در 6 ماه گذشته:

معدن مهدی آباد یزد ۴۰۰ اشتغال مستقیم ایجاد کرد

مدیر مجتمع معدنی سرب و روی مهدی آباد گفت: در 6 ماهه اخیر برای 400 نفر به طور مستقیم اشتغالزایی شد که با تکمیل ظرفیت پروژه، این رقم به هزار نفر می رسد.

به گزارش یزدی نیوز«امین صفری» افزود: مرحله نخست طرح کارخانه‌های فرآوری سرب و روی مهدی آباد با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن کنسانتره روی تا آغاز سال ۱۳۹۸ به بهره برداری می رسد.
وی ادامه داد: با توجه به کمبود خوراک، کارخانه ها تولید شمش در کشور فعال شده است و علاوه بر ایجاد اشتغال، فعال سازی صنایع پایین دستی و صادرات محصولات را به همراه می آورد.
به گفته وی، در بخش معدن این مجتمع، ماهانه نزدیک به سه میلیون تن باطله برداری انجام می‌شود که تاکنون این میزان به حدود ۱۰ میلیون تن رسیده است.
صفری تصریح کرد: مجتمع مهدی آباد، در بخش زیرساخت‌های لازم برای تولید ۸۰۰ هزار تن کنسانتره روی، نزدیک به ۱۴۰ لیتر بر ثانیه آب نیاز دارد که یکصد لیتر بر ثانیه آن از محل پساب یزد تامین می شود.
به گفته وی، مطالعات و نقشه برداری خط انتقال آب به طول ۱۰۴ کیلومتر در حال انجام است و بزودی عملیات ساخت خط انتقال انجام می‌ شود.
«همچنین حدود ۴۰ مگاوات برق مورد نیاز کل پروژه است که در این زمینه نیز مطالعات در مورد چگونگی تامین برق و انتقال آن انجام گرفته است و بزودی تصمیم نهایی اتخاذ می شود».
صفری تاکید کرد به دلیل پیچیدگی های خاص ماده معدنی مهدی آباد، برای انتخاب فناوری فرآوری روی، آزمایش های مورد نظر در کشورهای استرالیا و قزاقستان در حال انجام است و به موازات آن در مرکز تحقیقات و فراوری مواد معدنی ایران نیز تحقیقات ادامه دارد.
مدیر مجتمع معدنی سرب و روی مهدی آباد تصریح کرد: مقرر است مرحله نخست پروژه با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن کنسانتـره روی کمتر از ۱۸ ماه دیگر یعنی ابتدای سال ۱۳۹۸ به بهره برداری برسد و پس از آن سالیانه ۲۰۰ هزار تن به ظرفیت افزوده شود.
به گفته وی، با توجه ویژه به بخش معدن به عنوان ابتدای زنجیره تولید، امکان فعال سازی بخش‌های میانی و نهایی صنعت همسو با اقتصاد مقاومتی فراهم می شود.
بر پایه این گزارش، مجتمع سرب و روی مهدی آباد در فاصله ۱۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر یزد واقع شده و با بیش از ۲۰ میلیون تن فلز دارای روی، پس از ذخیره «مونالیزا» استرالیا بزرگ ترین ذخیره روی در جهان است.
تابستان امسال در مراسمی با حضور وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت، معاون وزیر و رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران عملیات اجرایی معدن و ساخت کارخانه های سرب و روی مهدی آباد کلید خورد.

منبع: ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..