در یزد مطرح شد:

آلودگی هوا عامل مرگ سالانه ۳۳ هزار نفر در ایران

رییس انجمن علمی بهداشت محیط ایران با اشاره به اهمیت تأمین بهداشت محیط، گفت: در ایران سالانه 33 هزار نفر به دلیل آلودگی هوا در معرض خطر مرگ قرار می‌گیرند.

به گزارش یزدی نیوز پرفسور«علیرضا مصداقی‌نیا» در بیستمین همایش ملی و دومین همایش بین‌المللی بهداشت محیط و توسعه پایدار که به میزبانی استان یزد برگزار شد، با بیان این‌که ایران سومین کشور به لحاظ جمعیت و ۱۸ کشور از نظر مساحت در دنیا و ۱۷ کشور پرجمعیت دنیاست، اظهار کرد: برخورداری از اقلیم‌های مختلف از جمله ویژگی‌های ایران است.

وی تغییرات جمعیتی را از جمله مشکلات ایران دانست و افزود: در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد جمعیت ایران شهرنشین هستند و مابقی روستا نشین هستندو این در حالی است که در قبل از این آمار جمعیتی ایران در حالت معکوس با شرایط فعلی بوده است.

رییس انجمن علمی بهداشت محیط ایران در ادامه با بیان این‌که توجه به مدیریت تولید و مصرف مواد غذایی را یکی از ضرورت‌های اجرایی در راستای تأمین بهداشت محیط عنوان کرد و گفت: سرمایه گذاری در حوزه تأمین بهداشت محیط به طور کامل نقش مهمی در کاهش هزینه‌های درمانی ایفا می‌کند.

مصداقی‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش آلودگی هوا در تأمین سلامت عمومی جامعه، تصریح کرد: در ایران سالانه ۳۳ هزار نفر به دلیل آلودگی هوا در معرض خطر مرگ قرار می‌گیرند.

این مقام مسئول با بیان این که  عدم تعادل بارش باران در نقاط مختلف یکی دیگر مشکلات ایران است، اظهار کرد: خشکسالی‌های مستمر و گسترده از دیگر مشکلات ایران در حوزه بارش باران است.

وی خاطرنشان کرد: تغییرات آب هوایی عامل بروز بسیاری از بیماری‌های موجود، مهاجرت‌های جمعیتی و خشکسالی‌های مستمر است.

رییس انجمن علمی بهداشت محیط ایران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که مصرف کودهای شیمیایی چند برابر شده است، گفت: مصرف این کودها باعث آلودگی منابع آبی کشور می‌شود.

وی با بیان این بهداشت محیط در شهرهای شمالی ایران دارای وضعیتی نامطلوب است، اظهار کرد: رفع مشکلات بهداشت محیط مستلزم همکاری و همراهی مستمر وزارت خانه‌ها و دست‌اندرکاران دستگاه‌های مختلف کشور است.

مصداقی‌نیا در ادامه جنگل زدایی را از دیگر مهمترین معضلات حوزه بهداشت محیط دانست و بیان کرد: طی ۳۰ سال گذشته مساحت جنگل‌های ایران به نصف کاهش یافته است.

این مقام مسئول در پایان با اشاره ماده پنجم برنامه پنجم توسعه در مورد برخورد با آلاینده‌های زیست محیطی، خاطرنشان کرد: متأسفانه علی‌رغم تدوین برنامه‌های قوی در مورد حفظ بهداشت محیط، قوانین آن طور که باید و شاید اجرا نمی‌شوند.
 

منبع: ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..