دستگاه‌های دولتی، بزرگترین بدهکاران به اداره اوقاف اردکان

no-thumbs

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه اردکان گفت: دستگاه‌های دولتی این شهرستان بدهکارترین مستأجرین و متصروفین مقوفات هستند.

به گزارش یزدی نیوزحجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مهدی سیدی ضمن بیان گزارشی از عملکرد اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اردکان گفت: تعداد موقوفات شهرستان که در سامانه جامع ثبت‌شده است، هزار و ۶۷۵ موقوفه است و ۷ هزار و ۱۶۷ رقبه وجود دارد که ۱۳ درصد از این رقبات انتفاعی و ۸۷ درصد آن منفعتی هستند که ۵۵ درصد از این رقبات منفعتی اراضی کشاورزی و زراعی هستند و مابقی عرصه تجاری و مسکونی است که با توجه به خشک‌سالی‌های چند سال اخیر درآمدی از این اراضی کشاورزی عاید اوقاف نمی‌شود.

وی افزود: بیشترین مشکلاتی که وجود دارد مربوط به موقوفاتی است که در سامانه اوقاف ثبت‌نشده است و در میان مردم تحت عنوان وقف اولادی معروف است درصورتی‌که وقف اولادی به مواردی گفته می‌شود که نیت واقف برای استفاده اولاد خودش باشد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه اردکان با اشاره به اجرای طرح فدک آل محمد (ص) گفت: این طرح در راستای شناسایی و احیای موقوفات بوده است و در این زمینه ۱۷۸ قرارداد تنظیمی با متصرفین موقوفات بسته‌شده است که نسبت به سال گذشته چهار برابر افزایش‌یافته است و این تعداد قرارداد تنظیمی در سطح استان رتبه اول را دارد. در هشت‌ماهه سال ۹۶ تعداد ۶ وقف جدید در شهرستان اردکان به ثبت رسیده است که پنج مورد از آن وقف منفعتی است.

سیدی بابیان اینکه مقام معظم رهبری برای تبدیل امامزادگان و بقاع متبرکه به قطب فرهنگی تأکید ویژه‌ای کرده‌اند به برخی از اقدامات اداره اوقاف درزمینهٔ فعالیت‌های فرهنگی اشاره کرد و اظهار داشت: برنامه‌های شاخص فرهنگی مانند طرح آرامش بهاری، ضیافت الهی، نشاط معنوی، سوگواره یاس نبوی و بصیرت عاشورایی با محوریت امامزادگان و بقاع متبرکه برگزار می‌شود و ما در شهرستان اردکان برای اولین بار برنامه حرکت کاروان شادی و برپایی دو ایستگاه صلواتی از محل اجرای نیت واقفین خیراندیش در روز عید غدیر خم را اجرا کردیم و همچنین برنامه‌های جشن در امامزادگان برگزار شد. بیش از نیمی از موقوفات ما مربوط به روضه‌خوانی است که در ماه محرم و صفر توانستیم از محل اجرای نیت واقفین در ۵۵ مسجد مراسم روضه‌خوانی را برپا کنیم.

وی گفت: در مورد پدیده شوم موقوفه خواری و عدم پرداخت حق‌وحقوق موقوفات توسط واحد حقوقی اداره اوقاف تعداد ۱۷ پرونده در جریان است و تاکنون ۱۲ حکم له موقوفات گرفته‌شده است. در سال جاری تاکنون ۹۵ سند ثبتی مالکیت برای موقوفات در سامانه جامع موقوفات به ثبت رسیده است.

این مقام مسئول اظهار داشت: هدف اصلی اداره اوقاف، تثبیت و احیای موقوفات و همچنین از زیر دین درآوردن مردم است. هیچ وقفی نمی‌تواند به ملک تبدیل شود و کسانی که در نظر دارند زمین موقوفه‌ای را خریدوفروش کنند قبل از هرگونه اقدام اداره اوقاف را در جریان قرار دهند چراکه وقف امانتی در دست مردم است و اداره اوقاف موظف است که از حق وقف دفاع کند.

وی با اشاره به وجود برخی از قوانین در اداره اوقاف که موجب بروز مشکلاتی برای مردم شده است و بابیان آثار مثبت نقد عملکرد مسئولین از خبرنگاران و اصحاب رسانه خواست که به بیان مسائل و مشکلات مربوط در حوزه وقف بپردازند و قبل از اینکه موردی را رسانه‌ای کنند با کارشناسان اداره اوقاف مطرح کنند زیرا ما همیشه پاسخگو بوده‌ایم و در آینده نیز پاسخگو خواهیم بود.

حجت‌الاسلام سیدی در ادامه اظهار داشت: درآمد اوقاف از موقوفات است و باید مطابق با نیت واقف هزینه شود و نمی‌توان در موارد دیگر صرف کرد. ما موقوفه‌ای با نیت ترویج ازدواج آسان برای جوانان و تأمین مسکن برای زوج‌های جوان نداریم.

وی گفت: مرکز مشاوره وقف در اداره اوقاف اردکان تشکیل‌شده است و افرادی که برای وقف مراجعه می‌کنند ابتدا به این مرکز ارجاع داده می‌شوند و با توجه به نیازهایی که وجود دارد افراد را نسبت به وقف جدیدی که صورت می‌گیرد راهنمایی می‌کند.

رئیس اداره اوقاف اردکان افزود: در سال گذشته از درآمد موقوفات ۶ مورد جهیزیه تأمین شد و هم‌اکنون نیز ۵ مورد جهیزیه آماده تحویل به افراد نیازمند است.

وی در مورد افزایش اجاره‌بهای موقوفات گفت: تعیین اجاره‌بهای موقوفات به‌صورت کشوری و توسط کارشناسان انجام می‌شود که منصفانه در این مورد اقدام می‌شود. موقوفاتی وجود دارد که در حال حاضر نیت واقف منسوخ‌شده است که برای نیت نزدیک به آن هزینه می‌شود.

سیدی در پاسخ به این سؤال که آیا موقوفه‌ای در اختیار نهادهای دولتی قرار دارد یا نه و آیا این نهادها نسبت به پرداخت اجاره آن اقدام می‌کنند اظهار داشت: نهادهای دولتی در شهرستان اردکان بزرگ‌ترین موقوفه خوار و بزرگ‌ترین بدهکاران به اداره اوقاف هستند و با توجه به فتوای مقام معظم رهبری عدم پرداخت اجاره‌بهای موقوفات، غصب محسوب می‌شود و اعمالی که روی آن انجام می‌شود باطل است. مثلاً آموزش‌وپرورش قریب به یک میلیارد تومان اجاره‌بهای معوقه دارد و ما موفق شده‌ایم که ۴۵ قرارداد را با آموزش‌وپرورش بنویسیم تا برای استفاده از فضای موقوفات مشکلی ایجاد نشود.

وی در پایان از متصرفین موقوفات خواست که نسبت به پرداخت اجاره‌بهای موقوفات اقدام کنند تا ما هم بتوانیم نیت واقفین خیراندیش را اجرا کنیم و کسانی هم که توانایی دارند با مراجعه به مرکز مشاوره وقف و کسب اطلاع از نیازها نام و مال خود را جاودانه کنند.

منبع: فارس
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..