ساماندهی معابر شهریزدبا کارت پارک

سارا گلابگیریان‌

کمبود پارکینگ استقبال یزدی‌ها را از پارک‌های حاشیه خیابان‌ها، افزایش داده است و همواره شاهد رقابت یزدی‌ها برای تصاحب جای پارک کنار خیابان هستیم، به این ترتیب که اگر کسی به‌ویژه در هسته مرکز شهر، جای پارک مناسبی کنار خیابان یافت، خود را بسیار خوش‌شانس می‌داند.
افزایش روز‌افزون خودروها، ضرورت ایجاد پارکینگ‌های عمومی به‌ویژه طبقاتی را در هسته مرکزی شهر، مضاعف کرده است؛ چرا که پارک حاشیه خیابان حتی کفاف کسبه را نمی‌دهد و مردمی که به قصد خرید و تامین نیاز به مرکز شهر می‌روند، مگر با شانس و اقبال، صاحب جای پارک شوند وگرنه باید در کوچه پس‌کوچه‌ها یا پارکینگ‌های درون‌محله‌ای، خودرو خود را پارک کنند.
جای پارک کنار خیابان هم جزو املاک کسبه محسوب می‌شود: یکی با توقف دائمی وانت‌بارها، برخی اجناس خود را در همین محل پارک خودرو، می‌فروشد. دیگری زنجیر کشیده و تابلویی نصب می‌کند که اینجا محل توقف خودرو مشتریان فلان مغازه است.
دیگری از صبح خروس‌خوان خودرو خود را مقابل مغازه پارک می‌کند و حتی در صورت نیاز به خروج از مغازه، از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی یا خودرو دیگران کمک می‌گیرد تا جای پارک را از دست ندهد.
برخی حتی همشهریان را تهدید می‌کنند که پارک کردن مقابل فلان مغازه یا مجتمع برابر با پنچری است.
در همین اوصاف، شهروندان به اجرای طرح «کارت پارک» برای نظارت بر زمان توقف خودروها در حاشیه خیابان دلخوش بودند که بعد از چند دوره اجرا و توقف، قرار است مجهزتر و بهتر اجرا شود، اما بسیاری از شهروندان درباره اجرای این طرح، سوالاتی دارند که با همشهری در میان گذاشتند.

کمبود جای پارک در حاشیه خیابان‌ها
یکی از شهروندان می‌گوید: «کارت پارک» برای توقف‌های طولانی و بیشتر از نیم ساعت طراحی شده است. اگر کسی قصد دارد زمان کمتری را در حاشیه خیابان توقف کند، لازم نیست کارت پارک تهیه کند.
«غلامرضا رجبی» ادامه می‌دهد: از کجا مشخص می‌شود که در‌صورت توقف نیم‌ساعته، هیچ هزینه‌ای از کارت‌پارک کسر نمی‌شود؛ از‌این‌رو بسیاری ترجیح می‌دهند کارت را خریداری نکنند؛ چراکه شهروندان توانایی نظارت بر نحوه محاسبه هزینه پارک را ندارند.
این شهروند می‌افزاید: تهیه برچسب در شرایطی که همه خیابان‌های شهر شلوغ است و جایی برای پارک خودرو در حاشیه خیابان پیدا نمی‌شود، بی‌فایده و هدردادن پول مردم است؛ از‌این‌رو شهرداری باید برای ساخت پارکینگ عمومی اقدام کند.وی اظهار می‌کند: مرکز شهر به‌ویژه خیابان‌های امام خمینی(ره) و قیام همواره محل پارک خودروهای بازاریان است، به‌این‌ترتیب شهروندان حتی اگر برچسب هم تهیه کنند به دلیل توقف طولانی‌مدت کسبه، جایی برای پارک پیدا نخواهند کرد.
رجبی ادامه می‌دهد: قرار بود با اجرای این طرح از توقف صبح تا شب خودرو کسبه در مقابل مغازه‌هایشان جلوگیری شود، اما هنوز اتفاقی نیفتاده است. شلوغی حاشیه خیابان‌ها نشان می‌دهد همچنان اولویت با واحدهای تجاری و مالکان آنهاست.

شفاف‌سازی هزینه‌ها
یکی دیگر از شهروندان خواستار شفاف‌سازی هزینه دریافتی بابت پارک خودرو در طرح پارکبان می‌شود و می‌افزاید: مردم هنوز اطلاع کافی از هزینه پارک در حاشیه خیابان ندارند و نمی‌دانند در ازای هر ساعت توقف، چه مبلغی از کارت آنها کاسته خواهد شد.
«حمید مثقالی» ادامه می‌دهد: هزینه توقف باید کاهش یابد. شهروندان باید بتوانند کسر شدن هزینه پارک و حضور پارکبان به اندازه نیاز را در خیابان‌های شهر ملاحظه کنند.
وی می‌گوید: نصب برچسب کمک شایانی برای بی‌نیازی به پارکبان برای ثبت زمان توقف و دریافت هزینه توقف بود، اما اگر قرار باشد این طرح بعد از وقفه با تغییر اجرا شود، تکلیف برچسب‌های قدیمی چیست؟
این شهروند می‌افزاید: شهروندان نیاز دارند بدانند که آیا برچسب‌های گذشته اعتبار خواهند داشت و شارژ کارت‌ها تا چه زمانی اعتبار دارد؟

اجرای مجدد طرح کارت‌پارک
مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری یزد از اجرای مجدد طرح کارت پارک برای مدیریت پارک‌های حاشیه‌ای معابر شهر خبر می‌دهد و می‌افزاید: این طرح بعد از توقف چند ماهه، برای ارتقای کیفی طرح مکانیزه، مجددا آغاز می‌شود.
«علیرضا اسدالله‌پور» ادامه می‌دهد: طرح کارت پارک به استناد ماده ۱۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی است. شهرداری‌ها می‌توانند برای مدیریت پارک‌های مجاز حاشیه‌ای، از ابزار مجاز از‌جمله پارکومتر استفاده و برای توقف بیش از نیم ساعت از محدوده ۷ تا ۹ شب عوارض پارک دریافت کنند که این مبلغ به تصویب شورای اسلامی شهر می‌رسد.
وی می‌افزاید: طرح کارت‌پارک در سال‌های گذشته به‌صورت کاغذی انجام می‌شد، اما در اجرا، با مشکلاتی همراه شد؛ البته هنوز هم این طرح سنتی و کاغذی در برخی شهرهای کشور اجرا می‌شود.
به گفته وی، در اجرای طرح کاغذی، مردم برای دریافت خدمات از پارکبان با مشکل مواجه بودند؛ از این رو اجرای مکانیزه طرح مورد توجه قرار گرفت و سپس اجرا شد.
اسدالله‌پور اظهار می‌کند: طرح پارکبان مکانیزه، ۳ سال به روش «هند هلپ»، در یزد اجرا شد؛ به این ترتیب که دستگاه مکانیزه در اختیار پارکبان‌‌ها قرار می‌گرفت و برچسب‌هایی نیز روی خودروها نصب می‌شد که شهروندان یکبار برچسب را خریداری و شارژ می‌کردند و تا اتمام شارژ، نیازی به حضور پارکبان در لحظه پارک نبود.وی می‌افزاید: این طرح به اقتضای زمان به‌روز بود، اما با توجه به پیشرفت تکنولوژی، تقاضای مردم به سمتی رفت که بسترهای بیشتری ایجاد شود تا شهروندان از موجودی برچسب مطلع باشند و درگاه‌های شارژ بیشتری در اختیار آنها قرار گیرد، از‌این‌رو برای به‌روز‌رسانی سیستم اقدام شد.

اجرای دوباره طرح پارکبان
مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری یزد اضافه می‌کند: به این ترتیب، سامانه جدیدی که آماده قرارداد با شرکت مجری است، طراحی شد. در این سامانه، اطلاع‌رسانی از وضعیت موجودی لیبل‌ها از سامانه پیامکی مقدور شده است.
مدیر‌کل کنترل ترافیک شهرداری یزد درباره هزینه پارک در حاشیه خیابان نیز می‌گوید: بر اساس طرح پارکبان برای توقف تا نیم ساعت، هیچ هزینه‌ای از شهروندان دریافت نمی‌شود، اما برای توقف بیش از نیم ساعت؛ یعنی نیم ساعت دوم، مبلغ ۳۰۰ تومان، برای توقف در ساعت دوم ۴۰۰ تومان و برای توقف در ساعت سوم ۵۰۰ تومان از شارژ کارت پارکبان کم می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه توقف بیش از ۳ ساعت مجاز نیست و باعث جریمه از سوی پلیس راهور می‌شود، ادامه می‌دهد: برخی شهروندان می‌گویند برای نیم ساعت نیاز به تهیه برچسب نیست، در‌حالی‌که با این برچسب، زمان توقف به‌صورت دقیق محاسبه می‌شود؛ از‌این‌رو نصب این برچسب برای توقف در حاشیه شهر، الزامی است.
مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری یزد درباره اشغال پارک‌های حاشیه‌ای ازسوی کسبه می‌گوید: پارک حاشیه‌ای متعلق به عموم مردم است و کسی حق فروش آن را ندارد. بر اساس قوانین شهرداری، کسی که برای کسب‌و‌کار تجاری تامین پارکینگ نکرده است، مبلغی را به‌عنوان عوارض کسر پارکینگ پرداخت می‌کند که ارتباطی به پارک حاشیه‌ای ندارد.
وی تاکید می‌کند: پارک حاشیه‌ای برای مردم به‌صورت کوتاه‌مدت است. اجرای طرح کارت پارک برای جلوگیری از توقف‌های طولانی‌مدت بسیار موثر خواهد بود.

   تمدید اعتبار و شارژ برچسب‌های قدیمی
مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری یزد درباره سرانجام برچسب‌های قدیمی و شارژ آنها با اجرای طرح جدید، می‌گوید: حتی برچسب‌های قبلی می‌توانند از پارکبان‌ها کد رمز بگیرند و با ارسال به سامانه مورد نظر، شارژ شوند و دوباره مورد استفاده قرار گیرند.
«علیرضا اسدالله‌پور» اظهار می‌کند: اعتبار برچسب‌ها یک‌ساله است، اما هر بار که پارکبان کسر یا افزایش موجودی را انجام دهد، کارت تمدید می‌شود؛ هرچند که ذات این کارت‌ها اعتباری است، اما با توجه به سیاست شهرداری، مبنی بر اینکه هزینه شهروندان هدر نرود، مقرر شد این کارت تا زمان اجرای این طرح، اعتبار داشته باشد. 

 

 

بخش نظردهی بسته شده است..