عدم تمایل مرغداران یزدی به جوجه‌ریزی

no-thumbs

مدیرعامل اتحادیه مرغ داران استان یزد گفت: مرغداران یزدی به دلیل افزایش قیمت خوراک طیور تمایلی به جوجه‌ریزی ندارند و همین موضوع باعث شده بهم خوردن فرآیند عرضه و تقاضای مرغ در بازار شده است.

به گزارش یزدی نیوزسید رضا میری با اشاره به اینکه قیمت مرغ در استان یزد افزایش چندانی نداشته است، گفت: در حال حاضر افزایش قیمت مرغ در استان یزد حدوداً ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومان است.

وی قیمت روز مرغ موجود در کشتارگاه در استان را هر کیلو شش هزار و ۸۵۰ تومان و قیمت روز مرغ موجود در مغازه‌ها را هر کیلو هفت هزار و ۲۵۰ تومان اعلام کرد و افزود: باوجود افزایش قیمت گازوئیل، دارو و غذای مرغ شامل سویا و ذرت، نسبت به سال گذشته، قیمت مرغ با سال گذشته در این زمان تفاوتی نکرده است؛ ناچاریم با توجه به اختلاف قیمت تمام‌شده نسبت به سال گذشته، قیمت را تا حدودی افزایش دهیم.

مدیرعامل اتحادیه مرغ داران استان یزد بابیان اینکه در حال حاضر ۷۰۰ واحد مرغداری در استان یزد مشغول به فعالیت هستند، تصریح کرد: ابتلای جوجه‌های مرغداری‌‌ها به بیماری‌های گوناگون ازجمله برونشیت، نیوکاسل و آنفلوانزا باعث افزایش تلفات زیادی می‌شوند که این امر ضرر و زیان زیادی را به مرغداران وارد کرده است.

میری با تأکید بر اینکه مرغ داران صرفه اقتصادی خوبی ندارند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت مرغ نسبت به هفته گذشته تا حدودی افزایش‌یافته است و باید توجه داشت در مواقعی قیمت مرغ چنان پایین می‌آید که تولیدکنندگان حتی نمی‌توانند هزینه‌های تولید خود را به دست آورند.

این مقام مسئول بیان اینکه در بحث تولید مرغ شاهد نوسانات قیمت هستیم، اذعان کرد: این موضوع به حدی است که قیمت‌ها حتی برای چند روز هم ثابت نیست و این موضوع موجب شده مرغداران متحمل ضرر و زیان شوند.

وی بابیان اینکه تولیدکنندگان رعایت توصیه‌های بهداشتی و زیست‌محیطی را تولیدکنندگان در اولویت کار خود قرار دهند، یادآور شد: توصیه ما این است با توجه به فصل سرما پیگیر بحث مراقبت‌های بهداشتی در واحدهای تولیدی باشند تا دچار چالش و بیماری و درگیری نشوند.

مدیرعامل اتحادیه مرغ داران استان یزد با اشاره به روند تأثیرگذار افزایش ۲۵ درصدی خوراک طیور در قیمت مرغ، عنوان کرد: در حال حاضر با توجه به گرانی خوراک طیور قیمت گوشت نیز افزایش‌یافته است و در این راستا مرغ داران کمتر جوجه ریزی می‌کند و به همین دلیل تقاضا بیشتر از عرضه در بازار می‌شود.

میری مشکل اصلی مرغداران استان را عدم تعادل قیمت نهادهای وارداتی عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر باید قیمت مرغ هفت هزار و ۵۰۰ تومان باشد تا در این راستا هزینه‌ها جبران شود، همچنین ما از مسئولین درخواست حمایت بیشتری هستیم؛ چراکه مرغ داران استان باوجوداینکه مشمول معاف مالیاتی هستند اما به دلایلی مختلف باید مالیات پرداخت کنند که همین عامل سردرگمی و ورشکستگی بسیاری از مرغداران استان شده است.

منبع: فارس
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..