‎کنند که پروانه کسب  مان را از صنف خرازی داریم و فعالیت ما به اتحادیه لوازم آرایشی ربطی ندارد.

اهمیت نظارت بهداشتی بر عرضه لوازم آرایشی
رئیس اتحادیه لوازم آرایشی با بیان اینکه در یک سال گذشته، شکایت‎‎های مردمی ۸۰ درصد کاهش داشته است، دلیل اصلی این موضوع را وجود قیمت و تاریخ با توجه به نظارت‎‎ها و همین  طور قابلیت پس دادن لوازم آرایشی در صورت رضایت نداشتن مشتری می‎‎داند.
وی می‎‎افزاید: با توجه به تب بالای استفاده از لوازم آرایشی در کشور، باید مشکلات این صنف مورد توجه قرار گیرد تا به سلامت جامعه لطمه وارد نشود.
عبقری با بیان اینکه سود قانونی برای لوازم آرایشی ۱۵ درصد است، بیان می‎‎کند: با توجه به اینکه لوازم آرایشی معمولا ازسوی خریداران تست می‎‎شود و اصطلاحا، دست‌خوری بالایی دارد، فروشندگان با سودی حدود ۲۰ درصد اقدام به فروش لوازم آرایشی می‎‎کنند.
وی با بیان اینکه خریداران باید به مجوز بهداشتی برندهای معروف نیز توجه کامل داشته باشند، می‎‎گوید: برند‎‎های معروف تقلبی در بازار وجود دارد که در این رابطه باید با فروشگاه‌هایی که لوازم آرایشی قاچاق و تقلبی عرضه می‎‎کنند، برخورد جدی و قانونی شود، ولی با تداخل صنفی موجود، این کار دشوار است.
عبقری با بیان اینکه تولید لوازم آرایشی در کشور دارای رشد خوبی است، عنوان می‎‎کند: در یک سال گذشته، محصولات ایرانی باکیفیت و قابل رقابت با محصولات خارجی تولید شد؛ حتی در نمایشگاه سلامت و زیبایی یزد نیز، شاهد حضور بسیاری از برندهای ایرانی بودیم.

فعالیت ۱۵۰ فروشگاه لوازم آرایشی بدون پروانه
رئیس اتحادیه لوازم آرایشی یزد با بیان اینکه حدود ۳۰۰ فروشگاه لوازم آرایشی در یزد مشغول به فعالیت هستند، تنها ۱۵۰ فروشگاه از این تعداد را دارای مجوز می‎‎داند.
وی با بیان اینکه البته تعدادی از فروشگاه‎‎ها در صف دریافت پروانه هستند، می    افزاید: مهم‌ترین دلیل اقدام نکردن برخی واحدهای لوازم آرایشی برای دریافت پروانه. تمایل نداشتن آنها به پرداخت مالیات و همچنین فرار از نظارت‎های ستاد قاچاق و معاونت غذا و دارو دانشگاه است.
عبقری ادامه می    دهد: عضویت در صنف نیز امتیازات زیادی می    تواند برای اعضا داشته باشد؛ به همین دلیل پس از ایام عزاداری صفر، جلسه‎‎ای توجیهی برای تمام فروشندگان برگزار و آنها را از اهمیت عضویت در صنف آگاه می‌کنیم.
وی با بیان اینکه کمتر از ۱۰ درصد لوازم آرایشی موجود در بازار یزد قاچاق است، می‎گوید: ۳۵ مرکز پخش در یزد اقدام به توزیع لوازم آرایشی با مجوز وزارت بهداشت می‎‎کنند.
وی با بیان اینکه سعی کردیم از ورود کالای قاچاق به استان جلوگیری کنیم، اضافه می‎‎کند: باید لوازم آرایشی و بهداشتی موجود در فروشگاه‌ها دارای مجوز اداره بهداشت باشند؛ از‌این‌رو برای نظارت و جلوگیری از فروش لوازم آرایشی قاچاق، بازرسان اتحادیه مداوم از فروشگاه‌ها بازدید می‎‎کنند.
عبقری با بیان اینکه در برخی سالن‌های آرایشی به‌راحتی از اجناس قاچاق استفاده می‌شود، اظهار می‎‎کند: بسیاری از لوازم آرایشی بدون مجوز بهداشتی در این سالن‌ها استفاده می‌شوند و به فروش می‌روند. امیدواریم با دریافت مجوز ورود به سالن‌های آرایشی و با کمک سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف و سازمان قاچاق از ورود اجناس و لوازم آرایشی قاچاق به کشور و نیز سالن‌های آرایشی جلوگیری کنیم.
وی با تاکید بر استفاده از لوازم بهداشتی باکیفیت، متذکر می‎‎شود: بسیاری از لوازم آرایشی بدون مجوز بهداشتی، قاچاق و تقلبی دارای سرب و مواد زائدی هستند که روی پوست اثرات سوء دارند.

   خرید کالای باکیفیت از فروشگاه‌های تخصصی
رئیس اتحادیه لوازم آرایشی یزد با بیان اینکه کیفیت لوازم آرایشی در فروشگاه‎های تخصصی لوازم آرایشی به‌مراتب بالاتر از اجناس فروشگاه  های بزرگ است، تاکید می‎‎کند: غالبا، اجناس برگشت‌خورده از فروشگاه‎های لوازم آرایشی به دیگر فروشگاه ها می‎‎رود.
«محمدعلی عبقری» اضافه می‎‎کند: همچنین به‌دلیل پاسخگویی و تخصص فروشگاه‎های تخصصی لوازم آرایشی و بهداشتی، خرید از آنها مطمئن    تر است. 

 

 

بخش نظردهی بسته شده است..