کارگاه بین المللی فرهنگ ناملموس آب در استان یزد

no-thumbs

کارگاه بین المللی فرهنگ ناملموس آب در استان یزد برگزار شد.

به گزارش یزدی نیوزجمالی نژاد ، شهرداریزد درکارگاه بین المللی فرهنگ ناملموس آب  با اشاره به ثبت جهانی شهر یزد ، وجود سازه ها و بافت های ارزشمند تاریخی را از مهمترین ویژگی های ثبت جهانی شهر تاریخی یزد برشمرد و گفت وجود سازه های آبی چون قنات ، آب انبار وپایاب ها ،شناسایی فرهنگ ناملموس آب در یزد را دوچندان کرده است .

‌معاون‌میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در این مراسم بر ضرورت  شنآخت میراث ناملموس در حوزه آب تاکید کرد.

طالبیان با اشاره به ثبت جهانی ۱۱ قنات کشور ، از جمله قنوات استان یزد در فهرست جهانی یونسکو وجود ۷ میلیون‌متر مکعب آب استحصالی از قنوات را هدیه ای ارزشمند از سوی نیاکان دانست  و بر حفاظت از این دانش سرزمینی و دستاورد ارزشمند تاریخی تاکید کرد.

وی با اشاره به وجود قنات های کوهستانی و نیمه کوهستانی و قنات های پیچیده در مناطق کویری چون قنات ۸۳ کیلومتری زارچ گفت :وجود فناوری ، دانش ها و آئین های مربوط به قنات باعث ثبت این ۱۱ قنات کشور شد .

وی سیر تحول تاریخی قنات ،تنوع تکنولوژی و دانش فنی قنات و بحث مدیریت نگهداری و توزیع آب  رااز جمله ارزش ها و فرهنگ ناملموس قنات دانست  که امروز بایداز آن پاسداری شود.

از اهداف دیگر برگزاری این کارگاه، پیگیری ردپای آب در اساطیر، باورها، هنر و  ادبیات است که در مجموع میراث ناملموس آب را تشکیل می‌دهند.

بخش نظردهی بسته شده است..