یزد؛ کانون رایزنی درباره سبک زندگی

به گزارش یزدی نیوزپیشرفت تکنولوژی و زندگی شهرنشینی با وجود توسعه علم پزشکی، آمار بیماری‌های غیرواگیردار را نیز در جامعه افزایش داده است، به طوری که طبق آمارهای وزارت بهداشت، ۵۰ درصد ایرانیان به بیماری فشار خون و همچنین ۲۵ میلیون ایرانی به‌علت چاقی، در معرض بیماری های قلبی قرار دارند.
علاوه بر این، رشد بیماری‎‎‌های دیگری مانند انواع سرطان‎‎ها و دیابت را نیز نباید از یاد برد که خروجی و عامل همه آنها ناشی از تغییر سبک زندگی است.
امروزه غذاهای نامناسبی مانند غذاهای آماده، پرنمک و فست‎فودها، زندگی ماشینی و کم تحرکی باعث شده است تا سن ابتلا به انواع این بیمار‌ی‌ها کاهش و شیوع آنها روند رو به رشدی یابد.
این عوامل در استان نیز با تغییر سبک زندگی مردم منجر به افزایش ریزفاکتور‌های خطر شده، به نحوی که یزد را به لحاظ ابتلا به بیماری‌های غیرواگیری مانند قلب و عروق، سرطان و دیابت در جایگاه بالاتری از میانگین کشوری قرار داده است.
دانشگاه آزاد اسلامی یزد به دلیل اهمیت فرهنگسازی در مورد سبک زندگی مردم و تغذیه سالم آنان، بهمن ماه امسال، میزبان همایش ملی «سبک زندگی و سلامتی» است که برای نخستین بار با هدف به دست آوردن الگوهای نوین در سبک زندگی برگزار می‌شود.
در ادامه گفت‎‎وگوی همشهری با «فاطمه پیغمبری»، دبیر علمی این همایش و مدیر گروه آناتومی دانشکده پزشکی «علی ابن ابیطالب» دانشگاه آزاد اسلامی یزد را درمورد اهداف، محورها و نحوه برگزاری این همایش می‎خوانید.

  • هدف اصلی از برگزاری این همایش به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی را بیان کنید.

هدف اصلی همایش ملی «سبک زندگی و سلامتی» که ۲۷ و ۲۸ بهمن امسال به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی یزد برگزار خواهد شد، آگاه کردن و فرهنگسازی در جامعه درمورد الگوهای نوین سبک زندگی در بین افراد جامعه به‌ویژه خانواده‌هاست.

  • محورهای مورد نظر این همایش چیست؟

این همایش حول محورهای تغذیه و سبک زندگی، ورزش و سبک زندگی، شادی و سبک زندگی، زنان شاغل و سبک زندگی، اقتصاد و سبک زندگی، سرطان و سبک زندگی، رسانه و سبک زندگی و نیز جوانی و سبک زندگی برگزار می    شود.
البته علاقه    مندان برای ارسال مقالات علمی خود تا ۳۰ آبان فرصت داشتند و قرار است مقالات دریافتی از سوی دبیرخانه همایش در آذر ماه مورد داوری قرار گیرد.
همچنین در این همایش از افرادی که برای ارائه محصولات ارگانیک نیاز به غرفه دارند یا خواهان ارائه این مواد به شکل غذا در جشنواره غذاهای گیاهی خام و پخته فاقد گوشت هستند، دعوت می‌شود تا در این همایش حضور یابند.

  • یکی از محورهای این همایش سرطان و سبک زندگی است، به نظر شما تغییر شیوه زندگی تا چه اندازه در پیشگیری و درمان سرطان موثر خواهد بود؟

البته هیچ ماده واحدی نمی‌تواند خطر سرطان را کاهش دهد، اما ممکن است کاربرد ترکیبی مناسب از مواد غذایی بتواند در کاهش این بیماری یا پشرفت آن نقش داشته باشد. به‌عنوان نمونه، تحقیقات نشان می‌دهد خوراکی‎‎های دارای رنگ    های قرمز و تیره یا نارنجی روشن و بنفش حاوی مواد ضد سرطانی هستند. برخی سرطان‌ها نیز در مراحل اولیه، با آب‌‌درمانی یا گیاه‌خواری قابل توقف و درمان هستند.
رعایت رژیم غذایی به وضعیت جسمانی و نحوه زندگی شخص بیمار نیز بستگی دارد، ولی بدون شک، نقش چشمگیری در بهبود نسبی یا کامل سرطان دارد.

  • همایش چگونه می‌تواند به مردم برای‌تغییر سبک زندگی اطلاع‎رسانی کند؟

فرهنگسازی و آگاهی دادن به مردم با ۳ هدف پیشگیری از بیماری‌ها، سهولت در درمان بیماری‌ها و همچنین پیشگیری از برگشت آنها انجام می‌شود.
در تمام محورهای این همایش چند نکته از جمله رابطه تغذیه با بیماری، ارتباط فکر و ذهن با بیماری و همچنین نقش پویایی و حرکت در بیماری‎‎ها خودنمایی می‌کند. آنچه مسلم است اصول مذکور می‎‎تواند مردم را به سمت پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها یا درمان آن در کنار طب مدرن یاری دهد.
سخنرانان این همایش یا پزشکانی هستند که با توصیه‎‎ها و دستورالعمل‌های طبی افراد را به زندگی سالم رهنمون می‎‎کنند یا کسانی هستند که در کارگا‌ه‌های آموزشی، مخاطبان را با نحوه آماده    سازی چند نمونه از غذا‌های سالم آشنا می    سازند.
همچنین روانشناسان بالینی نحوه شاد بودن و تاثیر عوامل معنوی بر سلامت افراد را آموزش می‎‎دهند. امیدواریم این برنامه‎‎ها منجر به ایجاد مقدمه‌ای برای تفکر و تغییر سبک زندگی افراد و کاهش بیماری‌ها از جمله دیابت و انواع سرطان‌ها شود.

  • یزد یک شهر سنتی است، به نظر شما بازگشت به فرهنگ     سنتی و قدیمی چه تاثیری در پیشگیری از بیماری‌ها دارد؟
آنچه مسلم است ذهن افراد در رابطه با این مسائل باید تغییر کند و تمام محورهای این همایش می‌تواند در ذهن مردم ذغدغه‌ای برای تغییر سبک زندگی و بازگشت به زندگی سنتی و ساده دیروز را ایجاد کند.
همشهری 
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..