کاهش برداشت دانه‌های روغنی در استان یزد

no-thumbs

مدیر امور زراعت جهادکشاورزی استان یزد با اشاره به فرارسیدن فصل برداشت دانه‌های روغنی در استان، از کاهش برداشت دانه‌های روغنی پنبه و ذرت در استان با وجود عدم تغییر میزان برداشت دانه‌ی روغنی آفتابگردان نسبت به سال گذشته خبر داد.

به گزارش یزدی نیوز«محمدعلی حاتمی‌زاده» در این باره تصریح کرد: تولید پنبه استان امسال کاهش ۱۰ درصدی داشته به نحوی که از ۱۳۰ تن تولید سال گذشته به علت کاهش منابع آبی و خشکسالی به ۱۲۰ تن نزول کرده است.

وی افزود: دانه‌های پنبه علاوه بر صنعت نساجی به عنوان یک دانه روغنی در صنایع روغن‌کشی به کار می‌رود و همچنین از کنجاله‌های آن نیز به عنوان خوراک دام به کار می‌رود .

حاتمی‌زاده دانه‌های روغنی پنبه‌‌ی کشت شده در استان را از گونه‌ی اصلاح شده و از ارقام ورامین عنوان کرد و در مورد مصارف این دانه روغنی در استان نیز گفت: پنبه علاوه بر مصارف داخلی در خارج از استان نیز به واحدهای نساجی فروخته می‌شود که مهمترین خریداران آن نیز استان‌های اصفهان، فارس، خراسان و کرمان هستند .

وی از برداشت یک‌هزار و ۴۴ تن محصول آفتاب‌گردان در استان نیز خبر داد و گفت: میزان برداشت این دانه روغنی نسبت به سال گذشته هیچ تغییری نداشته است و در اکثر شهرستان‌های استان نیز کشت می‌شود .

به گفته وی، آفتابگردان کشت شده در استان نیز علاوه بر مصارف روغنی به عنوان دانه آجیلی نیز به کار می‌رود .

مدیر امور زراعت جهادکشاورزی استان از کاهش ۹ درصدی برداشت دانه روغنی ذرت هم گفت و افزود: میزان برداشت دانه‌های روغنی ذرت به علت کاهش منابع آبی و مصارف آن با کاهش ۹ درصدی مواجه شده است و این میزان از ۱۴ هزار و ۹۵۰ تن در سال گذشته به ۱۳ هزار و ۸۰۰ تن در سالجاری رسیده است .

وی در مورد شهرستان‌های تامین کننده این دانه روغنی در استان نیز اظهار کرد: شهرستان‌های خاتم، ابرکوه و بهاباد، بیشترین میزان تولید ذرت را در استان دارند .

این مقام مسئول در پایان افزود: دانه‌های ذرت علاوه بر مصرف در صنعت روغن‌کشی به عنوان یک ماده غذایی نیز در بازار به فروش می‌رسد .
 

منبع: ایسنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..