یزد جهانی و مرمت بناهای تاریخی

no-thumbs

شهر تاریخی یزد، 18 تیرماه 1396در چهل و یکمین نشست کمیته میراث جهانی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) در کراکوف لهستان در فهرست میراث جهانی ثبت شد و به این ترتیب نخستین پرونده یکی از شهرهای تاریخی ایران در فهرست جهانی به ثبت رسید.

به گزارش یزدی نیوزپیش از ثبت جهانی بافت تاریخی یزد حدود ۷۵۰ هکتار از بافت تاریخی آن در سال ۱۳۸۴ به ثبت آثار ملی رسید، اکنون حدود ۲۰۰ هکتار از این بافت ثبت جهانی شده است.
استان یزد ۲ هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی و ۶ هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی دارد و نخستین بنای ثبت شده ملی در استان گنبد عالی ابرکوه است که سال ۱۳۱۲ به شماره ۱۹۵ به ثبت رسید.
تاکنون یکهزار و ۷۰۱ اثر فرهنگی و تاریخی در چهار حوزه طبیعی، منقول، غیرمنقول و ناملموس از استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و قرار است این تعداد تا پایان سال به ۲هزار برسد.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد می گوید: این معاونت در ۲ سال گذشته رتبه نخست کشور را در تعداد آثار فرهنگی ثبت شده به خود اختصاص داد.

** وضعیت نامناسب یک خانه تاریخی
به گزارش ایرنا، اوایل آبان ماه ۹۶ فروریختن بخشی از دیوار خانه تاریخی عرب مازار یزد حین تخریب بنای مجاور آن وضعیت نامناسب این خانه تاریخی را آشکارتر کرد.
یکی از بناهای تاریخی یزد که سال ۱۳۸۳ به شماره ۱۳۰۳۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، خانه عرب مازار است، این بنای تاریخی با توجه به نوع مصالح به کار رفته و معماری آن مربوط به اوایل دوره قاجار و نام آن برگرفته از مالک بناست.
خانه عرب مازار، سال ها پیش و پس از درگذشت مالک آن خالی از سکنه شد و روند تخریب آن شتاب گرفت تا جایی که اکنون بیشتر به یک مخروبه شباهت دارد و نیازمند توجه جدی برای مرمت است.

** پیگیری های ایرنا و وعده اختصاص اعتبار
پس از بررسی ها و پیگیری های میدانی خبرنگار ایرنا در خصوص خانه عرب مازار، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان یزد گفت: با توجه به ثبت ملی خانه عرب مازار، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آمادگی دارد با مشارکت مالک یا مالکان در قالب طرح خانه های مشارکتی نسبت به بازسازی، مرمت، احیا و تغییر کاربری آن همکاری کند.
محمدرضا فلاحتی تاکید کرد: بر این اساس امسال برای مرمت این بنا اعتباری تخصیص داده می شود و با کمک مالک یا مالکان برای مرمت و بازسازی آن طبق وضع اولیه و پیش از تخریب اقدام خواهد شد.

** ۲۸ میلیارد ریال هزینه برای مرمت بناهای تاریخی یزد در سال ۹۵
بنا بر اعلام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد، در سال ۱۳۹۵ حدود ۴۰ بنای تاریخی استان با هزینه ۲۸ میلیارد ریال به صورت طرح های مشارکتی با بخشداری های، شهرداری ها و دهیاری ها مرمت و احیا شد.
این مبلغ در همه شهرستان های استان پس از نیازسنجی بناهای تاریخی برای مرمت اجرا شد.
میراث فرهنگی در اجرای آن بخشی از اعتبارات هزینه ای پیش بینی شده را در نظر گرفت و طرف مقابل مشارکت هم به همان میزان اعتبار اختصاص داد، به همین دلیل با انجام آن روند توسعه کار به ۲ برابر افزایش یافت.
در راستای اجرای این طرح ۱۲ شهرداری، پنج دهیاری و ۶ بخشداری مشارکت داشتند و تعدادی از طرح ها نیز به صورت عقد قرارداد با پیمانکار اجرا شد.

** مرمت بناها در برنامه چهارساله معاون میراث فرهنگی
سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد با اعلام برنامه ها و سیاست های این معاونت تا سال ۱۴۰۰، گفت: حفاظت از بناها، بافت ها و مجموعه ها و مرمت آثار فرهنگی و تاریخی از جمله برنامه های این اداره کل است.
ساشا ریاحی مقدم ،اظهار امیدواری کرد: با اجرایی شدن این برنامه شاهد رشد و ارتقای بیش از پیش میراث فرهنگی استان باشیم.

** جهانی شدن و لزوم توجه بیشتر به مرمت بناها
ثبت جهانی بافت تاریخی یزد مزایای زیادی از جمله ترغیب فعالان اقتصادی به خصوص در حوزه گردشگری برای سرمایه گذاری و اختصاص اعتبار مالی مناسب برای حفظ، نگهدارای و مرمت بناهای تاریخی دارد و باید از این فرصت به بهترین نحو استفاده شود.
فرهنگ و تمدن مردمان سختکوش یزد با بناهای تاریخی و ارزشمندی که به عنوان میراث گذشتگان به یادگار مانده، عجین شده است و باید به مرمت بناهایی که در سال های گذشته به هر دلیلی مورد غفلت و گاها سوء استفاده قرار گرفته و در خطر تخریب است توجه جدی تری شود.
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار، کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات، قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می شود.

منبع: ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..