مزیت های استان یزد برای سرمایه گذاری

no-thumbs

استان یزد با توجه به ظرفیت های فراوان اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی از دیرباز مورد توجه سرمایه گذاران و گردشگران بوده است.

به گزارش یزدی نیوزبرخی از ظرفیت های استان یزد همچون وجود نخستین شهر جهانی دارای سکنه در بافت قدیم، رتبه نخست در تولید زیلو و ترمه ، قرار گیری در ردیف ۶ استان بزرگ صنعتی ایران ، تولید ۴۵ درصد کاشی و سرامیک کشور از جمله این ظرفیت هاست.
از دیگر ظرفیت ها می توان به رتبه برتر در حوزه کشاورزی مانند قرار گیری در ردیف ۲ استان برتر تولیدکننده محصولات گلخانه ای ، رتبه برتر پارک علم و فناوری ، رتبه نخست در تعداد نخبگان به نسبت جمعیت و بالاترین ظرفیت تابش نور خورشید برای بهره گیری از انرژی خورشیدی از دیگر ظرفیت هاست.
با توجه به همین ظرفیت ها ۲۱ محور فعالیت به عنوان چشم اندار توسعه و سرمایه گذاری در استان مشخص شده که در تدوین پیش نویس چشم اندار توسعه استان در افق ۱۴۰۴ مورد توجه و اتفاق نظر کارشناسان قرار گرفته است.
فناوری اطلاعات نخستین محور است و با توجه به اینکه یزد به عنوان استان برتر علمی ، صنعتی و نوآور در فناوری اطلاعات و ارتباطات سهم بالایی در اقتصاد آی سی تی دارد و شهر هوشمند نمونه است می تواند زمینه خوبی برای توسعه و سرمایه گذاری باشد.
گردشگری فرهنگی و اجتماعی که به نوعی تکیه گاه و صنعتی پاک و جدید در ایران است، با توجه به اینکه جایگاه ممتاز بافت تاریخی و صنایع دستی یزد در سطح ملی ، منطقه ای و جهانی و ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد دارای قابلیت های زیادی در جذب گردشگری و رشد درآمد پایدار بازار صنایع دستی است.
وجود بافت تاریخی بی نظیر، تنوع و کیفیت بالای جاذبه ها ، کم آب بر بودن و اشتغال بالا ، گستردگی و تنوع صنایع وابسته و مرتبط و پایین بودن سرانه سرمایه گذاری در این بخش از دلایل عمده به صرفه بودن سرمایه گذاری و راه حلی آسان و سریع برای رسیدن به توسعه پایدار همراه با درآمدهای پایدار عنوان می شود.
معدن و فعالیت های مرتبط با آن با توجه به اینکه یزد دومین استان معدنی ایران است، می تواند زمینه دیگری در توسعه و سرمایه گذاری محسوب شود.
رتبه های نخست و برتر در صادرات مواد معدنی فرآوری شده و استفاده از فناوری به روز ، استخراج و فرآوری مواد خام معدنی مانند سنگ آهن ، سرب و روی ، عناصر نادر خاکی همراه با توجه به مسائل زیست محیطی در کنار تقویت رویکرد ایجاد و توسعه جوار معدنی ، اشتغال بالا در حوزه معدن ، کم آبخواه بودن این صنعت، ارزش افزوده بالا و مهمتر از همه ظرفیت و حجم بالای ذخایر معدنی یزد عمده ترین دلایل به صرفه بودن این بخش برای درآمدزایی و توسعه در آینده است.
به همین شکل حوزه های خدمات برتر، آموزش عالی ، بازرگانی ، گردشگری سلامت ، صنایع ریلی ، خودروسازی ، نساجی ، کاشی و سرامیک ، ماشین آلات و قطعه سازی ، طب سنتی ، داروسازی ، باغبانی ، زراعت ، دام و طیور ، گردشگری طبیعی ، انرژی خورشیدی ، محصولات سنتی و صنعت به عنوان ۲۱ محور فعالیت عمده استان است.
این ظرفیت ها در سه گروه ' فعالیت های پایه اقتصادی و پشتیبان سایر بخش ها ' ، ' فعالیت های فزآینده پایداری و پویایی توسعه اقتصادی و اجتماعی ' و ' فعالیت های مرتبط با طبیعت و اقلیم منطقه ' دسته بندی شده است.
استان یزد هم اکنون با خالص مهاجرپذیری حدود ۴۳ هزار نفر در ردیف سه استان نخست مهاجرپذیری ایران محسوب می شود که بیانگر تلاش مردم این دیار در میزان بالای سرمایه گذاری و ایجاد فرصت های شغلی است به گونه ای که به عنوان نمونه در شهرستان اردکان ۵۰ درصد اشتغال متعلق به غیربومی و عمدتا از سایر استان هاست.
به هر حال امیدواریم هر روز شاهد رشد سرمایه گذاری و توسعه استان یزد که جزیی از پیکره ایران اسلامی است باشیم تا در کنار آن زمینه رشد اشتغال جوانان این مروز و بوم بیش از پیش فراهم شود.

منبع: ایرنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..