بدون مشخصات زلزله،تخریب مسکن مهر را قضاوت نکنید

به گزارش یزدی نیوزاعتماد با محمدعلی زمانی، کارشناس ارشد معماری و شهرسازی در باره زلزله کرمانشاه و آسیبهایی که به مسکن مهر خورده مصاحبه ای انجام داده است.

 

بخشی از مصاحبه را می خوانید:

 عکس‌هایی در فضای رسانه‌ای کشور منتشر شد که خانه‌های مسکن مهری را نشان می‌داد که دیوارهای چند طبقه پایین آن تخریب شده بودند ولی در عوض طبقات بالای آن سالم مانده بودند و در برخی عکس‌ها نیز ساختمان‌ها کج به نظر می‌رسیدند. همین باعث شد تا شایعاتی در فضای مجازی منتشر شود که دلیل فوت بسیاری از هموطنان‌مان در این زلزله را بی‌کیفیت بودن سازه‌های مسکن مهر عنوان می‌کردند. به اعتقاد شما این شایعات در مورد بی‌کیفیت بودن مسکن مهر در مناطق زلزله زده تا چه حد درست است؟

اینگونه نمی‌شود در مورد این مساله قضاوت کرد. ببینید، هر سازه‌ای دارای دو بخش شالوده استراکچر (شامل اسکلت و پی و… .) است و بخش ملحقات آن و اجزای غیر‌سازه‌ای مثل نازک‌کاری‌ها، نماها و… است. در زمان وقوع زلزله، بسته به نوع زلزله، شدت آن، اینکه نیروهای جانبی آن عمودی است یا افقی، یا عمق آن چقدر باشد، به ساختمان آسیب می‌رساند. در واقع شالوده ساختمان تا یک حدی در برابر زلزله مقاومت می‌کند و بعد از آن آسیب می‌بیند و تخریب می‌شود یا می‌ریزد. برای هر کدام از بخش‌های سازه‌ای یا غیرسازه‌ای آیین‌نامه‌هایی وجود دارد که سازه‌ها باید مطابق آن ساخته شوند. در این بین هم طراحی و هم اجرای طراحی مهندس، در تداوم یک سازه بسیار مهم و حیاتی است. در واقع اگر اجزای غیرسازه‌ای یک ساختمان (مثل نمای آن) خوب طراحی نشده باشند یا خوب اجرا نشده و به زبان ساده خوب به هم وصل نشده باشند، می‌توانند باعث پایین آمدن مقاومت و کیفیت یک بنا شوند. بنابراین به این سادگی نمی‌توان در مورد سازه‌ها اظهارنظر کرد.

یعنی با دیدن این عکس‌ها نمی‌توانید حداقل نظر ابتدایی‌تان را بدهید؟

نه، چرا؟ چون هم باید مختصات و مشخصات زلزله را داشته باشیم و هم مشخصات و نقشه و اسناد مربوط به ساختمان‌ها را و اینکه آنجا گسلی بوده یا نه… برای یک قضاوت مهندسی و کارشناسی باید تمام این جوانب را در نظر گرفت. یعنی ممکن است نتیجه یک تحقیق و بررسی کارشناسی کاملا با قضاوت‌های عامیانه و مطالبی که در فضای مجازی می‌خوانید، متفاوت باشد.

پس ممکن است ساختمان‌های مسکن مهر کیفیت‌شان خوب بوده ولی به خاطر شدت زلزله دوام نیاورده و فرو ریخته باشند. خب این از لحاظ مهندسی طبیعی است؟

از منظر مهندسی، سازه‌هایی که براساس اصول آیین‌نامه‌های ساختمانی طراحی می‌شوند، قرار نیست سازه، با زلزله‌های شدید آسیب نبیند بلکه از دید ما ساختمانی ایمن و باکیفیت است که به گونه‌ای تخریب نشود که جان شهروندان را بگیرد. در هر صورت این مساله به قدری مهم است که یکی از ١٤ کارگروه ستاد مدیریت بحران کشور که قوه قضاییه است، مسائلی اینچنینی را رسیدگی می‌کند تا اگر سازنده، قصوری مرتکب شده باشد آنها را پیگیری کند. در این مورد هم باید منتظر نتیجه بررسی‌های کارشناسی در مورد کیفیت خانه‌های مسکن مهر باشیم و بحث‌های کارشناسی را فدای بحث‌های سیاسی و مدیریتی نکنیم.

 

بخش نظردهی بسته شده است..