رونق تولید؛ معطل تسهیلات در یزد

محمد صالحی

 
با گذشت ۷ ماه از آغاز سال ۹۶ و نام‎‎نویسی بیش از ۹۵۰ واحد در سامانه بهین‎‎یاب برای دریافت تسهیلات، تنها ۲۲ فقره از تسهیلات ۳۰ هزار میلیارد تومانی مربوط به طرح رونق تولید به واحدهای تولیدی پرداخت شده که رقم بسیار ناچیزی است؛ رقمی که با توجه به فرصت باقیمانده تا پایان سال، نگرانی بسیاری در ارتباط با تحقق پرداخت‌ها و هدف اصلی طرح، ایجاد کرده است.
سال گذشته، طرح رونق تولید اقتصادی با پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی صنعتی و کشاورزی در دستور کار قرار گرفت. در سال جاری، نیز این طرح به‌عنوان مکمل طرح قبلی، با پرداخت تسهیلات ۳۰ هزار میلیارد تومانی به ۱۵ هزار واحد صنعتی، مدنظر قرار گرفته است.
طرح یادشده یکی از طرح‎‌های اقتصادی کشور بود که ازسوی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، در کنار ۶ برنامه دیگر برای وزارت صنعت، معدن و تجارت، در نظر گرفته شد.با توجه به نیاز واحدهای تولیدی برای احیا و رونق چرخه تولید، تعداد متقاضیان برای دریافت تسهیلات بیشتر از ۷۵۰۰ واحد در نظر گرفته شد تا براساس رایزنی‌های انجام‌شده، نه‌‌تنها سقف واحدهای تولیدی دریافت‌کننده وام برداشته شود، بلکه در میزان ۱۶ هزار میلیارد تومانی تسهیلات نیز تجدیدنظر شود.
تا پایان سال ۹۵ و براساس آخرین آمار رسمی، ۲۳ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی در بخش صنعتی و کشاورزی مشمول دریافت تسهیلات شده‌اند و علاوه‌بر آن حدود ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان نیز به واحدهای مربوط وام رونق تولید پرداخت شده است که به اذعان کارشناسان، تنها کمتر از ۴۰ درصد از متقاضیان در‌استان، موفق به دریافت آن شدند.

۸۲ درصد مشکلات صنایع، بانکی است
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت و دبیر کارگروه تسهیل استان در گفت‎وگو با همشهری، به تشریح خلاصه گزارش کارگروه می‎‎پردازد و اظهار می‎‎کند: تاکنون ۴۵ جلسه اصلی کارگروه تسهیل در استان برگزار شده و نتیجه آن نیز ۲۷۱۸‌مصوبه است.
«محمدرضا علمدار یزدی» با بیان اینکه ۵۲ جلسه کمیته تخصصی کارگروه و بیش از ۵۵۰ جلسه کارشناسی برگزار شده است، ادامه می‎‎دهد: بیش از ۲۵۶۰ پرونده نیز در این کارگروه بررسی و رفع مشکل شده است.
وی با تاکید بر اینکه بیشترین مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان درخصوص مشکلات بانکی واحدهای تولیدی صنعتی است، ابراز می‎کند: بیش از ۸۲ درصد از مشکلات مربوط به بانک    ها، ۷ درصد بیمه‌ای و تامین اجتماعی، ۴ درصد مالیاتی، یک درصد انرژی و ۵ درصد مربوط به سایر گروه‎ها بوده است.

سهم عمده نساجی از مصوبات کارگروه تسهیل
دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان با بیان اینکه استان یزد قطب نساجی کشور است، افزود: این استان از پیشینه‌ای بسیار قوی و طولانی در صنعت نساجی برخوردار است. ۴۴۶ واحد معادل ۱۷ درصد از متقاضیان تسهیلات، واحدهای نساجی بودند و به ترتیب ۴۴۳ واحد از صنایع شیمیایی و سلولزی، ۴۲۸ واحد از صنایع معدنی، ۴۱۸ واحد از صنایع فلزی و برق و ۱۶۱ واحد از صنایع غذایی و دارویی، به ترتیب بیشترین سهم از مصوبات را داشتند.
وی با بیان اینکه استان یزد با فعالیت بیش از ۳۴۰۰ واحد صنعتی و اشتغال بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر، چهارمین استان توسعه    یافته صنعتی کشور است، اظهار می‎‎کند: تشکیل جلسات و تلاش‌های کارگروه مجموعا موجب تثبیت اشتغال ۴۵ هزار نفر و حفظ بیش از ۷ هزار میلیارد تومان سرمایه در بخش صنعت شده است.
علمدار یزدی اضافه می‎‎کند: در سال ۹۵ که تسهیلاتی با هدف توانمندسازی واحدها و اتمام طرح‌های نیمه‌تمام به بخش تولید کشور اختصاص یافت، سهم استان۴۶۰ میلیارد تومان بود که نهایتا آن را به رقم ۱۱۰۰ میلیارد تومان رساندیم و تاکنون بیش از ۸۵۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد که از این حیث در رتبه چهارم کشور هستیم.
وی با اشاره به جایگاه فعلی استان در رتبه‎‎بندی‎‎ها، درباره پرداخت تسهیلات طرح رونق تولید، می‎‎گوید: از لحاظ تعداد مصوبات، رتبه ۱۲،  مبلغ در مصوبات رتبه هشتم  و در تعداد پرداختی جایگاه ۱۷ کشوری را داریم که برای استان یزد آمار خوبی نیست.
وی با بیان اینکه از مجموع پرداختی    ها در ۲ نوع مستقیم و غیرمستقیم و انتقال از سال پیش به سال جاری، در رتبه نهم کشوری قرار داریم، عنوان می‎‎کند: در پرونده های سال جاری تا امروز که ۷ ماه از سال گذشته، تنها ۲۳ فقره پرداخت شده است. برای نمونه بانک صادرات از ۱۱۶ مورد مصوب برای پرداخت، پرداختی نداشته و از پرونده‌های سال گذشته نیز برای پرداخت باقی مانده است.
علمدار یزدی با اشاره به اینکه سال گذشته، یزد در بین ۵ استان برتر کشور در پرداخت تسهیلات از سوی این کارگروه قرار داشت، بیان می‎‎کند: تاکنون ۴۰۴ طرح در کارگروه تصویب شده است و متقاضیان در انتظار دریافت تسهیلات هستند.

خط و نشان مسئولان برای بانک‎‎ها
با وجود این سخنان، شرایط نامساعد پرداخت تسهیلات بانکی به واحدهای صنعتی در طرح رونق تولید سال جاری، تا جایی پیش رفته که صدای رئیس همیشه ساکت خانه صنعت، معدن و تجارت و حتی استاندار پیشین نیز به نشانه اعتراض به عملکرد بانک‎‎ها درآمده است.
گرچه استاندار پیشین عادت به تشکر در‌راستای انجام وظایف دارد، اما در چهل‌و‌پنجمین نشست این کارگروه، وقتی دبیر کارگروه به رتبه ۱۷ استان در پرداخت تسهیلات با گذشت بیش از ۷ ماه از سال رسید، گفت: با این وضعیت، استان‌های غیرصنعتی از استان صنعتی یزد جلوتر هستند که زیبنده استان نیست.

بخش نظردهی بسته شده است..