مشکل اصلی ۹۵۰ معلول در ابرکوه چیست؟

no-thumbs

رئیس اداره بهزیستی ابرکوه گفت: در ابرکوه تعداد 950 معلول جسمی حرکتی، بینایی، شنوایی، ذهنی و روحی روانی وجود دارد که عمده مشکلات آنان بیکاری و عدم مناسب‌سازی محیط شهری است.

به گزارش یزدی نیوززهره اکرمی  اظهار کرد: در ایران از ۱۲ تا ۱۸ آذر به نام معلولین نامیده شده است و شعار امسال این هفته «تصویب قانون اساسی و حمایت از افراد دارای معلولیت، اقدامی فراگیر برای تحقق جامعه پایدار و پذیرا برای همه» است.

اکرمی در راستای این شعار انتخاب‌شده، تصریح کرد: قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت که سال ۸۳ تصویب شد در زمینه اجرایی نواقصی دارد که جهت اصلاح به مجلس ارجاع شده است و امید آن می‌رود که در این هفته به صحن علنی مجلس برود.

 وی یکی از وظایف مهم دستگاه‌های اجرایی را رعایت حقوق معلولین دانست و خاطرنشان کرد: رعایت حقوق معلولان تنها وظیفه بهزیستی نیست، بلکه تمامی دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی موظف‌اند در ای زمینه تلاش کنند. اینکه می‌بینیم برخی دستگاه‌ها نسبت به ارائه خدمت به این قشر بی‌توجه هستند، نشان از ضعف فرهنگی جامعه دارد.

رئیس اداره بهزیستی ابرکوه با بیان اینک در حال حاضر ۱۰ درصد افراد جامعه دارای معلولیت هستند، خاطرنشان کرد: در شهرستان ابرکوه تعداد معلولین جسمی حرکتی، بینایی، شنوایی، ذهنی و روحی روانی به ۹۵۰ نفر می‌رسد که ۶۵ درصد آن‌ها متأهل هستند.

 اکرمی از پرداخت تسهیلاتی به ارزش بیش از پنج میلیارد ریال در زمینه اشتغالِ ۶۰ نفر از معلولان در سال جاری خبر داد و گفت: هم‌اکنون عمده مشکلات معلولین ابرکوه بیکاری، عدم رعایت مناسب‌سازی معابر و اماکن عمومی است که علی‌رغم پیگیری‌های مکرر سازمان بهزیستی جهت تحقق قانون ۳ درصد استخدامی معلولین و الزام رعایت مناسب‌سازی اماکن و معابر، هنوز تعداد ۳۵۰ معلول بیکار در شهرستان وجود دارد.

وی اذعان کرد: برای پیشگیری از بروز برخی از بیماری‌ها در افراد جامعه باید در سنین پایین اقدامات مقتضی صورت گیرد که در غیر این صورت وقتی سن افراد به بالای ۷ سال رسید، دیگر قابل درمان نیست و عواقب جبران‌ناپذیری برای شخص، خانواده و کل جامعه دارد؛ در همین راستا اداره بهزیستی با اجرای طرح‌های مشاوره ژنتیک، غربالگری شنوایی نوزادان، سنجش بینایی کودکان ۳-۶ سال و … تا حدودی از بروز چنین بیماری‌هایی پیشگیری می‌کند.

این مقام مسئول برخی از خدمات بهزیستی برای معلولان را پرداخت کمک‌هزینه نگهداری، تحصیلی و دانشجویی، حق پرستاری، ویزیت در منزل، تحویل وسایل کمک توان‌بخشی، کمک‌هزینه اشتغال خانگی، اجرای طرح مراقبین برای تعدادی از معلولین واجد شرایط و … نام برد.

منبع: فارس

بخش نظردهی بسته شده است..