معاون استاندار یزد:

حضور اتباع خارجی در زارچ، مدیریت شود

no-thumbs

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد با بیان اینکه گسترش حاشیه نشینی و حضور اتباع خارجی، تهدیدی برای بخش زارچ است گفت: ممکن است آسیبهای اجتماعی باتوجه به واقع شدن زارچ در کنار مرکز استان به این بخش منتقل شود.

به گزارش یزدی نیوزمحمدعلی طالبیدر آیین تکریم و معارفه بخشدار زارچ افزود: لازم است با تدبیر مناسب تهدیدها و آسیب های اجتماعی در زارچ مدیریت و از توانمندی های این بخش نیز به نحو مطلوبی استفاده شود.
وی ادامه داد: زارچ در حوزه های مختلف اقتصادی و گردشگری ظرفیتهای بالقوه فراوانی دارد که میتوان از آنها در راستای توسعه این بخش و کاهش آسیبهای اجتماعی استفاده کرد.
وی اضافه کرد: برخی از بخشداری های استان روستاهای بیشتری را زیر پوشش قرار داده اند که باعث می شود رسیدگی به امور شوراهای اسلامی روستاها و دهیاریها وقت زیادی بگیرد اما در بخش زارچ زمینه مناسب برای پرداختن به مسائل دیگر فراهم تر است و انتظار می رود همکاران بخشداری مسائل کلان در حوزه توسعه بخش را دنبال کنند.
معاون استاندار یزد استفاده از نیروهای کارآمد در فرمانداریها و بخشداری ها را از جمله سیاستها و برنامه های استان عنوان کرد و گفت: تجربه چهار سال گذشته نشان داده که به صرف بومی بودن نمی توان تحرک خاصی در بخش ایجاد کرد یا امتیازی به وجود آورد.
همچنین مصطفی سالاری فرماندار یزد با یادآوری فعالیتهای انجام شده در راستای افزایش اعتبارات بخش زارچ و رفع مشکل مسکن جوانان و فرهنگیان، اظهار امیدواری کرد با همکاری دستگاههای مربوطه سایر مشکلات این بخش مرتفع شود.
در این آیین علی رضا عرشیان به عنوان سرپرست بخشداری زارچ معرفی و از خدمات امیر صادقی مقدم بخشدار پیشین این منطقه قدردانی شد.
بخش زارچ با جمعیت حدود ۲۰ هزار نفر در ۱۰ کیلومتری مرکز استان قرار دارد.
شهر زارچ تا سال ۱۳۴۲ خورشیدی جزو نواحی روستایی به شمار می رفت و از این سال به عنوان منطقه شهری شناخته شد. این شهر از شمال به کوه های «دربید» و «انجیر» از شرق به شهر «شاهدیه» و یزد، از جنوب به جاده خضرآباد و از غرب به «اشکذر» محدود است.
«زارچ» بعد از میبد، قدیمی ترین آبادی یزد است و تا سال ۱۳۴۰ شمسی معماری این شهر عمدتا معماری رسمی رایج این مرز و بوم بود، ولی اکنون بسیاری از خانه های قدیمی نوسازی شده و خانه های خشت و گلی جای خود را به خانه های آجر و آهن و سیمانی داده است.
«زارچ» بر اثر مجاورت با کویر خشک و پهناور نمک، نهایتا تحت تاثیر آب و هوای خشک صحرایی قرار گرفته است.
منطقه «زارچ» دارای هفت رشته قنات بوده است که قنات زارچ، طولانی ترین قنات جهان با قدمت بیش از ۳۰۰۰ سال چندی پیش در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. یکی از ویژگی های قنات زارچ مقطع مربعی آن است که پیشینه حفر آن، به زمان زرتشتیان مربوط است.
قنات زارچ، از روستای فهرج در ۶۰ کیلومتری شهر یزد سرچشمه می گیرد و حدود ۳۰ کیلومتر آن نیز از «اکرمیه» تا دروازه قرآن، از زیر شهر یزد می گذرد و پس از خروج از یزد و طی چند کیلومتر دیگر، به بخش زارچ می رسد.
پس از ورود اسلام به ایران، مسجد جامع، بزرگ ترین و معروف‌ترین مسجد تاریخی یزد در حریم قنات زارچ ساخته شد و چند میله چاه این قنات در محدوده این مسجد قرار گرفت تا علاوه بر پر کردن آب انبار وسیع زیر مسجد، نمازگزاران هم بتوانند از طریق پایاب، برای وضو گرفتن از آب قنات استفاده کنند که این پایاب هنوز هم قابل استفاده است.
تا ۴۰ سال قبل، آبدهی قنات زارچ بیش از ۱۵۰ لیتر در ثانیه بود، اما به دلیل حفر بی رویه چاه های عمیق و نیمه عمیق در حریم آبی قنات، آبدهی آن به شدت کاهش یافته، به طوری که آبدهی قنات زارچ ۲۸ لیتر در ثانیه است و سال هاست در حال دست و پنجه نرم کردن با فاضلاب و خشکسالی است.
همچنین زارچ رابه دلیل وجود بیش از ۳۰ حسینیه و مسجد، شهر حسینیه‏ها می نامند و بسیاری از مردم، زارچ را به علت مراسم‎ عاشورایی و شور حسینی در ایام محرم و صفر می‎شناسند.

منبع: ایرنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..