با حضور جمعی از مسئولان و کارشناسان:

نشست تخصصی ثبت جهانی یزد، فرصتها و تهدیدها

نشست تخصصی ثبت جهانی شهر تاریخی یزد، فرصت ها و تهدیدها با حضور جمعی از مسئولان، کارشناسان و صاحب نظران میراث فرهنگی و شهرسازی به مناسبت هفته پژوهش در دانشگاه یزد برگزار شد.

به گزارش یزدی نیوزمدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در این نشست، ثبت جهانی یزد را بهترین فرصت برای جذب گردشگر دانست و گفت: استفاده از ضوابط بافت تاریخی و سازه خشت یکی از مهمترین مسائل مطرح شده در ثبت بافت تاریخی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
 فاطمه دانش یزدی با بیان اینکه ساکنان بافت تاریخی باید آشنایی کاملی از ارزش ثبت جهانی و ضوابط ساخت و ساز در این منطقه داشته باشند، اظهار کرد: بروشورهایی توسط این اداره کل تهیه شد که به زودی بین ساکنان بافت تاریخی توزیع خواهد شد.
وی تصریح کرد: استفاده از فرصت های ثبت جهانی یزد و جلوگیری از تهدیدهای آسیب رسان به بافت تاریخی به طور صرف وظیفه اداره کل میراث فرهنگی نیست و همه دستگاه ها دولتی، خصوصی و مردم باید در این راستا تلاش کنند.
مدیرکل پیشین میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد نیز با تاکید بر لزوم مدیریت واحد شهری اظهار کرد: مدیریت شهر باید در اختیار شهرداری باشد و تقسیم شدن شهر به ضرر اقشار ضعیف خواهد بود.
محمدمهدی شرافت، نداشتن مدیریت واحد را مهمترین مشکل در شهرهای ایران عنوان کرد و افزود: یزد با توانمندی های موجود به عنوان الگوی مدیریت شهری واحد در کشور مطرح شده و باید از این فرصت به نحو شایسته استفاده شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد نیز با بیان اینکه ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد حاصل تعامل تفکر و اندیشه با مصالح طبیعی از جمله خشت و گل در معماری است، گفت: اعتبار یزد از گذشته و تاریخ این شهر به دست آمده و باید حفظ شود.
محمدرضا نقصان محمدی، با تاکید بر اهمیت موضوع پسا ثبت جهانی یزد، افزود: صرف افتخار به نوع معماری بنای تاریخی که با زحمات گذشتگان حاصل شده کافی نیست و اکنون نیز باید بناهایی احداث شود که بتوان به آنها افتخار کرد.
همچنین معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد گفت: در حالی که عمر ساختمان های جدید حداکثر ۱۰۰ سال است، اکنون سکونت و زندگی در ساختمانی ۷۰۰ ساله در بافت تاریخی یزد جریان دارد.
ساشا ریاحی مقدم، با بیان اینکه کمترین آسیب در زلزله سال ۱۳۸۲ شهرستان بم در استان کرمان مربوط به ساختمان های تاریخی دست نخورده بود، تصریح کرد: باید با بازخوانی شیوه های معماری گذشته، از دانش معماری بومی گذشتگان به نحو مطلوبی استفاده شود.
مدیر پایگاه میراث فرهنگی و عضو ستاد مدیریت راهبردی شهر تاریخی یزد نیز با بیان اینکه ۲ معیار زندگی مسالمت آمیز مردم با ادیان مختلف و حفظ اصالت و یکپارچگی سبب ثبت جهانی بافت تاریخ یزد شد، گفت: اتفاق های اخیر در باره عضو زرتشتی شورای شهر یزد با یکی از معیارهای جهانی شدن یزد همخوانی ندارد.
مجتبی فرهمند، افزود: باید همه طرح ها با نگاه حفاظت محور و نه کالبدی اجرا شود و این مهم نیازمند مدیریت هماهنگ و یکپارچه است.
وی با یادآوری کمبود آب به عنوان مهمترین نگرانی و مشکل در یزد تصریح کرد: در صورت استفاده مناسب از فرصت ثبت جهانی یزد در راستای جذب گردشگر، اشتغال و سرمایه گذاری، نگرانی در خصوص صنایع آلاینده و مصرف آب در صنعت رفع خواهد شد.
در این نشست، کاظم ماندگاری معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه یزد گفت: ثبت جهانی یزد به طور صرف مربوط به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیست و همه دستگاه ها و بخش ها از جمله دانشگاه ها نیز باید به این موضوع توجه کنند.
محمد مبارکی عضو هیات علمی و سرپرست مرکز پژوهشی مطالعات رفاه اجتماعی دانشگاه یزد نیز با تاکید بر اینکه نگاه صرف اقتصادی در یزد به این شهر آسیب رسانده است اظهار کرد: ثبت جهانی یزد فرصت باز اندیشی دوباره به پایداری شهری یزد را فراهم کرده است.
برنامه های هفته پژوهش در استان یزد از هفتم تا ۹ آذر ماه با شعار «پژوهش تقاضا محور و تجاری سازی فناوری، زیربنای تولید و اشتغال» برگزار می شود.
برگزاری نمایشگاه فن بازار، تجلیل از فناوران و پژوهشگران برگزیده و نشست های تخصصی با حضور مسئولان، استادان دانشگاه و صاحب نظران حوزه های مختلف از مهمترین برنامه های هفته پژوهش در یزد است.

منبع: ایرنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..